Hoe ziet de nieuwe ICT-structuur eruit binnen de NMBS-groep in vergelijking met de situatie van vorig jaar?

ERIC MERCIER: Ik wil eerst even zeggen dat de NMBS-Groep niet meer bestaat. Op 1 januari 2014, toen de hervorming in voege trad waartoe de politieke wereld had besloten, werd de structuur met 3 entiteiten (NMBS-Holding - moedermaatschappij - Infrabel en de NMBS) teruggebracht tot 2 entiteiten: de Nieuwe NMBS (operator) en Infrabel (nog steeds de beheerder van de infrastructuur en het spoorverkeer) met een gemeenschappelijke dochteronderneming die uitsluitend instaat voor de hr-activiteiten.
...

ERIC MERCIER: Ik wil eerst even zeggen dat de NMBS-Groep niet meer bestaat. Op 1 januari 2014, toen de hervorming in voege trad waartoe de politieke wereld had besloten, werd de structuur met 3 entiteiten (NMBS-Holding - moedermaatschappij - Infrabel en de NMBS) teruggebracht tot 2 entiteiten: de Nieuwe NMBS (operator) en Infrabel (nog steeds de beheerder van de infrastructuur en het spoorverkeer) met een gemeenschappelijke dochteronderneming die uitsluitend instaat voor de hr-activiteiten. Een gevolg van deze hervorming, en daarmee kom ik terug op uw vraag, is de verdeling tussen Infrabel, de NMBS en HR Rail van de activiteiten van de ict-afdeling van de NMBS-Holding, die nu is verdwenen. In totaal werden er 1.569 mensen overgeplaatst. De meesten van hen naar Infrabel want 1.352 ict-medewerkers hebben de gelederen van de lokale it-eenheid versterkt. Dit brengt het aantal personeelsleden van de ict-afdeling van Infrabel op 1.532 medewerkers in totaal. Ik sta sinds 1 januari aan het hoofd van deze afdeling. Tegelijkertijd werden de ict-medewerkers van de voormalige NMBS-Holding, die werkten voor de specifieke activiteiten van de NMBS, bijvoorbeeld ticketingoplossingen of H-HR, zoals applicaties voor het beheer van human resources, vóór de herstructurering respectievelijk overgebracht naar de nieuwe NMBS, goed voor 114 mensen, met Ann Schoubs als cio en de gemeenschappelijke dochteronderneming HR Rail, goed voor 103 mensen onder leiding van cio Marc Potums. Syntigo was vroeger een dochteronderneming van de NMBS-Holding, maar is vandaag een dochteronderneming van Infrabel. Het is belast met de verkoop van het overschot van het glasvezelnetwerk van Infrabel. De activiteiten van Syntigo behoren niet tot de core business van Infrabel (zoals ticketing) en werden toegekend aan de spoorwegoperator via de oprichting van een dochteronderneming van de NMBS die de naam Passenger Solutions kreeg. Zoals u wel weet, vervul ik sinds het vertrek van Jean-François Michotte in april de taken als gedelegeerd bestuurder van Syntigo. Ik kan u dus duidelijk zeggen dat Syntigo niet zal verdwijnen of van naam zal veranderen! We blijven ter beschikking staan van de vele klanten die vertrouwen in ons stellen en ons professionalisme erkennen. En nog iets: de deelname van Syntigo aan AlphaCloud werd ook overgedragen aan Infrabel. AlphaCloud is een 50/50 joint venture tussen Syntigo en Atos die werd opgericht om een nieuw datacenter te bouwen en uit te baten in Mechelen. Het eerste deel, ongeveer 1.800 m², werd eind 2012 in dienst genomen. ERIC MERCIER: Momenteel is het ict-personeel goed voor ongeveer 12 % van het totale personeelsbestand van Infrabel, wiens activiteiten steeds meer steunen op informatica en telecommunicatie. De overdracht van dit hoogopgeleid personeel vormt een grote kans voor Infrabel, zeker omdat de ict-afdeling bijdraagt aan de 5 strategische pijlers van de onderneming. Enkele voorbeelden? Aan de veiligheid, een absolute prioriteit, dragen we bij via de integratie van nieuwe soft- en hardware voor de concentratie van de seinhuizen en via de implementatie van het veiligheidssysteem ETCS, dat de snelheid van de treinen voortdurend in het oog houdt. Op het vlak van stiptheid