2008 lijkt het jaar te worden dat heel wat telefooncentrales aan vervanging toe zijn. 26 procent van wie vandaag nog geen voice over ip-oplossing in huis heeft, zegt volgend jaar over te stappen. Kostenbesparingen is één, maar de integratie met toepassingen is nog niet bij iedereen ingeburgerd. De TVH Group is een uitzondering: "Wij gebruiken al sinds 2003 volledige voice-over-ip over Cisco. De grootste waarde voor ons ligt op het vlak van applicaties. We hebben het wel helemaal zelf moeten ontwikkelen omdat er toen heel weinig leveranciers op de markt waren. En ik heb het niet alleen over de interactieve telefoonlijst, maar effectief over de integratie met de back office, met het erp-systeem," vertelt Kalman Tiboldi. Een klant belt, het systeem herkent de klant, de pop-up komt op met alle ge...

2008 lijkt het jaar te worden dat heel wat telefooncentrales aan vervanging toe zijn. 26 procent van wie vandaag nog geen voice over ip-oplossing in huis heeft, zegt volgend jaar over te stappen. Kostenbesparingen is één, maar de integratie met toepassingen is nog niet bij iedereen ingeburgerd. De TVH Group is een uitzondering: "Wij gebruiken al sinds 2003 volledige voice-over-ip over Cisco. De grootste waarde voor ons ligt op het vlak van applicaties. We hebben het wel helemaal zelf moeten ontwikkelen omdat er toen heel weinig leveranciers op de markt waren. En ik heb het niet alleen over de interactieve telefoonlijst, maar effectief over de integratie met de back office, met het erp-systeem," vertelt Kalman Tiboldi. Een klant belt, het systeem herkent de klant, de pop-up komt op met alle gegevens die op één plaats verzameld zijn. Was je totnogtoe in het magazijn en je moest een klant bellen, dan moest je op zoek naar een computer, de klantenlijst natrekken. Nu staat het allemaal op je telefoon of op je wifi-mobiel. "Ons magazijn is heel bedrijfskritiek voor ons. Ik heb een service level agreement van twee minuten. Daarvoor heb je de integratie van alarmsystemen nodig. Na twee minuten moeten we daar dus ter plaatse zijn. Van 14 u. tot 17 u. komen meer dan 60 procent van onze orders door. Op het moment dat er iets gebeurt, krijgen onze medewerkers dus meteen alle informatie binnen: wie is de klant, wat is het probleem, waar moeten ze naartoe, welke poort... Dat zijn bedrijfskritieke toepassingen binnen voice over ip." Volgens Kalman Tiboldi is een hybriede oplossing geen optie. "Ofwel ga je volledig voor voip of niet. Anders blijf je toch nog steeds met een telefooncentrale opgescheept." Niet iedereen is het daar echter mee eens. Het diamantbedrijf Rosy Blue heeft bijvoorbeeld wel voor een hybriede oplossing gekozen. Er was immers geen budget voorzien voor het vervangen van de volledige bekabeling want je hebt power over Ethernet nodig. "Bovendien is er ook de kost van de telefoonposten. Dat is zowat 50 procent van de volledige uitgaven. Als je het in één slag wil doen, dan schiet het budget de hoogte in", meent Claude Rapoport van Portima. Uit de enquête blijkt dat daar waar een voip-oplossing geïnstalleerd is, inderdaad slechts twee op de vijf toestellen ook volledig ip-gebaseerd zijn. En Peter van Beek van Johnson Controls hekelt de kreten in de markt als zou één netwerk goedkoper te managen zijn dan twee: "Als je ip-telefonie over je lan stuurt, moet je een aantal voorzorgen nemen. Dat doet de kosten van het netwerkmanagement stijgen." Voice-over-ip alleen is duidelijk geen kostenbesparing. De kwaliteit van klassieke telefonie is nog altijd beter. Het voordeel is wel dat je onder de dure onderhoudscontracten van weleer uitkomt. "Vroeger moest er voor elke wijziging iemand van de leverancier langskomen. Vandaag doen we alles zelf," aldus Kalman Tiboldi. Het probleem is dat heel wat leveranciers nog steeds erg bedrijfseigen oplossingen hebben. "Ik hoop dat we in de toekomst de kans zullen hebben om opnieuw zelf een toestel te kiezen. Als sip erdoor komt." Aldus Peter van Beek. Dat hybriede oplossingen mede daarom nog steeds het belangrijkste marktaandeel hebben blijkt uit de toppositie van Siemens dat in het high-end gamma in België van oudsher erg sterk staat. Cisco, Alcatel, Avaya en Ericsson strijden nek aan nek. Opvallend is dat hosted pabx oplossingen door één op vier respondenten als een volwaardig alternatief beschouwd worden. Die oplossing wordt onder andere aangeboden door Colt, Belgacom en NextiraOne. "Voor grote ondernemingen is het wellicht niet bestemd, maar voor verzekeringsmakelaars met twee tot drie telefoonposten is dit een prima oplossing. Maar dan moeten we naar een open systeem waarbij gebruikers kunnen kiezen voor een oplossing met bijvoorbeeld 50 applicaties, en één met een zeer beperkte, gewone telefoontoepassing. Dat heb ik in de markt nog niet gezien, terwijl er duidelijk vraag naar is", aldus nog Claude Rapoport.