Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Retailers, sportteams, concertpromotoren en andere organisaties kunnen voortaan reclame en extra informatie pushen naar de smartphones van naderende klanten, leden en bezoekers.

Bij het binnenstappen van je favoriete supermarkt krijg je een gepersonaliseerde kaart op je smartphone met kortingen die je aanspreken. Tijdens een wandeling bots je op een concertaffiche en biedt je mobieltje je de mogelijkheid om tickets te kopen met één druk op de knop. Klinkt als toekomstmuziek? Niet als het van Apple en Qualcomm afhangt. Welkom in de wereld van de proximity tech.

iBeacon en Gimbal zijn nieuwe, op Bluetooth 4.0 (het super zuinige Bluetooth Low Energy) gebaseerde toepassingen van respectievelijk Apple en Qualcomm, die onzichtbare ‘bakens’ uitzenden (met een maximaal bereik van 50 meter) via dewelke organisaties kunnen communiceren met hun klanten.

Het bedrijf van wijlen Steve Jobs heeft de technologie intussen uitgerold in 254 Apple-winkels in de VS. iOS-gebruikers die de ‘Apple Store’-app geïnstalleerd hebben en het bedrijf de toelating hebben gegeven om berichtjes te sturen op basis van hun locatie, krijgen voortaan de vraag of ze hun oude toestel willen inruilen wanneer ze de iPhone-tafel naderen. Tegelijk wordt hen het bedrag voorgeschoteld dat ze nog krijgen voor het inleveren van hun oude telefoon.

Qualcomm heeft met Gimbal een gelijkaardig product in de markt gezet (kleine zendertjes die een ‘baken’ uitzenden en via Bluetooth 4.0 ‘communiceren’ met een app), en mikt er mee op retailers en andere organisaties die hun klanten willen bestoken met gepersonaliseerde en locatie-gebaseerde boodschappen.

In de VS veranderen die toestelletjes van eigenaar voor minder dan 10 dollar per stuk. Momenteel ondersteunt Gimbal enkel iOS, maar straks komt daar ook Android bij.

NFC

Het gebruik van Bluetooth Low Energy om klanten te benaderen zou volgens specialisten veel interessanter zijn dan het inzetten van nfc-technologie. Bij nfc is er immers altijd een actie van de klant nodig, zoals het sweepen van de smartphone over een tag (het bereik van nfc beperkt zich tot 20 cm). En nfc-tags op alle producten plakken is veel duurder dan een ruimte uitrusten met iBeacon of Gimbal-zenders.

Anderzijds moeten gebruikers bij iBeacon en bij Gimbal wel minstens de app van de retailer, van het sportteam of van de concertpromotor geïnstalleerd hebben op hun telefoon, én moeten ze daarbij de toelating gegeven hebben om boodschappen te ontvangen. Niet iedereen is bereid om zo ver te gaan.

SUBWAY

Intussen zijn er al heel wat bedrijven die experimenteren met proximity tech. Macy’s is zijn winkels in San Francisco en New York aan het volhangen met iBeacons. Klanten die de Shopkick-app van de retailer geïnstalleerd hebben, krijgen op basis van hun locatie in de winkel speciale kortingen voorgeschoteld.

Subway komt met een ‘opt-in’-dienst in zijn vernieuwde app via dewelke klanten gepersonaliseerde en locatie-gebonden boodschappen krijgen over kortingen en andere specials. De Amerikaanse fastfoodketen is momenteel trouwens volop aan het testen tot hoeveel berichten er gestuurd kunnen worden vooraleer klanten geïrriteerd geraken.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Retailers denken nu al aan heuse ‘in store’-navigatie en aan dynamische prijsmodellen op basis van met beacons uitgeruste winkelafdelingen. En de Amerikaanse betaalspecialist PayPal heeft intussen al een eigen ‘beacon’ voorgesteld (in de vorm van een usb-device) dat communiceert met de PayPal-app op smartphones. Eén druk op de knop volstaat daarbij om een betaling uit te voeren. Krijgen mobile payments eindelijk een boost dankzij het al meermaals dood verklaarde Bluetooth? Dat lijkt zeker niet onmogelijk.

Frederik Tibau

4.0 BLUETOOTH de superzuinige versie waarop iBeacon gebaseerd is

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content