Meten is weten, ook wanneer het om de prestaties van ict-applicaties gaat. Met de software voor application performance management van Ipanema weet Sibelco perfect wat er op zijn netwerk gebeurt. Dat zorgt ervoor dat de prestaties van de bedrijfskritische toepassingen nooit onder druk komen.

Sibelco is een Belgisch familiebedrijf met hoofdzetel in Antwerpen, opgericht in 1872. De organisatie is uitgegroeid tot een multinationaal bedrijf met 228 productievestigingen in 41 landen en een team van meer dan tienduizend medewerkers. De Sibelco Group levert wereldwijd industriële mineralen voor een breed scala van toepassingen, zoals glas, keramiek, bouw en techniek, metaalgieterijen, olie-en gaswinning en milieubescherming. Het team voor business process & ict ondersteunt in Europa 2.300 ict-gebruikers in 21 landen, verspreid over 145 sites. “Voor de vlotte werking van het bedrijf is het netwerk erg belangrijk”, zegt Kris Wuytens, digital communications & datacenter manager bij Sibelco Europe. “Alleen hadden we tot voor kort niet echt een duidelijk zicht op wat er allemaal op het netwerk gebeurde en wat de impact daarvan was op de prestaties van de gebruikte toepassingen.”

INZICHT IN NETWERKGEBRUIK

Met name de uitrol van Citrix en diverse saas-toepassingen deed de belasting en complexiteit van het netwerk sterk stijgen, naast het intensieve gebruik van Tandberg voor videoconferencing. Meer nog: die evolutie zette de performantie van bedrijfskritische applicaties – met name het erp-pakket Infor M3 en Salesforce.com voor crm – danig onder druk. “We werken in Europa op basis van een gecentraliseerd ict-model”, legt Kris Wuytens uit. “Medewerkers maken van op afstand gebruik van de software die zich centraal in ons datacenter of in de cloud bevindt. Performantie is daarbij erg belangrijk, want er is een rechtstreekse impact op de productiviteit van de medewerkers.” In het verleden kwamen er regelmatig klachten van gebruikers in verband met lange responstijden. “Het is in die context een soort natuurlijke reflex om meteen het netwerk met de vinger te wijzen. Dat is echter lang niet altijd terecht.” Daarom wilde Sibelco graag een tool die performantie aan visibiliteit zou koppelen. “We wilden duidelijk kunnen zien welke toepassingen er op het netwerk actief zijn en welke impact ze hebben op de performantie van andere oplossingen.”

Na een vergelijkende studie van het marktaanbod koos Sibelco voor de oplossing rond application performance management van Ipanema, met Easynet als partner. “De belangrijkste taak van de software bestaat erin de prestaties van Infor M3, Salesforce.com, Citrix en Tandberg te beschermen tegen minder bedrijfskritische applicaties. Ipanema biedt ons een mooi overzicht van wat er zich op het netwerk afspeelt, in real time, globaal, maar ook per site.” Ipanema zorgt daarbij voor applicatieperformantiebeheer met de nodige dynamiek. Dat gebeurt in functie van de trafiek op het netwerk, de kenmerken van de applicatie en de mate waarin die al dan niet bedrijfskritisch is. Op die manier slaagt Sibelco erin de eindgebruiker een goede applicatieperformantie aan te bieden, ongeacht of die zich in het datacenter of ergens in een klein kantoor bevindt. Sibelco steunt daarbij trouwens op een hybride oplossing. Nogal wat operationele sites bevinden zich op moeilijk toegankelijke plaatsen. Sibelco combineert voor zijn bedrijfsnetwerk daarom mpls met gewone internettoegang.

OPTIMALE PRODUCTIVITEIT

“Ipanema laat ons toe nauwkeurig te definiëren in hoeverre we een oplossing bedrijfskritisch vinden”, zegt Kris Wuytens. “We kunnen de performantie van de applicaties makkelijk beheren en er zo voor zorgen dat de belangrijkste toepassingen nooit onder druk komen.” Doet er zich toch een probleem voor, dan kan Sibelco veel sneller tot de oorzaak van de hapering doordringen. “De oplostijd is drie keer korter dan voorheen. Dankzij de monitoring zien we ook veel sneller waar er een incident dreigt te ontstaan, en kunnen we al ingrijpen voor het probleem zich effectief voordoet.” Dat zorgt niet alleen voor een sterke daling van het aantal oproepen bij de helpdesk, maar ook voor een betere score op het vlak van bedrijfscontinuïteit – en dus van de productiviteit van alle medewerkers.

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content