Stel even dat je een marathonloper bent, en dat je nieuwe schoenen nodig hebt. Je zou naar de Makro of naar de Carrefour kunnen gaan, want daar verkopen ze tenslotte toch sneakers, maar de kans dat je daar je gading vindt, is klein. United Brands dan maar, of Foot Locker? Misschien wel, tenzij je platvoeten hebt of te hoge hielen. Uiteindelijk kiezen de meeste marathonlopers voor een speciaalzaak, met verkopers die weten waarover ze praten, en met schoenen op maat van joggers.
...

Stel even dat je een marathonloper bent, en dat je nieuwe schoenen nodig hebt. Je zou naar de Makro of naar de Carrefour kunnen gaan, want daar verkopen ze tenslotte toch sneakers, maar de kans dat je daar je gading vindt, is klein. United Brands dan maar, of Foot Locker? Misschien wel, tenzij je platvoeten hebt of te hoge hielen. Uiteindelijk kiezen de meeste marathonlopers voor een speciaalzaak, met verkopers die weten waarover ze praten, en met schoenen op maat van joggers. Naar analogie met de bovenstaande vergelijking, is Facebook de Makro geworden voor content, en Twitter de Foot Locker. Voor de speciaalzaken moet je bij Pinterest zijn, bij Foursquare of bij Path. Facebook heeft er natuurlijk alle belang bij dat zijn gebruikers zoveel mogelijk dingen delen, over zo veel mogelijk verschillende onderwerpen. Want Zuckerberg moet straks ook zo veel mogelijk reclameboodschappen in de streams van zijn gebruikers kunnen proppen. Nichenetwerken focussen op één welbepaald onderwerp, op één specialisatie. Waardoor velen een mooie toekomst wacht, al was het maar omdat de grote jongens daar hun neus voor ophalen. Het shoppingcenter versus het winkeltje zeg maar. Kwantiteit versus kwaliteit. Hieronder vijf redenen waarom nichenetwerken aan belang winnen. 1. De mogelijkheden zijn beperkt en bevattelijk. Op Instagram deel je foto's voorzien van een hippe filter. Met Foursquare vertel je waar je bent, en met wie. Op Pinterest toon je wat je hart begeert. 2. Posts zijn spontaan en duurzaam. Het kost weinig moeite om een boodschap te verspreiden, en omdat de berichten overzichtelijk gepresenteerd worden, worden ze beter opgevolgd en vaker becommentarieerd. 3. Je bouwt waardevolle collecties uit. Je boards op Pinterest hebben een emotionele waarde, net als je photostream op Instagram. Je check-in geschiedenis op Foursquare herinnert je aan de plaatsen waar je al geweest bent. 4. Mensen worden samengebracht rond 1 thema. Denk opnieuw aan de boards op Pinterest, of aan pagina's op Tumblr. Foursquare wijst je er dan weer op dat je houdt van cinema, Italiaanse restaurants, en van Apple. 5. Achter elk thema gaat een heuse gemeenschap schuil. Ben je nieuw, dan staat er meteen een groep mensen klaar om je wegwijs te maken, of om je in contact te brengen met gelijkgestemden. Om u een idee te geven: Foursquare telt intussen 20 miljoen gebruikers, en klokt af op 2 miljard check-ins. Sinds Instagram zijn Android-applicatie op de wereld losliet enkele weken geleden, zijn er al bijna twintig miljoen nieuwe gebruikers bijgekomen, en klokt de populaire photosharing-app af op bijna 50 miljoen leden. Wanneer we dit schrijven kan Pinterest 15 miljoen zielen overtuigen, en wanneer u dit leest zijn er allicht alweer een hele hoop bijgekomen. Frederik Tibau