De zwakke ontwikkeling van een concurrentiële b2b-telecommarkt in België is niet enkel het gevolg van problemen in het wholesale-referentieaanbod van Belgacom of van de manier waarop de EU-reglementeringen worden vastgelegd of geïmplementeerd door het BIPT.
...

De zwakke ontwikkeling van een concurrentiële b2b-telecommarkt in België is niet enkel het gevolg van problemen in het wholesale-referentieaanbod van Belgacom of van de manier waarop de EU-reglementeringen worden vastgelegd of geïmplementeerd door het BIPT. De reglementeringen zelf, maar ook de manier waarop ze worden toegepast en afgedwongen, bevatten inderdaad veel tekortkomingen en belemmeringen. Een alternatieve operator in deze markt kan gebruik maken van deze tekortkomingen en - gebruik makend van een eigen infrastructuur - voordeliger zijn voor onze bedrijven. De Europese reglementering op het vlak van een full local loop unbundling (LLU) - ook van kracht in België - kan de start betekenen van gezonde concurrentie op de b2b-markt. Nochtans: amper 4% van de Belgische lijnen zijn fully unbundled loops. In Frankrijk, Duitsland en UK bedraagt dit cijfer 40%. Waarom profiteren Belgische bedrijven dan niet van innovatieve voorstellen van nieuwkomers? Voor die nieuwkomers is het niet enkel een kwestie van meedoen, d.w.z. een derde offerte indienen met duidelijk tegengestelde voorwaarden. Ze moeten tevens een goed competitief gemiddelde behalen, een consistent vermogen om succes te boeken aantonen en indruk maken met tussentijdse mijlpalen. Anders zullen ze geen lang leven beschoren zijn. Toen KPN Versatel zich in 2010 terugtrok uit de b2b-markt, gaf het bedrijf "te veel concurrentie" als reden op. Over welke concurrentie hadden ze het toen? Belgacom en Telenet? Zijn dat de twee offertes met "redelijk vergelijkbare prijzen" waarnaar wordt verwezen in de recente Beltug-enquête? Het is al erg genoeg dat men maar twee offertes ontvangt waarvan de prijzen vergelijkbaar zijn; het is nog erger te weten dat die prijzen veel te hoog liggen in vergelijking met andere Europese landen. Moet het een alternatieve operator écht worden afgeraden te reageren wanneer hij het opneemt tegen Belgacom en Telenet? Waarschijnlijk niet. Belgacom heeft een dominante positie, een sterk merk en het imago van de grootste speler in de Belgische telecommunicatiesector. Het bedrijf is in die mate gegroeid dat het nu heel traag reageert op de veranderende markt- en klantenbehoeften. Een ziekte waarvoor het een eigen medicijn heeft ontwikkeld: een defensief arsenaal aan concurrentiebeperkende praktijken. De alternatieve operatoren, die overal en op korte termijn kunnen leveren, maken goedkopere en efficiëntere oplossingen beschikbaar. Geavanceerde technologieën over het kopernetwerk maken dit mogelijk. De oude traditionele middelen omzetten in nieuwe manieren van datacommunicatie is een buitenkans die recent werd ontdekt. Daarbij wordt onze koperen telefoondraad - waarvan werd gedacht dat die volledig verouderd was - opnieuw waardevol. Het is heel belangrijk dat Belgacom zijn local exchanges en bijhorende copper loops niet mag wegnemen zonder duidelijke open planning, controle, rapportering en gereglementeerde supervisie. Het excuus van "een te kleine markt" wordt regelmatig aangehaald, vaak om hogere prijzen te verantwoorden. Een markt met hogere prijzen en grotere marges zou in principe veel nieuwkomers moeten aantrekken. Blijkbaar is dat niet het geval in de kleinere markten, en zeker niet in België. Onze overheid houdt een zekere controle over de sector, een directe en indirecte macht over de exploitant en in zekere mate ook over de regulator. Dhr. Reynders, minister van Financiën van de ontslagnemende regering, vermeldde onlangs dat de torenhoge winst van Belgacom één van de belangrijkste bijdragen is om de overheidsschuld af te bouwen. De winsten van deze markt, die zo zwaar wegen op de Belgische gebruikers van telecommunicatie en datanetwerken, kan gezien worden als een "schaduwbelasting". Gevolg is dat het concurrentievermogen van volledige sectoren uit onze economie wordt bedreigd. In een tijdperk waarin dematerialisatie, virtualisatie en cloud computing de nieuwe norm worden, is de concurrentie in b2b nochtans een sleutelwaarde voor onze economie. Instellingen en bedrijven in eender welke sector moeten een meer expliciete houding aannemen ten voordele van oprechte en eerlijke concurrentie. De inspanningen van jonge, hard werkende alternatieve operatoren krijgen op die manier veel meer kansen. Ze weten dan dat ze een eerlijke behandeling krijgen en dat ze een deal kunnen binnenhalen als ze dat verdienen. MARC DESTREE ceo DestinyToen KPN Versatel zich in 2010 terugtrok uit de b2b-markt, gaf het bedrijf "te veel concurrentie" als reden op. Over welke concurrentie hadden ze het toen?