"Als je bij McDonalds bent en je vraagt een tweede stuk kaas, dan krijg je een glimlach, maar waarschijnlijk geen tweede stuk kaas." Een ietwat vreemde quote in een gesprek over digitale transformatie, maar eigenlijk gaat het bij bedrijven die moeten schalen om hetzelfde. "Elke developer is uniek, elk team of elk individu heeft zijn eigen vereisten, maar de realiteit is dat je moet kunnen stroomlijnen om efficiënt te zijn."
...

"Als je bij McDonalds bent en je vraagt een tweede stuk kaas, dan krijg je een glimlach, maar waarschijnlijk geen tweede stuk kaas." Een ietwat vreemde quote in een gesprek over digitale transformatie, maar eigenlijk gaat het bij bedrijven die moeten schalen om hetzelfde. "Elke developer is uniek, elk team of elk individu heeft zijn eigen vereisten, maar de realiteit is dat je moet kunnen stroomlijnen om efficiënt te zijn." Aldus Alexander Wallner, senior vice president en general manager voor EMEA bij NetApp. "Als je bij een IT-departement kijkt hoe legacy ontstaat, dan zie je vaak plekken met heel specifieke vereisten en een heel heterogeen IT-landschap. Maar als je kijkt hoe hyperscalers werken, dan gaat het om efficiëntie. Ze bieden geen 130 verschillende soorten ijsjes aan. Je kan kiezen tussen vanille en chocolade. Naar mijn mening moeten bedrijven dat vaker toepassen. Van Amazon aanvaarden we dat, maar in hun eigen omgeving bieden bedrijven te vaak uitzonderingen. Dat maakt dat ze niet kunnen schalen." Als voorbeeld haalt Wallner een niet nader genoemde klant aan. "Daar waren maar liefst vijftig cloudomgevingen. Natuurlijk kunnen we ze met NetApp alle vijftig beheren, maar een kleiner aantal biedt een hogere flexibiliteit en elasticiteit. De meerwaarde zit hem er net in dat je met minder veel meer kan doen." Wallner doet zijn uitspraken op een Belgisch NetApp-event. Hij vertelt onder meer hoe NetApp zich van een puur storagebedrijf transformeerde tot een meer softwaregerichte organisatie die de publieke cloud omarmt en naadloos laat aansluiten op de eigen (private cloud) opslagproducten. "De universiteit van Stanford ziet ons als een voorbeeld van hoe een bedrijf kan transformeren. Onze aandelenkoers is verdubbeld in het afgelopen jaar." Dat komt deels omdat NetApp nu in een interessanter segment zit, wat Wallner maar al te goed beseft. "Niemand komt op de cover van een blad omdat ze voor hun bedrijf de beste back-ups ter wereld maken. Maar vandaag kom je er wel op omdat je op de beste manier met je data omgaat." Dat wil zeggen dat het bedrijf inzet op het voorzien van 'public-cloudachtige functies' voor uw on-premise omgeving. Denk daarbij aan elasticiteit en automatisatie. Maar vooral er voor zorgen dat u geen verschil merkt tussen de data die in Azure of AWS draait en wat er intern wordt bewaard. "Onze missie is, onafhankelijk van waar je data zit, als het op NetApp draait, dan voelt, smaakt en ruikt het exact hetzelfde, één framework voor alle data die je hebt." Een platform om alles te beheren is echter een theorie die niet niet iedereen volgt. Zo laat Wallner zich ontvallen dat hij geen fan is van Gartner's concept van 'bimodal IT'. In dat model bestaat de IT-afdeling uit een 'traag' team dat de legacy-infrastructuur kan onderhouden en zorgt dat alles stabiel blijft, aangevuld met een 'snel' team dat vrijer kan experimenteren met nieuwe technologie en zo de transformatie kan aanvangen zonder risico dat de legacy-onderdelen onderuit gaan. "Dat strookt niet met de realiteit. De teams die ik zie, doen zowel de legacy als de nieuwe dingen, de lijn is vaag en het is geen disruptie maar een evolutief geheel, een stippellijn met interacties tussen de twee." Als datamanager weet NetApp weliswaar dat Europese bedrijven zich opmaken voor de komst van GDPR. Het bedrijf steekt daarbij niet onder stoelen of banken dat de wet goed is voor de cijfers. "We noemen het 'lead generation by law', bedrijven moeten er rekening mee houden, hun data moet getagd zijn, ze moeten weten wie toegang heeft. Dus die functies voorzien we aan onze klanten om klaar te zijn voor GDPR." Dat geldt overigens niet alleen in Europa. "Ik merk bij klanten in het Midden-Oosten of Noord-Amerika dat zij er ook mee bezig zijn want zodra ze interageren met Europese gebruikers moeten ze compliant zijn. Op dat vlak zijn we momenteel overboekt met workshops en sessies rond GDPR om uit te leggen hoe ze hun zaken op orde kunnen krijgen."