Zoals er freelancers in alle mogelijke maten en vormen zijn, zo komen ook de platformen. Het oudste heeft meteen ook de meest klassieke aanpak, want Freelancenetwork.be presenteert zich in de eerste plaats als jobsite, zegt CEO Nick Denoo. "Je schrijft je in voor 119 euro per jaar en geeft aan in welke categorie je actief bent - want we doen meer dan enkel ICT-profielen. Op die manier zijn we uitgegroeid tot één van de grootste freelanceplatformen van het land, waarop elke dag zo'n twintig à dertig opdrachten worden gepost."
...

Zoals er freelancers in alle mogelijke maten en vormen zijn, zo komen ook de platformen. Het oudste heeft meteen ook de meest klassieke aanpak, want Freelancenetwork.be presenteert zich in de eerste plaats als jobsite, zegt CEO Nick Denoo. "Je schrijft je in voor 119 euro per jaar en geeft aan in welke categorie je actief bent - want we doen meer dan enkel ICT-profielen. Op die manier zijn we uitgegroeid tot één van de grootste freelanceplatformen van het land, waarop elke dag zo'n twintig à dertig opdrachten worden gepost." Jellow.be draait de aanpak om, en geeft de opdrachtgever de touwtjes in handen. In tegenstelling tot Freelancenetwork is het systeem gratis voor freelancers, en zijn het de opdrachtgevers die betalen voor hun abonnement op de database van het bedrijf. "We hebben zo'n 30.000 aangesloten freelancers, gaande van B2B zakelijke dienstverlening tot ICT", zegt Stef Debbaut. "Wie een freelancer zoekt kan bij het invoeren van de job zijn zoektocht vernauwen op specialiteit, regio en tarief, en krijgt meteen een shortlist van mensen die geschikt kunnen zijn." Dus: wie zich wil aanbieden als freelancer kan dat zomaar doen? Worden de mensen niet een béétje gecheckt op betrouwbaarheid? Een beetje. "Mensen kunnen slechts aanmelden als ze ook een BTW-nummer opgeven. Dat is sowieso nodig voor de facturatie", zegt Denoo. "Zonder ondernemingsnummer lukt bij ons dan weer niet", klinkt het bij Debbaut. Beide sites houden echter wel een oogje in het zeil post-factum. "Als er klachten zijn, dan behandelen we die", zegt Denoo. "Het gebeurt dat we de toegang van freelancers of opdrachtgevers moeten intrekken." Bij Jellow moet een chief happiness officer de klantentevredenheid in de gaten houden. "Voldoet een freelancer niet, dan gaat hij onherroepelijk uit ons bestand", zegt Debbaut. "We verkiezen kwaliteit boven kwantiteit." Bij Gighouse, een nieuwere speler en onderdeel van House Of HR, gebeurt de screening iets grondiger. "We nemen niet alleen referenties af, maar bekijken ook de hele loopbaan om uit eerdere opdrachten een beeld te krijgen van de competenties van een freelancer", zegt Melanie Deblanc. "En we onderzoeken ook de kant van de opdrachtgevers. Onderzoek heeft uitgewezen dat een zelfstandige zijn werk pas goed kan doen als hij zich ook goed voelt. Iets als bedrijfscultuur is dus ook belangrijk, want we willen ervoor zorgen dat werkgever en freelancer ook bij elkaar passen." Waarmee Gighouse het stapje meer doet dan de twee eersten: matchmaking. "Daarbij vinden we het persoonlijke ook heel belangrijk; we geloven wel in artificiële intelligentie om dat te automatiseren, maar er moet toch altijd nog een menselijke blik zijn om te controleren of het resultaat inderdaad klopt." Denoo heeft dan weer zijn bedenkingen bij de term. "Ik vind dat gewoon een hip woord", blaast hij. "Wij sturen onze aangesloten freelancers elke ochtend mogelijke opdrachten per mail; dat lijkt me net zo goed matchmaking." "Eigenlijk heb je met drie terugkerende problemen te maken", analyseert Laurent-Philippe Ham van Beelance, een recent gelanceerd platform, het freelancersbestaan. "Er is het commerciële kantje: je moet jezelf verkopen. Je hebt de administratie, zoals facturatie, die je afleidt van waar het je eigenlijk om gaat. En tot slot is er het feit dat je er altijd alleen voor staat. Als je taak gedaan is, verlaat je het bedrijf, en ga je naar een ander. Ik wilde iets maken dat aan die drie zaken iets deed." En dus doet Beelance alle administratie en eventueel zelfs betalingen. "Op die manier moet je geen twee maanden wachten op je geld. Ook alle afspraken in verband met timesheets worden op ons platform gecentraliseerd. Ons matchmaking-algoritme hebben we dan weer zo gemaakt dat zelfstandigen echt enkel die opdrachten krijgen die aan hun criteria te beantwoorden. En dat laatste probleem? Om dat op te lossen, proberen we rond Beelance een community van freelancers op te bouwen. Dat doen we onder andere door webinars op te zetten en andere evenementen." "Een freelancebestaan is een levensweg", vat Ham het nog eens samen, "waarbij je in het begin andere zaken nodig hebt als op het einde." Welke app of platform je dus wil gebruiken, hangt ook daar van af. Er is niet één juiste tool, het hangt af van je eigen specifieke noden als zelfstandige. Uitproberen en zien wat voor jou de job doet lijkt dus het beste.