'Serious gaming' krijgt momenteel vaste voet in de medische wereld dankzij de komst van platformen met geëvolueerde interfaces (aanraak- en gebareninterface...). Fishing Cactus, een onderneming uit Bergen die reeds gespecialiseerd is in spellen op pc, Mac en smartphones, gebruikte de console Xbox Kinect van Microsoft en zijn eigen 3D-motor Mojito om twee projecten op te starten die moeten helpen bij medische revalidatie.
...

'Serious gaming' krijgt momenteel vaste voet in de medische wereld dankzij de komst van platformen met geëvolueerde interfaces (aanraak- en gebareninterface...). Fishing Cactus, een onderneming uit Bergen die reeds gespecialiseerd is in spellen op pc, Mac en smartphones, gebruikte de console Xbox Kinect van Microsoft en zijn eigen 3D-motor Mojito om twee projecten op te starten die moeten helpen bij medische revalidatie. Het ene project (zie kader) heeft betrekking op therapeutische revalidatie. Het andere draagt nog de codenaam 'Game to Cure' en is bedoeld voor lichamelijke revalidatie na een blessure, ziekte of ongeval. Partners: Cedric Van Branteghem, bronzen medaille op het laatste Europese kampioenschap atletiek en momenteel business developer bij Edan, en Lieven Maesschalck, oprichter van Move to Cure, kabinet van therapeuten gespecialiseerd in functionele revalidatie, meer bepaald bij sportlui (waaronder Cedric Van Branteghem, maar ook Johan Museeuw, Gella Vandecaveye, Gert Verheyen, Marc Wilmots, Steven Defour, Yanina Wickmayer en heel wat anderen). Doelmarkt: kinesisten en fysiotherapeuten, en zelfs sporttrainers of persoonlijke coaches, maar in tweede instantie ook oudere mensen "die zo hun conditie op peil kunnen houden, preventieve oefeningen kunnen doen..." "Tests hebben bevestigd dat de 3D-camera, de gebareninterface en de algoritmen van Kinect voldoende nauwkeurigheid bieden om na te gaan of de gemaakte beweging precies en adequaat is. De camera 'ziet' volgens 3 assen en volgt dus reëel de beweging in alle richtingen, ook in de diepte. De algoritmen berekenen de hoeken, de voortgangsgraad, de positie van de gewrichten in de ruimte... Het is dan ook mogelijk om onmiddellijk een oefening te stoppen als er gevaar bestaat dat de patiënt zich pijn doet", verklaart Cedric Van Branteghem. Elke beweging wordt gemaakt door de persoonlijke avatar die beweegt op het scherm. Het is net alsof je jezelf in de spiegel ziet, maar dan met de interactiviteit van het 'spel', namelijk een controle van de juistheid van de bewegingen en een 'tussenkomst' van de virtuele kinesist. De programmering zorgt er immers voor dat de console in real time indicaties kan geven of kan waarschuwen als je een slechte beweging maakt. Een overzichtscherm geeft de gebruiker voortdurend informatie over het aantal gemaakte en nog te maken bewegingen, de bewegingen die binnen de regels vielen, de graad waarin de mobiliteit herwonnen wordt. De eerder ludieke visuele effecten zullen de gebruiker motiveren omdat het decor en de grafische vormgeving evolueren om bijvoorbeeld de vooruitgang of het aantal gemaakte bewegingen te illustreren. Echte kine kan dan weer online plaatsvinden, door de oefening in het oog te houden en rechtstreeks tussen te komen, of de sessies kunnen op een later tijdstip worden weergegeven. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld enkel de gemaakte fouten (preselectie door het systeem), of de statistieken van de patiënt worden weergegeven. Met 'Game to Cure' zullen kinesisten nog meer mensen kunnen helpen. De behandeling en tele-opvolging thuis zouden ook interessante besparingen moeten opleveren voor de sociale zekerheid", benadrukt Lieven Maesschalck. "De applicatie wil kine niet vervangen, maar biedt een bijkomende tool in het zorgproces." Het prototype dat Fishing Cactus ontwikkelde (met financiering van het Microsoft Innovation Center van Bergen) beperkt zich tot twee basisoefeningen. Wanneer deze fase gevalideerd is, zal de oplossing worden verrijkt met andere bewegingen. "Aan de hand van enkele basisoefeningen kan 90% van de gebruikelijke pijn behandeld worden", bevestigt Lieven Maesschalck. "De meest complexe blessures van sportlui vragen echter steeds een behandeling waarvoor de patiënt naar de fysiotherapeut moet gaan." Wanneer het prototype gemaakt is, zullen Move to Cure en Edan Sports & Leisure de fakkel overnemen voor de productiefase (waarvoor ze belangstellende investeerders zullen moeten vinden). Cedric Van Branteghem heeft de mogelijke uitbreidingen al in gedachten: uitvoer van de gegevens naar een speciale software, "een soort crm omgevormd tot RMS-Rehabilitation Management System", overbrenging van de applicatie naar pc of smartphone. Aangezien Game to Cure werd ontwikkeld met Kinect, heeft Microsoft geen voorwaarde gesteld voor de toekomstige exploitatie. "We zijn volkomen vrij om het naar andere eventuele platformen over te brengen." Brigitte Doucet