De naam Inrix zal u misschien niet veel zeggen, maar als uw navigatiesysteem u laat weten waar u straks in de file zal staan, dan is de kans groot dat u gebruik maakt van de verkeersinformatie van de dataleverancier. Enkele van de grote afnemers zijn Ford, TomTom, Microsoft en MapQuest.
...

De naam Inrix zal u misschien niet veel zeggen, maar als uw navigatiesysteem u laat weten waar u straks in de file zal staan, dan is de kans groot dat u gebruik maakt van de verkeersinformatie van de dataleverancier. Enkele van de grote afnemers zijn Ford, TomTom, Microsoft en MapQuest. De technologie die Inrix gebruikt is gebaseerd op het principe van 'crowdsourcing', wat zoveel wil zeggen als dat men gebruik maakt van real time informatie uit voertuigen van klanten en gebruikers. Die data wordt geanalyseerd, waarna er voorspellingen worden uit gedistilleerd. "We tappen vooral informatie af van taxi's, bedrijfswagens en koeriers, maar ook gewone particulieren geven ons vaak toegang tot de data uit hun navigatiesysteem", aldus Hans Puvogel. Intussen zouden er in Europa al miljoenen vierwielers rondrijden die de informatie van Inrix 'verfijnen'. Enkele maanden geleden nog werd er een deal bezegeld met Coyote Systems, het bedrijf dat apparaten levert die de verkeersveiligheid moeten 'bevorderen' (waaronder de fameuze toestelletjes waarop vaste en verplaatsbare snelheidsradars en snelheidsbeperkingen worden weergegeven.). Coyote neemt data af van Inrix, maar nodigt zijn gebruikers ook uit om informatie aan te leveren. Voor de andere bestuurders is er sinds kort dan weer de gratis app 'Inrix Traffic!' voor iPhone en iPad, waarmee ze informatie kunnen opvragen en delen. "Zie het als een win-win situatie. Jij krijgt gratis verkeersinformatie, en wij krijgen de informatie uit de iPhone app." Om data in de wagen te krijgen, maken de Amerikanen gebruik van de 'TPEG over IP' standaard. TPEG (Transport Protocol Experts Group) is een taalonafhankelijke versleuteling- en data-overdracht technologie voor verkeersinformatie, die het mogelijk maakt om locatiegebonden informatie in real time te bundelen en door te sturen, om te besparen op de kosten voor dataverkeer. "Momenteel voorzien we twee automerken van informatie via TPEG", klinkt het nog. "Maar voor onze andere klanten voorzien we data in xml, tmc, alert-c, noem maar op. We zijn heel flexibel wat dat betreft." Uit het eerste overzicht dat Inrix gepubliceerd heeft over de Europese verkeerssituatie, blijkt alvast dat we in België - waar de wegen op de ergste punten minstens 26 uur per week dichtslibben - slechter af zijn dan in Frankrijk, maar beter dan in Nederland, Duitsland of Groot-Brittannië. "Als je naar de Benelux kijkt, dan is Brussel de stad met de meeste verkeersopstoppingen", aldus de general manager, "op de voet gevolgd door Amsterdam. Op Europese schaal komt Brussel nochtans maar op de tiende plaats, en is Parijs het ergst, by far. Maar anders dan in grote buurlanden zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, zie je dat in de Benelux de secundaire steden bijna evenveel verkeer te slikken krijgen als de grootsteden. Eigenlijk raakt de hele regio dichtgeslibd, en dat is toch opmerkelijk. In relatieve termen is Antwerpen zelfs erger dan Brussel, en is Utrecht problematischer dan Amsterdam." Het zwartste punt op de Belgische wegen is Ring 1 van Antwerpen, en wel ter hoogte van de verkeerswisselaar van Linkeroever in de richting van Berchem. Op de tweede plaats komt de Brusselse buitenring, richting Groot-Bijgaarden, ter hoogte van de Romeinsesteenweg. "Al de grootste bottlenecks bevinden zich momenteel nog op Brussels en Antwerps grondgebied", klinkt het, "maar het zou me niet verbazen als Gent, Luik, Charleroi of Namen binnenkort opduiken in de top tien." Wat het 'slechtste moment op de slechtste plaats' betreft, gaat Brussel op maandagmorgen tussen acht en negen met de eer lopen. Dan duurt het gemiddeld maar liefst 58 procent langer om een traject af te leggen dan bij normaal verkeer. "In Antwerpen en Gent is de donderdagmorgen het ergst, Luik krijgt het op dinsdagmorgen het hardst te verduren." De beste momenten om je op de weg te begeven in België, zijn maandagnamiddag en vrijdagvoormiddag. "Vrijdagnamiddag heb je niet alleen het gewone woon-werkverkeer, maar begeven zich ook nog eens heel wat Euroambtenaren op de baan. Dan mag het geen verrassing heten dat de wegen rond Brussel vastlopen." Frederik Tibau