Wat het systeem van Ipanema biedt, is eigenlijk heel eenvoudig. Het gaat erom het verkeer te regelen op het wan, net zoals dat bij het verkeer op straat gebeurt. "Om een overzicht te hebben van wat er in het verkeer gebeurt, kun je overal verkeersagenten neerzetten en die op regelmatige tijdstippen verslag laten uitbrengen over de lokale verkeerssituatie", zegt Béatrice Durand, corporate marketing directeur bij Ipanema. "Of je kunt een deel van die activiteiten automatiseren - door verkeerslichten te plaatsen, bijvoorbeeld - en het geheel b...

Wat het systeem van Ipanema biedt, is eigenlijk heel eenvoudig. Het gaat erom het verkeer te regelen op het wan, net zoals dat bij het verkeer op straat gebeurt. "Om een overzicht te hebben van wat er in het verkeer gebeurt, kun je overal verkeersagenten neerzetten en die op regelmatige tijdstippen verslag laten uitbrengen over de lokale verkeerssituatie", zegt Béatrice Durand, corporate marketing directeur bij Ipanema. "Of je kunt een deel van die activiteiten automatiseren - door verkeerslichten te plaatsen, bijvoorbeeld - en het geheel bewaken vanuit een verkeershelikopter die vanuit de lucht in een oogopslag een groot gebied controleert." Dat laatste is waar Ipanema voor tekent. Het bedrijf kiest niet voor een point-to-point oplossing, maar verkiest een globale, centraal georganiseerde manier om de performantie van netwerken te bewaken met een minimum aan manuele tussenkomst. Het is daarbij de bedoeling voor de klanten het gebruik, de beschikbaarheid en de toegevoegde waarde van het netwerk te maximaliseren, in functie van de zakelijke behoeften en de governance. Het Franse Ipanema ging in 1999 van start en telt vandaag zestig medewerkers. Sinds de lente van 2007 zijn drie medewerkers op de Belgische markt actief (zie ook DN14 van 20 april). Telco's behoren dankzij hun grote netwerken tot de natuurlijke doelgroep van Ipanema. Ook Belgacom is klant. "Klanten verwachten van hun telecomoperator steeds meer toegevoegde waarde", stelt Béatrice Durand. "Ze willen de mogelijkheden van het netwerk ten volle benutten." Om dezelfde reden kan Ipanema ook voor andere organisaties interessant zijn. "Natuurlijk kijken we naar de grote bedrijven, omdat die doorgaans over een uitgebreid netwerk beschikken. Hoe complexer het netwerk is, hoe meer we met Ipanema het beheer van dat netwerk kunnen vereenvoudigen." Toch is het niet de omvang van een organisatie die bepaalt wat Ipanema kan of niet kan, wel de mate waarin het netwerk kritiek is voor de activiteiten van de onderneming. Voorbeelden zijn onder meer het kassanetwerk van een grootwarenhuisketen of het netwerk dat de verschillende productieafdelingen van een autoconstructeur verbindt. "Onze oplossing biedt een centraal overzicht van het gebruik van het netwerk door de applicaties. Ze meet daarbij in real time het performantieniveau van de toepassingen en staat zo in voor de rapportering over de gang van zaken." In een tweede stap kan Ipanema het gebruik van het netwerk optimaliseren, onder meer door bedrijfskritieke toepassingen prioriteit te geven. De oplossing verdeelt de beschikbare capaciteit dan in functie van de belangrijkheid van de applicaties en de bijhorende behoeften op het vlak van performantie en responstijden. z Dries Van Damme