Sinds mei van dit jaar staat Beeclever.com online. Het is het eerste online project van het Gentse bedrijf Dotlabs. Beeclever.com giet de markt van de voordeelbonnen in een digitaal kleedje. E-couponing noemt een doorwinterde marketeer zoiets. Dat is een boomende markt, zo blijkt, want onder invloed van de crisis zouden er in het eerste kwartaal van dit jaar 3,5 miljoen voordeelbonnen méér geknipt zijn dan in dezelfde periode vorig jaar.
...

Sinds mei van dit jaar staat Beeclever.com online. Het is het eerste online project van het Gentse bedrijf Dotlabs. Beeclever.com giet de markt van de voordeelbonnen in een digitaal kleedje. E-couponing noemt een doorwinterde marketeer zoiets. Dat is een boomende markt, zo blijkt, want onder invloed van de crisis zouden er in het eerste kwartaal van dit jaar 3,5 miljoen voordeelbonnen méér geknipt zijn dan in dezelfde periode vorig jaar. Beeclever.com is technisch gezien eigenlijk een dubbele site. De 'voorkant' is gericht op de lustige bonnenknipper, de consument dus. Die kan er zijn profiel aanmaken en op zoek gaan naar bruikbare voordeelbonnen. "Dat kunnen printbare bonnen zijn, maar ook digitale", legt Pascal De Keyser, mede-oprichter van Dotlabs, uit. "Die laatste zijn bruikbaar bij handelaars met internetverbinding in de winkel. En bij webshops uiteraard." De 'achterkant' is dan weer de plaats waar Dotlabs zijn geld verdient. Daar biedt het bedrijf lokale handelaars 'advertentieruimte': ze kunnen er zelf e-coupons aanmaken en hun campagne online beheren. "Het concept is prestatiegebaseerd: per afgedrukte of online gebruikte coupon krijgt Dotlabs een bepaalde som." Dat consumenten zich moeten registreren, is dus niet alleen een meerwaarde voor de handelaar (die zo immers demografische en geografische gegevens over zijn klanten krijgt). Het is ook een filter om ervoor te zorgen dat klanten niet lukraak bonnen beginnen afdrukken en zo de adverteerders op kosten zouden jagen. Dotlabs richt zich met Beeclever op de 'long tail', de kleine adverteerders die niet al te veel mogelijkheden hebben op het internet. "Daardoor concurreren we niet rechtstreeks met de grote spelers zoals Highco Digital die vergelijkbare platformen aanbieden in de voedingsretail", zegt De Keyser. Vandaag heeft het platform onder meer een testproject met E5 Mode achter de rug en kijkt het uit naar een overeenkomst met een fastfoodketen. De doelstelling is om volgende zomer winstgevend te zijn. Dan zou Dotlabs een omzet van zo'n 300.000 à 500.000 euro moeten draaien. Voorlopig gebeurt de exploitatie en de commerciële uitbouw van de site nog met 2 mensen. "Mogelijk komen er op termijn enkele commerciële krachten bij, al hangt dat vooral af van de groei." De Keyser noemt Beeclever.com "een eerste project" van Dotlabs, wat impliceert dat er nog zullen volgen. "Nu ja, zeker de komende 3 jaar zullen we ons 100 procent op Beeclever.com moeten focussen."[STG]