bieden wij tools voor traffic management, asset management en planning van het onderhoud. Ik kan het ook nog hebben over de capaciteit: we werken actief mee aan de aanleg van tunnels zoals de Liefkenshoek (in de haven van Antwerpen) en Schuman-Josaphat (Brussel) die we uitrusten met het netwerk voor datatransmissie, het gsm-r-netwerk, videobewaking, toegangscontrole, brandblussystemen, enz. We kunnen dus wel zeggen dat onze teams hun inspanningen zullen toespitsen op de ondersteuning van deze core business van Infrabel en er al hun knowhow in zullen steken. ERIC MERCIER: Als beheerder van het netwerk en het spoorwegverkeer is Infrabel dus belast met de modernisering ervan en heeft het specifieke interne behoeften. Om hierop in te spelen hebben we het grote geluk dat we beschikken over hoogopgeleid personeel in de spoorwegsector. We blijven investeren in dit interne personeel want dat biedt de garantie dat de kennis in eigen huis blijft. Werkpieken worden verder opgevangen door externe medewerkers, maar over het algemeen zal de externe consultancy verder afkalven. We willen graag consultants onder de arm nemen voor specifieke en tijdelijke behoeften. ERIC MERCIER: Ik denk dat ik deze vraag al heb beantwoord in de vorige vraag. ERIC MERCIER: De impact op de SAP-systemen was beperkt. Waarom? De SAP-systemen van Infrabel, de NMBS, de Holding en HR waren in het begin al van elkaar gescheiden; elk bedrijf beheerde zijn eigen projecten. Aangezien de NMBS-Holding is verdwenen, zijn sommige SAP-delen en specifieke gegevens gemigreerd naar de NMBS en Infrabel. Voor HR-Rail werd er een financieel systeem in het leven geroepen. De migratie van het SAP-systeem van de NMBS-Holding naar het SAP-systeem van Infrabel gebeurde in een recordtijd van 3 maanden en verliep succesvol dankzij de goede samenwerking tussen het lokale it-team van Infrabel en de ict-afdeling van de voormalige NMBS-Holding (die wij toen waren). Hoe zit het nu met de SAP-projecten die gepland zijn voor de toekomst? Aanvankelijk werd SAP geïmplementeerd voor human resources, financiën, voorraadbeheer, herbevoorrading, beheer van de ateliers en van het onderhoud. Bij Infrabel wordt SAP gebruikt voor het beheer van het onderhoud, de incidenten en de infrastructuur. We hebben al een SAP-systeem voor het beheer van de telecommunicatie en we onderzoeken nu een uitbreiding naar it om een keten voor aankopen, inventarissen, CMDB, incidentbeheer te vormen die volledig wordt beheerd in SAP. Dit project zal zorgen voor grote voordelen op operationeel niveau en voor een volledige integratie met de financiële systemen. We passen de best practices van SAP toe in de ondersteuning van onze activiteiten. Ik ben er trouwens trots op dat de voormalige NMBS-Holding als eerste in België in 2010 een Certificate of Advanced Consumer Center of Expertise kreeg van SAP. Het certificaat werd sindsdien tweemaal verlengd en momenteel staan we in de wereldwijde top-50. ERIC MERCIER: De toekomstige ict-projecten vloeien voort uit de strategische prioriteiten van Infrabel die ik daarnet heb genoemd. Maar enkele grote toekomstige projecten zijn de implementatie van nieuwe tools voor traffic management en telecommunicatie, verbonden aan de implementatie van ETCS. Dit signaleringssysteem wordt al volop ingezet en garandeert het hoogste veiligheidsniveau op het spoor. Infrabel heeft als doel vooropgesteld het hele Belgische spoorwegnet uit te rusten tegen eind 2022, en de ambitie is dit netwerk in de top-3 van de veiligste Europese netwerken te krijgen. Het vormt tegelijk een grote motivatie en verrijking voor onze teams om bij te dragen aan dit prachtige project. Marc Husquinet"Over het algemeen zal externe consultancy verder afkalven. We willen graag consultants onder de arm nemen voor specifieke en tijdelijke behoeften." Eric Mercier