PlayLane

PlayLane is geen videogamefabrikant pur sang. Het Drongense bedrijf specialiseert zich in educatieve software en 'serious games': videogames met een leerinhoud of een boodschap, zeg maar. De games in kwestie kunnen zowel voor training, simulatie als marketing worden gebruikt. Die toepassingen ontwikkelt het bedrijf vooral in opdracht van educatieve uitgeverijen, merken, overheden en culturele instellingen. Recentelijk zette het bedrijf zijn schouders ook onder een eigen project: een aantal digitale 'prentenboeken' voor kinderen. Die werden levendiger gemaakt met taaloefeningen, karaoke, spelletjes, en andere inhoud. De boeken worden in de vorm van een abonnement aangeboden aan scholen en bibliotheken.
...

PlayLane is geen videogamefabrikant pur sang. Het Drongense bedrijf specialiseert zich in educatieve software en 'serious games': videogames met een leerinhoud of een boodschap, zeg maar. De games in kwestie kunnen zowel voor training, simulatie als marketing worden gebruikt. Die toepassingen ontwikkelt het bedrijf vooral in opdracht van educatieve uitgeverijen, merken, overheden en culturele instellingen. Recentelijk zette het bedrijf zijn schouders ook onder een eigen project: een aantal digitale 'prentenboeken' voor kinderen. Die werden levendiger gemaakt met taaloefeningen, karaoke, spelletjes, en andere inhoud. De boeken worden in de vorm van een abonnement aangeboden aan scholen en bibliotheken. Het Antwerpse Tale of Tales duikt wel vaker op bij dit soort evenementen, zegt medeoprichter Michaël Samyn. "Concrete opportuniteiten vind je niet door één keer wat mensen te ontmoeten: meestal is het pas na meerdere bezoeken van dezelfde partij dat er iets moois groeit." Tale of Tales liet zijn videogame The Path los op de conferencebezoekers: een korte horrorgame die een nogal afwijkende en naargeestige interpretatie van het sprookje Roodkapje levert. De Vlaamse overheid was hen alvast niet ongenegen: het bedrijf kreeg, dankzij het kunstzinnige karakter van zijn game, zowel een subsidie van het Vlaams Audiovisueel Fonds als een achtergestelde lening van CultuurInvest. Het volgende project van de studio is een videogame-interpretatie van Oscar Wilde's toneelstuk Salomé. Voormalig business-developmentmanager Geert Van Boven lanceerde in de vroege jaren '90 zijn uitgeefbedrijf Transposia, met de bedoeling om veelal educatieve cd-romsoftware voor kinderen en volwassenen op de markt te brengen. Ondertussen verbreedde hij de rol van het bedrijf aanzienlijk: Transposia maakt al een paar jaar ook werk van videogames pur sang (met onder meer gameversies van de VRT-series Flikken en Windkracht 10), en breidde zijn platformen ook uit met de Nintendo Wii- en DS-consoles. Ondertussen speelt het bedrijf ook meer en meer de rol van videogameproducent: het zoekt funding- en distributiepartners voor veelbelovende videogamestudio's. Zoals een zelfverdedigingsgame en speciaal voor de geriatrie bestemde trainingssoftware voor de Wii-console.Met een team van vooral Nederlandse gameprogrammeurs en -artiesten begon Sakari Games twee jaar geleden met de productie van videogames in opdracht van bedrijven, onder meer voor reclametoepassingen. Met zijn schietgame 'Foreign Legion: Buckets of Blood', dat het voorstelde op de GDC, levert het bedrijf sinds kort ook zijn eigen productie. Drie mensen werkten er drie maanden lang keihard aan, zegt managing director Elise Van Marcke. Ondertussen is de pc-uitvoering van de game gelanceerd op het digitale platform Steam, en is ook een Mac-versie beschikbaar. Sakari Games werd ook benaderd door Sony PlayStation, met de vraag of ze de game ook niet beschikbaar willen maken op hun download-winkel PlayStation Network. De Diestse studio Hippo Point Interactive begon met financiële hulp van het IWT en de Vlaamse participatiemaatschappij Vinnof aan de bouw van zijn Emo Gauge, een soort 'engine' voor conversatie- en dialoogscènes in verhalende videogames. Waar traditionele conversatiesystemen de speler hooguit de keuze uit een vijftal stukken tekst voorschotelen, gooit de Emo Gauge-software die tekst resoluut overboord, om plaats te maken voor emoties. De speler kan het gelaat van zijn avatar in acht verschillende uitdrukkingen wringen, en de achterliggende software laat maximaal 24 verschillende gezichtsstanden toe. Hippo Point Interactive biedt de software aan als middleware voor andere gameontwikkelaars. Naast de Emo Gauge is het bedrijf bezig aan videogames voor de Apple iPhone. Het multimedia- en videogamebedrijf Grin heeft al heel wat watertjes doorzwommen. Oprichter Wim Wouters startte het bedrijf op in Gent, moest na enkele debacles zijn personeel laten vertrekken en vestigde zich als éénmansbvba in Mol. Nu heeft Grin opnieuw een vestiging in Antwerpen, en levert het - naast kleine internetspelletjes waarvan het inkomsten rijft via webadvertenties - ook interactieve museumtoepassingen en bestiert het de grote multimediaschermen op Pukkelpop. Los daarvan onderhoudt Wouters de website underdog.be, waarop hij onafgewerkte videogames plaatst. "Underdog.be is mijn middelvinger die ik opsteek naar de videogame-industrie", zegt Wouters. "Terwijl iedereen wild loopt van overgeproducete megaproducties, zet ik games online die nauwelijks meer zijn dan een simpel idee dat over slechts twee à drie levels werd uitgewerkt." Ronald Meeus