Technologie biedt de beste bescherming tegen fraude in de vleesindustrie. In het recente paardenvleesschandaal leidde ict vrij snel naar de fraudeurs. Bonafide spelers investeren in technologie omdat ze zo makkelijker kunnen aantonen dat ze met alle regels en voorschriften in orde zijn.

Bereide maaltijden die paardenvlees bevatten, terwijl het etiket rundvlees vermeldde: u herinnert zich ongetwijfeld het recente voedselschandaal. Het incident richtte de schijnwerpers op de paardenvleesindustrie. “Ten onrechte”, zegt Michiel De Beukelaar, financieel manager van Chevideco. “Toen het schandaal uitbrak, was de bron van het vlees binnen de 48 uur bekend. De systemen voor traceerbaarheid werken goed.” Bovendien bleek de fraude plaats te vinden bij de producenten van bereide maaltijden, niet bij de leveranciers van het vlees. De Beukelaar betreurt de negatieve perceptie die het incident met zich meebracht. “Daarom geef ik graag toelichting bij onze manier van werken”, zegt hij, “en bij de investering in technologie die ons daarbij ondersteunt.” Het gebruik van ict laat het bedrijf toe zich in de sector te differentiëren, zo blijkt. “De grote retailers hebben dat graag”, klinkt het.

Chevideco is al drie generaties actief in de paardenvleessector. Het bedrijf koopt levende paarden in, slacht ze en verwerkt ze tot kant-en-klaar verpakte producten voor de consument en de groothandel. Dat gebeurt in de vestigingen in België, Roemenië en Mexico. Aansluitend vertrekt het vlees via zee- of luchtvracht naar klanten, of naar het centrale magazijn in Rekkem. Chevideco investeerde in een ict-infrastructuur die toelaat om vanuit Rekkem de productie- en logistieke processen in de vestigingen optimaal aan te sturen en te controleren. Ict-partner Mapa uit Koekelare werkte een oplossing uit op basis van Progress-technologie, met op de werkvloer een centrale rol voor de etikettenprinters en touchscreen-pc’s van Toshiba TEC.

Monitoring in real-time

“We produceren en verkopen de paardenvleesproducten in verschillende landen”, legt Michiel De Beukelaar uit. “Het is daarbij belangrijk om inzicht te hebben in de volumes en het rendement van de verschillende productievestigingen. Daarnaast speelt de etikettering in en op de verpakking een belangrijke rol.” Voor elk land moet Chevideco andere types etiketten maken: in de juiste taal, met de lokale consumentenprijs en een barcode. Alle toestellen zijn op het internet aangesloten. Daardoor beschikt Chevideco in real-time over accurate voorraadgegevens. De webclients laten ook de monitoring van de in- en uitgaande goederen toe. “Dat maakt het traceringsproces veel eenvoudiger”, zegt Michiel De Beukelaar, “terwijl we ook voldoen aan de strenge eisen die de diverse overheden stellen aan de verwerking en distributie van verse voedingsmiddelen.”

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content