Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Eenvoudiger aan huis te bestellen dan pizza, niet echt gevoelig voor de crisis, en goed voor een omzet waar multinationals enkel van kunnen dromen: porno is hot. Dat uit zich ook in de technologieën waar de sector zich achter schaart: stuk voor stuk worden het voltreffers. “Voor Blu Ray ziet het er met andere woorden slecht uit”, grinnikt Jan Otzen, directeur nieuwe media van Beate Uhse.

Een thuispc wordt gebruikt voor heel alledaagse dingen zoals het schrijven van mails, het boeken van reisjes of het kopen van multimedia. Voor één op de twee internetgebruikers komt daar ook sekssurfen bij kijken. Vooral mannen speuren op onbewaakte ogenblikken het web af naar seksfoto’s en pornovideo’s.

Het marktonderzoeksbureau TopTenReviews berekende een tijdje geleden dat de online omzet van de seksindustrie nu al ruim vijf miljard dollar per jaar bedraagt. Intussen zijn er ongeveer 5 miljoen pornosites online, goed voor een slordige 380 miljoen webpagina’s. Het fameuze ‘drieletterwoord’ wordt vaker ingegeven op Google dan de termen ‘games’, ‘reizen’, ‘auto’s’, ‘weer’, ‘gezondheid’ en ‘jobs’ samen.

Neem je de offline-omzet mee in rekening (dus betaaltelevisie, hotlines, nachtclubs, tijdschriften en dvd-verkoop), dan is de seksindustrie wereldwijd goed voor meer dan 100 miljard dollar per jaar. Dat is meer dan wat Microsoft, Yahoo!, Apple, eBay en Amazon sàmen bijeengeharkt krijgen.

Zodra er nieuwe toepassingen worden losgelaten op de consument, is de pornobusiness er als de kippen bij. Toen Hollywood treuzelde in de keuze tussen VHS en Betamax, gingen de eerste VHS-seksvideo’s al over de toonbank. Ook voor de Playstation Portable en de iPod zijn er al tal van pornotoepassingen op de markt. Guba.com bijvoorbeeld, heeft een speciale zoekmachine die specifiek naar iPod-geschikte porno zoekt, en bij povPod.com ligt de internetporno voor de Apple mp3-speler zomaar te grabbel.

Tijdens de strijd tussen HD DVD en Blu-Ray (die intussen is beslecht ten voordele van Blu-Ray, nvdr.) heeft de pornosector zich echter afzijdig gehouden. “Onze industrie wordt steeds als trendsetter bestempeld, maar Hollywood heeft zich een beetje miskeken op het feit dat we niet geïnteresseerd waren in het nieuwe formaat”, zegt directeur nieuwe media Jan Otzen van Beate Uhse.

Het beursgenoteerde Beate Uhse is de grootste Europese speler op het vlak van adult entertainment. Het Duitse bedrijf telt ruim 1500 medewerkers, heeft een assortiment van meer dan 20.000 producten in de portfolio, is actief in zeven Europese landen, en is goed voor een beurswaarde van 64 miljoen euro. Op de afdeling van Jan Otzen werken momenteel een 70-tal mensen. “De keuze tussen Blu-ray of HD DVD was irrelevant voor onze sector, want het pornomedium van de toekomst is zonder twijfel het internet”, klinkt het. “In die zin blijven we allicht een trendsetter. Slecht nieuws dus voor Blu-Ray, dat eigenlijk een doodgeboren kind is.” Beate Uhse baat met ‘Movie On’ een eigen filmportaal uit op het internet waar geïnteresseerden op een handige en volledig anonieme manier films ‘on demand’ kunnen opvragen. Of de klant al bereid gevonden wordt om voor die content te betalen, laat Otzen in het midden. “We weten wel dat internetgebruikers steeds vaker gratis websites zoals You Porn bezoeken”, gromt de directeur. “Maar toch bereiden we ons voor op een massamarkt zonder voorgaande. Het aanbieden en verkopen van erotiek op het net is sowieso de groeiniche van morgen.”

You Tube

Toch baren de technologische ontwikkelingen Otzen duidelijk zorgen. Het probleem heeft een naam die we allemaal kennen: web 2.0. Sinds enkele jaren maken websites zoals You Porn, PornTube en Mydirtyhobby het mooie weer op het internet, allemaal bijna exacte kopieën van de 2.0-site par excellence You Tube. Deze websites moeten het allemaal hebben van ‘user generated content’, dus van zelfgedraaide amateurvideo’s en illegale dvd-rips die online worden gezet. You Porn en co. vind je gemakkelijk via Google, je hoeft je niet aan te melden, en het allerbelangrijkste: je hebt er geen kredietkaart voor nodig.

De combinatie erotiek-web 2.0 is een droom voor de gebruikers, maar een probleem voor de sector. “Ik was vorige week nog op een congres in de VS, en daar kloeg men steen en been over de on demand verkoop”, zucht Otzen. “Er komen immers bijna wekelijks gratis initiatieven bij, en de kwaliteit van die websites wordt steeds beter. Hoe we daar bij voorkeur moeten op inspelen? Door content te maken waar de mensen toch nog willen voor betalen natuurlijk.”

