In het opiniestuk schetst Peter een heel negatief beeld van de huidige cio. Samengevat komt het er op neer dat deze cio zich niet bewust is van het 'Nieuwe Normaal' en dat deze cio zich op korte termijn irrelevant zal maken.
...

In het opiniestuk schetst Peter een heel negatief beeld van de huidige cio. Samengevat komt het er op neer dat deze cio zich niet bewust is van het 'Nieuwe Normaal' en dat deze cio zich op korte termijn irrelevant zal maken. Peter zijn opinie staat bijna diametraal t.o.v. het beeld geschetst in het editoriaal van Luc Blyaert over de cio. Ik ga weliswaar akkoord met de onderliggende stelling van Peter dat zeer veel, zo niet alles, op termijn zal verschuiven naar de cloud of naar een 'software as a service'. Belangrijk hierbij is het begrip 'op termijn'. En daarin zit de fout in het opiniestuk waarbij er gesteld wordt dat deze situatie zich op vandaag reeds voordoet. Jammer genoeg zijn er op vandaag nog zeer veel struikelblokken op zowel juridische als technische aard. Deze struikelblokken worden meestal door de business niet gezien wat hun enthousiasme verklaart. Zo was ik onlangs op een seminar waarbij een business departement heel lovend kwam spreken over hun cloudimplementatie zonder dat ze hun cio hierbij hadden moeten betrekken. Los van de hoge recurrente kosten die ze betaalden (maar opex ipv capex) stelde ik hen een aantal andere vragen: - Hoe integreerden ze met hun andere toepassingen? Dit had men inderdaad over het hoofd gezien. Men besefte dat men de cio nu ging moeten inschakelen om hun probleem op te lossen. - Hadden ze sso geïmplementeerd? Nee, dat was wel een minpuntje. Ze hadden nu 14 ('veertien') verschillende userid's en bijhorende paswoorden voor 14 verschillende applicaties. - Had men een exit-strategie bekeken? Oeps, hieraan had men overduidelijk nog niet gedacht. Waarschijnlijk was het toch even beter geweest om vooraf ook hun cio te betrekken? Anderzijds ken ik zeer veel collegae cio's die zelf voortrekkers zijn in de zoektocht hoe nieuwe trends zoals cloud, saas, 'bring your own device', social media, etc. nuttig geïmplementeerd kunnen worden binnen hun organisatie. De meeste zijn echter wel professionals die het volledige plaatje uittekenen en niet alleen meesurfen omwille van een 'hype'... We kennen Peter Hinssen als een inspirerend spreker en auteur. Jammer genoeg gaat hij in zijn evangelisatie van het 'Nieuwe Normaal' soms zo ver dat hij wat er aankomt reeds als gerealiseerd ziet. Zoals in de meeste situaties is een genuanceerd beeld meer op zijn plaats. [Koen Van Loo] Dat de business vaker naar cloud-oplossingen neigt heeft natuurlijk vaak veel te maken met het feit dat bepaalde it-afdelingen zich een reputatie aangemeten hebben van "business prevention department". "Neen" zeggen of "Ja, het kan tegen 20xx" (vul zelf in met een minimum van twee jaar verschil met vandaag) is toch zo makkelijk. In een snelveranderende markt, met druk van concullega's en druk op de cijfers is snel beter dan langzaam. Wat is dan het alternatief voor de business? Niks doen? [Philippe Creytens] Ik denk dat cio's wel de mogelijkheden en voordelen zien van cloud computing (as a service). Cio's liggen echter ook wakker van bijvoorbeeld integratie, exit-strategie, veiligheid en privacy. Dit blijven echter drempels voor de instap naar de cloud. Gelukkig wil Neelie Kroes, vicevoorzitter van de Europese Commissie verantwoordelijk voor de Digitale Agenda, dan ook met de Europese cloudstrategie inspelen op enkele drempels. Ten eerste het voorzien van een passend juridisch kader dat de uitdagingen in verband met gegevensbeveiliging en privacy ter harte neemt. Ten tweede onderzoek voorzien naar de technische en zakelijke voorwaarden voor het succesvol in stelling brengen van clouds. Technische standaarden, contract- en sla-sjablonen maken daar deel van uit. Ten derde het ondersteunen van pilootprojecten die de meerwaarde van clouds kunnen demonstreren. Hopelijk wordt er vlug werk van gemaakt en is er een goede ondersteuning en uitwerking van Europese lidstaten en lokale actoren. [Jeroen Persyn] Ik heb nog nooit zo'n arrogante bullshit gelezen. Natuurlijk wil de business-community meer voor minder. Natuurlijk willen ze dat alles sneller gaat. Of denkt u dat wij it'ers dat niet willen? Gelukkig hebben de meeste bedrijven een cio die erover waakt dat de intiatieven waarin de business-community zich laat meesleuren ook aansluit bij de globale technische architectuur, dat er ook mensen zijn die de zaken kunnen ondersteunen. Of gaat de cloud de verzuchtingen van de eindklant misschien oplossen? [Peter Vantieghem] Er zit wel iets in... Ik vertelde onlangs dat we nog 10 jaar hebben (max) om een alternatief aan te bieden binnen het bedrijf voor e-mail... de it'ers in de kamer keken me verbaasd of cynisch glimlachend aan... It-afdelingen zijn nog volop bezig met het uitbouwen van mailinfrastructuur, policy's en regeltjes, terwijl de jeugd niet meer mailt... Denk je nu echt dat als die gasten binnen 10 jaar op de werkvloer komen, ze plots onze archaïsche mailcultuur gaan overnemen of bestendigen? Vergeet het maar. Daarnaast moet je je inderdaad de vraag stellen waarom de business nog omslachtige, door security gedicteerde, tijdrovende, administratief belaste procedures zou doorlopen voor het verkrijgen van een virtuele omgeving als het op 30 minuten kan via Amazon-webservices en dit vele malen goedkoper? (en ja, met 99,99 availability en disaster recovery inbegrepen). Ik informeerde onlangs nog naar een cloudservice en was bezorgd over de uptime. De leverancier beloofde mij koudweg 100 %. Dat is vandaag mogelijk. En gek genoeg, de prijs voor aankoop (en op eigen infrastructuur runnen) is exact dezelfde als die voor de cloudservice. Geef mij dan eens een argument waarom ik dat niet in de cloud zou nemen? Ja, regeltjes en idiote 'job protection' richtlijnen zijn er voldoende, maar houden die ook steek? En natuurlijk zijn we er nog niet, en ja, misschien stelt Peter het wat zwart-wit, maar dat verwacht je toch van hem? [K03N] Kristof Van der Stadt