Dat het internet het grootste shoppingparadijs is ter wereld, dringt door tot in alle geledingen van de maatschappij. Jaar na jaar kopen de Belgen meer online (vorig jaar een stijging van 46 procent ten opzichte van 2006), en per maand komen er in ons land alleen al 80 nieuwe webwinkels bij.
...

Dat het internet het grootste shoppingparadijs is ter wereld, dringt door tot in alle geledingen van de maatschappij. Jaar na jaar kopen de Belgen meer online (vorig jaar een stijging van 46 procent ten opzichte van 2006), en per maand komen er in ons land alleen al 80 nieuwe webwinkels bij. De mensen achter de virtuele 'gift card' Billy konden dan ook geen beter moment uitkiezen om de markt te betreden. Waarom zou je nog een cadeaubon van de Fnac of de Standaard Boekhandel schenken, als je de ontvanger met de virtuele variant in zowat elke webwinkel kan laten gaan snuisteren voor een geschenkje? Een woordje uitleg is op zijn plaats. Een 'Billy' is eigenlijk niets meer dan een virtuele en voorafbetaalde Mastercard. "Het principe is eenvoudig", legt medeoprichter Ludwig Bollaerts uit. "Als je iemand een Billy cadeau doet, geef je hem of haar een som geld, maar dan via e-mail. Met dat geld kan de ontvanger online aankopen doen op alle e-commerce sites waar MasterCard aanvaardt wordt." Billy is een volledig virtueel cadeauconcept. Dat wil zeggen dat een fysieke drager ontbreekt. Is dat geen nadeel als je een cadeautje onder de kerstboom moet leggen? "De consument zal inderdaad een switch moeten maken, maar origineel is het alleszins. Bij kredietkaarten denkt iedereen aan plastieken dragers, maar voor het eerst kan je ze dus kopen als bits en bytes." Bollaerts wil geen leeftijd plakken op de doelgroep, maar beseft dat hij zijn product in de eerste plaats moet slijten aan mensen die hun weg kennen op het www. "Toch zouden we met Billy mensen kunnen aansporen om het toch eens te wagen, iets kopen op het net. Billy prikkelt de nieuwsgierigheid." Om een Billy te kopen, surf je naar www.billy.be. Een stappenmenu helpt je een bedrag te kiezen, maar ook je cadeau virtueel te verpakken, te personaliseren en te adresseren. Van zodra je betaald hebt, kan je de kaart via e-mail naar de ontvanger sturen. Deze laatste kan het cadeau dan activeren. Hiervoor ontvangt hij of zij een code op de gsm. Eens je die code op Billy.be hebt ingegeven, krijg je het MasterCard nummer, de verificatiecode en de vervaldatum. Klanten hebben de keuze tussen Billy-kaarten van 25, 50, 75, 100 en 125 euro. De kaart is een jaar geldig, en kan meerdere keren worden gebruikt. De schenker betaalt eenmalig 4,95 euro aan Blue Ocean, het bedrijfje achter Billy. Stel nu dat iemand een kaart krijgt van 100 euro, en aankopen doet voor 94 euro. Wat moet er dan gebeuren met de overige zes euro, willen we graag weten? Kan hij die recupereren op een andere manier? Of kan hij daar zelf nog een bedrag aan toevoegen? "Neen, het blijft voorlopig bij die 100 euro. Je kan dus ook geen vliegtuigticket van 107 euro gaan kopen", aldus nog Bollaerts. "Wat we wel doen, is tips geven op onze website over hoe je kleine resterende bedragen nog zinvol kan besteden. Het is dus niet de bedoeling dat de overgebleven euro's na een jaar in onze zakken verdwijnen. Als je nog vijf euro over hebt, kan je bijvoorbeeld vier songs kopen op iTunes, of dat geld schenken aan een goed doel. Mogelijkheden zat." Hoewel de mensen achter Billy op termijn internationaal willen gaan met hun gift card, mikken ze in de aanvangfase enkel op de Vlaamse markt. "Het concept is perfect uitrolbaar naar andere talen of naar andere landen, maar laat ons eerst even kijken naar wat het product teweeg brengt in de eigen contreien." Om uit de kosten te geraken, moeten Bollaerts en co. meer dan 100.000 kaarten aan de man brengen. Van bij de lancering wordt het initiatief ondersteund door gerenommeerde partners zoals MasterCard, KBC, Atos Worldline en Ogone. "Atos Worldline en MasterCard zijn ook buiten de landsgrenzen grote spelers, en KBC heeft al een serieuze voet aan de grond in Oost-Europa. Dat biedt mogelijkheden naar de toekomst toe." KBC speelt de rol van issuing bank. "Toen we met MasterCard in zee wilden gaan, bleek dat we aan een aantal voorwaarden moesten voldoen. Zo hadden we een bank nodig als partner, die borg wilde staan voor het geld dat verhandeld wordt. De transacties moeten immers op een juiste en officiële manier gebeuren. Opdat we niet plots naar de Caraïben zouden verhuizen (lacht)." Blue Ocean werd in 2007 opgericht door Bollaerts (ex-Techmar), Bart Goedseels (ex-Option) en Manu Van Thillo. Het platform voor Billy werd ontwikkeld door Atos Worldline, dat ook verantwoordelijk is voor de Bancontact en Mister Cash-toepassingen. De website zelf staat op het conto van het Gentse ONE Agency, en draait in een beveiligde https-omgeving. Op termijn denken de oprichters aan embedded Billy-applicaties op Facebook en Netlog ("waar je onmiddellijk bij de juiste doelgroep terecht komt"), en ook het samenvoegen van het bedrag op verschillende Billy's wordt voorbehouden voor een latere update. Frederik Tibau