Zoals de naam van het bedrijf al enigszins laat uitschijnen, wil Unified Telecom op langere termijn inspelen op de trend naar unified communications. Op korte termijn biedt het bedrijf vaste voip-telefoniediensten aan kleine en middelgrote ondernemingen aan. Langs de ene kant zijn dat merkonafhankelijke, op Asterisk open source gebaseerde telefooncentrales (pbx'en), maar de focus ligt aan de andere kant toch duidelijk ook op hosted-telefonieoplossingen. "'Communication as a Service' zeg maar", legt medeoprichter Tim De Geyter uit die al een tiental jaar telecomerv...

Zoals de naam van het bedrijf al enigszins laat uitschijnen, wil Unified Telecom op langere termijn inspelen op de trend naar unified communications. Op korte termijn biedt het bedrijf vaste voip-telefoniediensten aan kleine en middelgrote ondernemingen aan. Langs de ene kant zijn dat merkonafhankelijke, op Asterisk open source gebaseerde telefooncentrales (pbx'en), maar de focus ligt aan de andere kant toch duidelijk ook op hosted-telefonieoplossingen. "'Communication as a Service' zeg maar", legt medeoprichter Tim De Geyter uit die al een tiental jaar telecomervaring heeft bij onder meer ook Belgacom International Carrier Services. Het in juli vorig jaar opgerichte Gentse bedrijf mikt vooral op de bedrijvenmarkt met 2 tot 30 medewerkers. "Een segment dat jarenlang verwaarloosd is door de Belgische operatoren", weet medevennoot Koen Steenkiste die ook kan bogen op een breed telecompalmares bij onder meer Colt, Artilium en Effortel. Partijen die Unified Telecom het vaakst tegenkomt wanneer het een nieuwe klant najaagt, zijn Belgacom, de zakelijke divisie van KPN (zoals bekend overgenomen door Mobistar, nvdr) en in toenemende mate ook Colt. De sales verloopt voor een groot deel via directe verkoop. "Maar de grens tussen presales en consulting is daarbij erg klein. Dikwijls weet de klant zelf niet goed wat hij al dan niet nodig heeft en wat zijn huidige mogelijkheden zijn", aldus Tim De Geyter. "Je praat vaak tegen minder technisch onderlegde mensen want heel wat kmo's hebben geen eigen it-manager. Een van de eerste dingen die we bijvoorbeeld nog steeds moeten duidelijk maken, is dat voip niet synoniem staat voor gratis. Dat is een misvatting die sinds Skype gegroeid is", voegt Koen Steenkiste toe. De verdere groei van Unified Telecom moet dan weer meer vanuit het indirect verkoopskanaal komen. Zo zoekt het bedrijf toenadering tot hostingbedrijven die bijvoorbeeld het 'hosted voice' pakket kunnen aanbieden en werkt het ook samen met kleinere, lokale systeeminte-gratoren zoals bijvoorbeeld Sofatech. Een telecombedrijf oprichten op een moment dat de economische crisis wild om zich heen zwaaide, lijkt niet evident. "Het voordeel is dat voip als kostenbesparend middel plotseling weer aandacht kreeg. Het nadeel is dat de indirecte verkoop trager op gang kwam, omdat bedrijven in crisis terugvallen op hun core business", zegt Koen Steenkiste die ook wil benadrukken dat het zeker niét de bedoeling is om aan spotprijzen te werken. "Voip loopt over een datanetwerk en dan zijn dingen als qos heel erg belangrijk. Voor de afhandeling van de gesprekken gaan we bijvoorbeeld alleen in zee met 'premium' carriers, om de kwaliteit te kunnen garanderen." Op langere termijn heeft Unified Telecom ook internationale plannen, maar vooralsnog blijft de prioriteit toch om eerst vaste voet aan Belgische grond te krijgen. [KVdS]