P&V Elektrotechniek liet een historisch gegroeide combinatie van verschillende niet-geïntegreerde systemen vervangen door het gespecialiseerde erp-pakket glovia.com van Fujitsu Glovia International.

P&V Elektrotechniek ontwerpt en assembleert elektrische laagspanningskasten en -borden, zowel op maat als in serie. Het bedrijf doet dat in zijn hoofdzetel in Heusden-Zolder en in een nieuwe vestiging in Slovakije. P&V Elektrotechniek groeide sinds 1986 uit tot een onderneming met ongeveer tweehonderd medewerkers en een omzet van dertig miljoen euro. Klanten zijn onder meer de spoorwegen, machinebouwers, industriële bedrijven, telecombedrijven en integratoren. “Vroeger hadden we drie aparte softwaresystemen in huis”, vertelt Raf Hustinx, finance manager en erp-projectleider bij P&V Elektrotechniek. “Er was een boekhoudpakket, een erp-achtig pakket voor de ondersteuning van onze projectbusiness, en een systeem om de voorraden en de werkorders van de serieproductie op te volgen. Daar rond hadden we een Excel- en Access-schil ontwikkeld, om die drie oplossingen min of meer aan elkaar te koppelen.”

Door de snelle groei van het bedrijf bleek die configuratie niet langer houdbaar. P&V Elektrotechniek had geen enkele ervaring in de erp-markt. Daarom nam het bedrijf Care Consulting Service (CCS) in de arm. “CCS heeft onze behoeften bekeken en op basis daarvan een lastenboek ontwikkeld. Bovendien gaf CCS advies rond het verbeteren van de processen. Daarna heeft het bureau het hele selectietraject begeleid.” Tot op vandaag zetelt CCS als onafhankelijk bedrijfsadviseur in de stuurgroep van het erp-project bij P&V Elektrotechniek.

Live na zes maanden

Na een grondige verkenning van de markt – CCS startte met een longlist van twaalf leveranciers – vroeg het bureau aan Fujitsu Glovia, SAP en Lawson om voor P&V Elektrotechniek een proof of concept te ontwikkelen. De uiteindelijke keuze viel op de erp-oplossing van Fujitsu Glovia (zie kader). “We zijn actief in de discrete productie”, legt Raf Hustinx uit. “Dat is het terrein waarin Fujitsu Glovia zich van bij het begin heeft gespecialiseerd. Op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding lagen de drie pakketten niet zo ver uiteen. Voor ons is het vooral de specialisatie van Fujitsu Glovia die de doorslag heeft gegeven, samen met het feit dat het pakket over multi-site functionaliteit beschikt. Dat was belangrijk in het licht van onze vestiging in Slovakije.” P&V ging live na een traject van zes maanden: drie maanden opleiding en voorbereiding, gevolgd door drie maanden effectieve implementatie. In de tweede fase van het project vindt nu de verdere optimalisatie van de toepassing plaats.

“Belangrijk is vooral dat het aankoopproces nu een heel stuk vlotter verloopt. Onze activiteiten starten bij de afdeling engineering, waar de ontwikkeling van een product plaatsvindt. Uit het ontwerp leiden we stuklijsten af, waarna de aankoop van de benodigde onderdelen plaatsvindt.” Vroeger moesten de medewerkers alles handmatig uitzoeken en de gegevens overtikken van het ene in het andere systeem. Vandaag vinden die stappen gestroomlijnd plaats, binnen één systeem.

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content