“Ons grote voordeel is dat we geen zuiver mediabedrijf zijn. Het grootste deel van onze omzet halen we uit de verkoop van shopartikelen én uit de postordertak (onder meer ‘Pabo’ maakt deel uit van Beate Uhse). Vooral zuivere mediabedrijven zoals Playboy en Penthouse kregen zware klappen door de opkomst van de You Tube klonen.”

Om de al te enthousiaste doe-het-zelvers de wind toch een beetje uit de zeilen te halen, kwam Beate Uhse met een eigen 2.0 platform op de proppen, HomepornOn.com. “Op die site kan iedereen die dat wenst een profielpagina aanmaken”, legt Otzen uit. “De content, die van gewone mensen zoals jij en ik komt, wordt eerst gescreend, en als het allemaal legaal is wat er getoond wordt en de beeldkwaliteit behoorlijk is, plaatsen we de video’s en de foto’s online.” De buitenstaander die de content wil bekijken, moet daar wel een kleine bijdrage voor betalen. “Het interessante is dat 20 procent van de inkomsten naar de makers zelf gaat. Dat model lijkt aan te slaan, want HomepornOn.com is een groot succes. Voorlopig werken we alleen nog maar met video’s en foto’s, maar dit jaar willen we daar in de beste Facebook-traditie ook blogs, chatboxen en webcams aan toevoegen. Onze invulling van het web 2.0-fenomeen zeg maar.” Overigens blijven webcams een interessante optie in moeilijke tijden, “want de meisjes die live voor hun camera’tje zitten en chatten met de klanten zullen nooit gratis werken. Tenslotte verdienen ze hier toch hun geld mee. Op zulke dingen, die niet zo maar te kopiëren zijn, moet een bedrijf als het onze focussen.”

Mobiele erotiek

Jan Otzen is meer in zijn element wanneer hij een blik werpt op de toekomst. “Binnen drie tot vier jaar zullen onze klanten geen computer meer nodig hebben om te kunnen genieten van pornofilms. Het internet zal alomtegenwoordig zijn, en geïnteresseerden kunnen dan gewoon via hun televisietoestel in ons aanbod snuisteren, buiten het iptv-aanbod van de traditionele operatoren om. Dat is heel wat handiger dan altijd achter je pc te moeten kruipen. Bovendien kan je tijdens het consumeren van een film ook te allen tijde doorverwezen worden naar shoppingkanalen of ‘making of’-fragmenten.”

Uiteraard zullen alle films in high definition tot bij de klant komen. “Het grootste deel van onze videobeelden wordt nu al in HD geschoten, en we geven onze content ook al door in HD aan iptv-spelers.”

Mobiele erotiek ziet Otzen nog niet van de grond komen. “De mobiele markt wàs nochtans interessant, dankzij het succes van ‘erotic telephone calls’ en sms chat. Voor die diensten hebben we in het verleden trouwens zelf softwaretoepassingen geschreven. Je draait een nummer, je wordt verbonden met de toepassing en je hoort de stemmen van verschillende jongens en meisjes. Lijkt iemand je interessant, of wil je meteen met verschillende meisjes kunnen praten: het is allemaal mogelijk. Die programmaatjes zijn al zo geperfectioneerd dat daar nauwelijks nog ruimte is voor verbeteringen.”

Voor films met bewegende beelden is het volgens Otzen nog te vroeg. “De displays op de mobieltjes zijn nog te klein, en in openbare ruimtes zie ik onze klanten niet meteen naar porno surfen. Daar komt nog bij dat de operatoren veel te hoge bedragen aanrekenen voor data. De mobiele markt kan pas helemaal doorbreken als er overgeschakeld wordt op flat rates.” Toch biedt Beate Uhse al heel wat content aan voor toestellen zoals de iPhone en de Blackberry. “We vertalen onze films, of fragmenten van onze films, ook naar het 3G-formaat, want we moeten mee. Eens de televisie, de computer en de smartphone gelinkt zijn via het internet, wordt het in principe dus perfect mogelijk om in de trein aan een film te beginnen, en thuis gewoon verder te kijken.”

Virtual reality

Of de mensen van Beate Uhse zich ook bezighouden met virtual reality en haptische technologieën (waarbij je vibraties en aanrakingen echt kan voelen), willen we nog weten. “Zulke dingen ontwikkelen we niet zelf, maar ik ken verschillende bedrijven die haptische prototypes ontwikkelen. Beeld je eens in hoe leuk het moet zijn wanneer je seksspeeltje reageert op wat je ziet gebeuren op het scherm. Dat worden echte killerapplicaties, en ik denk dat het nog maximaal een jaar gaat duren voor zulke technologieën op de markt komen.””Tegenover virtual reality staan we sceptisch”, besluit Otzen. “Een jaar geleden wilden alle pornoproducenten aanwezig zijn op Second Life, en werden er in een hels tempo platformen ontwikkeld voor die virtuele wereld. Beate Uhse heeft zich toen afzijdig gehouden, en achteraf bekeken is dat een goede beslissing gebleken. Intussen wordt Second Life geassocieerd met pedofielen en met mensen die het slecht voor hebben met meisjes. Het is dus maar goed dat we daar als bedrijf niet bij betrokken zijn geweest.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content