In 2004 was de naamsverandering een feit en verscheen Walcom aan de top van het klassement. Een positie die het drie jaar na elkaar behield. Toen Walcom besliste scheep te gaan met Mobistar, toen nog een nieuwkomer op de markt van de mobiele telefonie, werd meteen een versnelling hoger geschakeld. De specialist in autoaccessoires opende kort na elkaar een reeks telecomwinkels, de Mobistar Centers. Het net van Walcom verspreidde zich a rato van twee tot drie winkels per jaar over heel Wa...

In 2004 was de naamsverandering een feit en verscheen Walcom aan de top van het klassement. Een positie die het drie jaar na elkaar behield. Toen Walcom besliste scheep te gaan met Mobistar, toen nog een nieuwkomer op de markt van de mobiele telefonie, werd meteen een versnelling hoger geschakeld. De specialist in autoaccessoires opende kort na elkaar een reeks telecomwinkels, de Mobistar Centers. Het net van Walcom verspreidde zich a rato van twee tot drie winkels per jaar over heel Wallonië. Er kwamen verkooppunten in Aarlen, Bastogne, Ciney en Jambes, en daarna langs de 'ruggengraat' van Wallonië, met Mobistar Centers in Charleroi, Châtelineau, Hornu en Bergen, gevolgd door Gembloers, Andenne, Ottignies en Nijvel. Vorig jaar opende Walcom zijn 18de winkel. Het werkte ook aan een nieuw, meer businessgericht winkelconcept voor professionele gebruikers, met een totaalaanbod voor communicatie. "Voorlopig hebben we dat idee op een laag pitje gezet, want Mobistar zag dat niet zitten," vertelt salesmanager Michel Hardy. In het licht van de huidige conjunctuur is het bedrijf niet van plan om nieuwe winkels te openen. Het concentreert zich nu op de versterking van de bestaande verkooppunten, met de steun van een mobiele operator die als challenger extra zijn best doet. "Mobistar is buitengewoon dynamisch op het vlak van producten en promoties. Het helpt ons enorm met de ondersteuning voor de klanten." Michel Hardy: "Sinds een jaar stellen we een segmentatie van de markt vast. Een deel van de kopers let steeds meer op het prijskaartje, waardoor de gemiddelde prijs van de gsm's daalt. Anderzijds doen de topmodellen met een heleboel functies, de grote zakelijke toestellen zoals de iPhone, het alsmaar beter." Naast de gsm-activiteit ontwikkelt Walcom de klassieke portefeuille van stem- en dataoplos-singen voor ondernemingen en focust daarbij op de kmo. De businessdivisie, die eveneens onder de vlag van Mobistar vaart, is gevestigd in Namen en telt een tiental accountmanagers. "Zij zoeken nieuwe klanten in heel Wallonië, al richten we ons vandaag ook steeds meer op het behoud van de bestaande accounts. We werken aan de ontwikkeling van het dataverkeer met een meer algemeen aanbod voor de SoHo- en middenmarkten. Onze doorsneeklant heeft vijf gsm-kaarten en vrij weinig dataverkeer, maar ons totaalpakket met adsl en voice over ip slaat steeds beter aan. Je voelt dat de markt van de convergentie in de lift zit."Jean-Luc Manise