Bij de grote bi- en analytics-vendors is het vandaag al visualisatie en data-exploratie wat de klok slaat. Maar hoewel de visualisatietools van bi-bedrijven verkopen als zoete broodjes, wordt de belofte op waardecreatie niet altijd ingelost. "Visualisatie en dashboarding zitten nog in een experimentele fase", knikt partner van Deloitte Consulting en bi-specialist Jo Coutuer. "Kan je betrouwbare beslissingen nemen op basis van wat er uit die programma's rolt? Niet altijd. Vaak worden zelfs de verkeerde conclusies getrokken."
...

Bij de grote bi- en analytics-vendors is het vandaag al visualisatie en data-exploratie wat de klok slaat. Maar hoewel de visualisatietools van bi-bedrijven verkopen als zoete broodjes, wordt de belofte op waardecreatie niet altijd ingelost. "Visualisatie en dashboarding zitten nog in een experimentele fase", knikt partner van Deloitte Consulting en bi-specialist Jo Coutuer. "Kan je betrouwbare beslissingen nemen op basis van wat er uit die programma's rolt? Niet altijd. Vaak worden zelfs de verkeerde conclusies getrokken." "Begrijp me niet verkeerd: visualisering is een vooruitgang", benadrukt de consultant. "Je kan er meer uithalen dan uit listings en tabellen. Maar tegelijk is de trend alles behalve zaligmakend. Vroeger gaf je lijstjes aan een statisticus die correlaties berekende. Het vertrekpunt van visualisatiesoftware is dat je die mensen niet meer nodig hebt, en dat de verbanden zichzelf uitwijzen. Die gelofte houdt gevaren in, want het is moeilijk om de juiste dingen gevisualiseerd te krijgen, en ook bij het interpreteren worden er fouten gemaakt." Waarmee Coutuer aanbelandt bij een andere grote trend in analytics-land: de behoefte aan datawetenschappers. "Zeggen dat je data-scientists nodig hebt is trendy, maar het begrip is veel te vaag gedefinieerd. De ideale datawetenschapper bestaat niet. Mensen die begrijpen wat de verkopers willen, die statisticus zijn, die volgen wat de business doet én die vertrouwd zijn met technologie, zijn nauwelijks vindbaar." "In die zin is de schaarste bijna een 'gecreëerde' schaarste, waar de softwarebouwers handig op inspelen: 'je hebt die mensen niet nodig, ook business managers en marketeers kunnen met onze tools overweg.' Terwijl je in the long run net wél mensen nodig hebt die op de juiste manier beslissingen kunnen nemen op basis van cijfers en dashboards. Dat blijft de uitdaging voor de komende jaren." Op technologisch vlak liggen de grootste uitdagingen voor Coutuer nog steeds in de back end. "Een bank verzamelt heel wat informatie over haar klanten, maar doet daar verder weinig mee. Zijn de datasets onvolledig? Wie stelt de samples samen? En hoe wordt de informatie verwerkt?" "Een klant vertelde me onlangs dat hij gewend is om zijn statische data op een gestructureerde manier op te slaan in zijn datawarehouse. Die man wilde ook alle dynamische (big) data op eenzelfde manier behandelen. Maar een olieverwerker moet zijn opslagruimte toch niet op dezelfde manier runnen als zijn raffinaderij, waar de olie vrijelijk binnenstroomt en van het afval wordt gescheiden?" "Bi-professionals worden nu plots geacht om ook 'big data'-experts te zijn, maar zo eenvoudig is het niet. Data is een dynamisch en een beweeglijk product geworden, en wil je daar waarde uit halen, dan moet je je processen en je it-strategie daar op afstemmen." Coutuer adviseert bedrijven om zich niet van de wijs te laten brengen door het gekakel over big data. "Je moet een visie ontwikkelen en niet vertrekken van de technologie op zich. Je moet keuzes maken en gaan voor de tools die je nodig hebt om concurrentieel te kunnen blijven." "We horen klanten vaak zeggen: we hebben onze data opgekuist, zijn klaar voor rapportering, en in 2017 introduceren we voorspellende analytics. Dat is zoals naar een lineaire slide kijken waar 'predictive' opstaat als een rijpere vorm van bi." "Vandaag zit de wereld anders in elkaar. Concurrenten kijken naar de tools die ze nodig hebben om hun business beter te doen draaien. Is daarvoor een uitstalraam nodig, of een verfijning van de data die elke seconde binnenstroomt? Die vraag moet de managementboard zich stellen, en in functie van het antwoord moeten de prioriteiten worden bepaald." Frederik Tibau"Een olieverwerker moet zijn opslagruimte toch niet op dezelfde manier runnen als zijn raffinaderij?"