Een jaar geleden schakelde Alpro, dat voedingsproducten op basis van soja maakt, IBM-dochter Skillteam in om over te schakelen op een volledig nieuw server- en netwerkplatform. "Het was absoluut het grootste contract ooit voor ons", zegt Steve Dierckens, algemeen directeur van Skillteam.
...

Een jaar geleden schakelde Alpro, dat voedingsproducten op basis van soja maakt, IBM-dochter Skillteam in om over te schakelen op een volledig nieuw server- en netwerkplatform. "Het was absoluut het grootste contract ooit voor ons", zegt Steve Dierckens, algemeen directeur van Skillteam. Alpro moest van it-infrastructuur veranderen, omdat het door voormalig moederbedrijf Vandemoortele was verkocht aan de Amerikaanse multinational Dean Foods. Omdat het bedrijf volledig zelfstandig zou blijven werken, moest het op zoek naar een volledig nieuwe infrastructuur. Skillteam haalde als IBM-dochter het contract binnen. "We snapten hun problematiek goed, aangezien we zelf een dochter van een multinational zijn. Al speelde voor Alpro anderzijds precies ook mee dat we een IBM-dochter zijn. Dat biedt garantie op stabiliteit", zei Dierckens vorig jaar daarover. Dat de infrastructuur 'from scratch' kon worden opgebouwd, was een mooie kans voor Skillteam. "Een greenfield-project, een opportuniteit die je niet vaak tegenkomt", zegt Dierckens. Het it-dienstenbedrijf koos niet louter voor IBM-technologie: de hardware was afkomstig van IBM en Equallogic (Dell), de software van Microsoft, VMware en Symantec. Voor de monitoring levert het Tango/04, een product dat Skillteam al jaren promoot. Nu, een jaar na datum, moeten enkel de laatste elementen van het contract nog worden afgerond. "Eigenlijk is het project grotendeels klaar. We wachten vooral nog op feedback over de documentatie van wat wij geïmplementeerd hebben. Dat zijn dingen die blijven liggen wanneer Alpro even andere prioriteiten heeft." Volgens Dierckens is de klant alvast heel tevreden. "Ondanks de hoge tijdsdruk (op een half jaar tijd moest het grotendeels klaar zijn, nvdr) is het project goed verlopen. Technisch waren er nauwelijks problemen." Wat wel een grote moeilijkheid bleek, was de interne communicatie, lees: de gebruikers informeren. "Dat moet zowat de grootste uitdaging van het project zijn geweest. De gebruikers moeten met iets andere systemen werken, met de gekende reacties van dien. Aan die communicatie moest wel wat gewerkt worden. Maar eigenlijk is dat de moeilijkheid van elk groot it-project..." Skillteam zal Alpro de komende jaren bovendien verder ondersteunen. Het contract voor de implementatie werd immers gevolgd door één voor 'managed support'. Financiële details over de contracten werden niet meegedeeld. [STG]DATANEWS WEBSITE 12/05/2010