Hoe ziet een start-up founder eruit? Een jongeman met sneakers onder zijn pak? En hoe zit het dan met venture capitalists, business angels en andere uitgevers van risico-kapitaal? De kans is, statistisch gezien, vrij groot dat u zich een wat oudere heer in pak voorstelt, deze keer zonder sneakers maar met geklede Italiaanse veterschoenen.
...

Hoe ziet een start-up founder eruit? Een jongeman met sneakers onder zijn pak? En hoe zit het dan met venture capitalists, business angels en andere uitgevers van risico-kapitaal? De kans is, statistisch gezien, vrij groot dat u zich een wat oudere heer in pak voorstelt, deze keer zonder sneakers maar met geklede Italiaanse veterschoenen. De cijfers liegen er dan ook niet om. In de VS ging er in 2019 zo'n 3,3 miljard dollar aan investeringen naar vrouwelijke 'founders', oprichters van een bedrijf. Dat bedrag vertegenwoordigt zo'n 2,8 procent van het volledige investeringskapitaal dat in de VS voor dat jaar werd uitgegeven, volgens gespecialiseerde site PitchBook. Het gaat om een stijging tegenover het jaar eerder. In 2018 vloeide er nog 3 miljard dollar naar bedrijven met een volledig vrouwelijk oprichtersteam, in 2017 was dat 2,1 miljard, wat toen overeenkwam met 2,2 procent van alle investeringskapitaal in de VS. Voor wereldwijde cijfers kunnen we gaan kijken naar Crunchbase, een databank van fundraisinggegevens. Daaruit blijkt dat er voor de eerste 10 maanden van 2019 twintig miljard dollar naar start-ups ging die (mee) door vrouwen werden opgericht. Van het globale investeringskapitaal ging er drie procent naar teams met alleen vrouwen, en tien procent naar teams met vrouwen en mannen. "In het algemeen zijn er in de sector gewoon veel minder vrouwen dan mannen, " zegt Charlotte Gréant van Scale-Ups.eu, een organisatie die ondernemerschap wil promoten. Gréant ziet wel verbetering, maar dat gaat met mondjesmaat. "Misschien is het omdat vrouwen gemiddeld gezien minder risico's nemen. Een vrouw zal minder snel springen", verduidelijkt ze. Investeerders hebben hier een groot aandeel in. Dat profiel van de blanke man helpt alvast niet, zegt Gréant: "Mensen investeren in mensen die lijken op henzelf. Een diverse investeringsgroep zal ook op een veel diversere manier zijn geld besteden." Bij die investeerders is de kloof dan ook groot. Volgens een analyse van Axios is (wederom in de VS) zo'n 10 procent van de 'decision makers' bij investeringsbedrijven in 2019 een vrouw. Dat is weer een kleine stijging tegenover de jaren daarvoor. In 2018 was het aantal vrouwelijke investeerders 8,93%, in 2017 lag dat op 7%. Dat plaatje wordt overigens nog iets sterker als u ook naar andere minderheden kijkt, al zijn de cijfers daar veel moeilijker te vinden. Dé investeerder is dus inderdaad een blanke man, er zijn minder vrouwelijke founders en die krijgen in verhouding ook nog eens een pak minder investeringen. "Wellicht deels omdat mannen - onbewust - anders naar vrouwelijke ondernemers kijken. Onder andere vanwege wederzijdse vooroordelen en de klassieke rollenpatronen. Investeerders stellen andere vragen aan vrouwelijke CEO's en vrouwen stellen zich ook anders op. Bij mannen vragen ze naar de potentiële groei, bij vrouwen vragen ze wat mis kan gaan, " vertelt Eline Talboom, co-founder van WeAreJane, het eerste Belgische investeringsfonds dat zich specifiek richt op bedrijven die (mee) zijn opgericht door vrouwen. Met haar bedrijf probeert Talboom alvast om mee de kar in de goede richting te trekken. WeAreJane investeert risicokapitaal in ondernemingen met vrouwelijke (co-)founders of met vrouwen aan het hoofd. Het gaat daarbij om groeibedrijven, die winstgevend zijn en een minimumomzet hebben van 1,5 miljoen euro. "Naar start-ups toe zijn er al veel initiatieven", legt Talboom uit. "Voor die vroege fase is er veel geld, maar bij de volgende stap wordt het al wat moeilijker. Wij zijn, denk ik, het enige investeringsbedrijf in België met die focus." Zelf werkte Talboom lang voor investeringsmaatschappij Gimv, waar ze samen met Muriel Uytterhaegen (co-founder van WeAreJane) een fonds beheerde voor groeibedrijven. De beslissing om zelf te beginnen kwam er onder meer na gesprekken met onderneemsters die het net leuk vond om eens met twee vrouwen aan tafel te zitten. "We hadden daar nooit bij stilgestaan", aldus Talboom, "maar de drempel om extern kapitaal op te halen is voor vele vrouwen hoog. Wij willen die drempel verlagen en naast de investering vooral ook expertise ter beschikking stellen." WeAreJane is niet het eerste investeringsfonds dat zich op vrouwen richt. In Nederland is er bijvoorbeeld het Borski Fonds, de VS heeft het duidelijk genaamde Female Founders Fund. Wel is het het eerste bedrijf met deze focus in België. Voor het fonds werd serial entrepreneur Conny Vandriessche aangesproken, en WeAreJane was al snel een feit. Het bedrijf begon zijn fundraising in juni 2018 en sloot een eerste kapitaalronde een jaar later af. Een tweede ronde in december betekent dat het investeringsfonds nu over zo'n 53 miljoen euro beschikt. "We hebben al in één bedrijf geïnvesteerd, Medipartner, actief in de outsourcing van medische vertegenwoordigers. Dat heeft een vrouwelijke CEO, zo'n vier miljoen euro omzet en veel groeipotentieel. Hier zit onze sweet spot en samen met het team willen we alles in de stijgers zetten om de omzet de komende jaren te verdubbelen."