Voor wie het gemist mocht hebben: sinds 15 oktober is Siemens Enterprise Communications niet meer. De joint-venture tussen The Gores Group (51 %) en Siemens (49 %) gaat sindsdien verder onder de nieuwe naam Unify. De nieuwe naam moet benadrukken dat het bedrijf meer dan ooit inzet op unified communications & collaborations. Daarmee verdwijnt de naam 'Siemens' helemaal uit het ict-landschap, nadat eerder ook al de joint-venture Nokia Siemens Networks omgedoopt werd in NSN. Al mag Unify wel nog twee jaar lang de ondertitel 'Formerly Siemens Enterprise Communications' gebruiken in al zijn communicatie.
...

Voor wie het gemist mocht hebben: sinds 15 oktober is Siemens Enterprise Communications niet meer. De joint-venture tussen The Gores Group (51 %) en Siemens (49 %) gaat sindsdien verder onder de nieuwe naam Unify. De nieuwe naam moet benadrukken dat het bedrijf meer dan ooit inzet op unified communications & collaborations. Daarmee verdwijnt de naam 'Siemens' helemaal uit het ict-landschap, nadat eerder ook al de joint-venture Nokia Siemens Networks omgedoopt werd in NSN. Al mag Unify wel nog twee jaar lang de ondertitel 'Formerly Siemens Enterprise Communications' gebruiken in al zijn communicatie. "Ja, we draaien hiermee een pagina om maar nee, we draaien niet onze rug naar Siemens", zegt Arnaud Spirlet, general manager van de Belux-afdeling van Unify. "De Siemens-groep is ontstaan vanuit telecom. België was een van de allereerste filialen. Maar de realiteit is dat we met onze vernieuwde focus eigenlijk géén telecombedrijf meer zijn. Telecom is commodity geworden, collaboration is onze toekomst. Unify is een unified communications bedrijf, en dat is een fundamenteel verschil met lines verkopen", legt Spirlet uit. Spirlet erkent overigens dat de markt het niet bepaald goed doet op dit moment. "We draaiden in het pas afgelopen boekjaar 15 procent minder omzet, maar in marktaandeel gingen we er wél fors op vooruit. Dat zeg iets over ons, maar zeker ook over de markt", zegt Spirlet. In sommige segmenten zoals die van de bedrijven met meer dan 1.000 lijnen, claimt Unify zelfs meer dan 50 procent marktaandeel. "Al zullen we niet langer meer in termen van aantal lijnen mogen denken, selling lines is onze oude business. In de wereld van unified communications gaat het meer over het totale aantal gebruikers of licenties", zegt Spirlet. Het duale model met een mix van directe en indirecte verkoop blijft behouden. Al rekent Unify wel meer dan ooit op die partners. "We hebben te lang op een eiland geleefd waarbij we dachten dat we alles zelf konden doen. Dat is voorbij nu. We hebben partners nodig om onze beloftes waar te kunnen maken", aldus Spirlet. Aan de kmo-kant zijn dat bedrijven als Hexacom, BKM, Siecom en Nextel. De bedrijven onder de TelelinQ-koepel zijn samen overigens goed voor 2 % van alle sales van Unify Belux en meer dan 20 % van de indirecte verkoop. Aan de enterprise-zijde zijn de partners onder meer BT, Verizon, IBM - de IBM SmartCloud is 'powered by' OpenScape-technologie - en Win. "Win is sterk in SIP trunking, of een coax-aanbod via Voo. Win heeft ook een sterk partnership met Telenet. Verwacht van ons zeker méér samenwerking met Win", zegt Spirlet. Het bestaande OpenScape-aanbod blijft behouden, en krijgt in de komende weken en maanden softwareupdates waarin voor het eerst ook de merknaam Unify opduikt in plaats van Siemens Enterprise Communications. Ook een Windows 8 client staat in de steigers, nadat pas nog een BlackBerry 10.1 connector toegevoegd werd. Voor de nabije en verre toekomst kijkt Unify voornamelijk naar 'Project Ansible': het communicatie- en samenwerkingsplatform waarvan de fundamenten in juni van dit jaar voor het eerst getoond werden. De ontwikkeling van Project Ansible - een werknaam nog - wordt nu versneld. De eerste 'customer trials' staan in januari gepland. De algemene beschikbaarheid staat gepland voor juli volgend jaar. "Dat wordt dan meteen de next quantum leap in unified communications, waarmee we de concurrentie een hak zullen zetten", zegt Spirlet nog. "Het wordt geen recyclage van dezelfde, bestaande functionaliteiten, maar échte innovatie. We moeten dit ook doen. Als we niet innoveren, drijft ons schip alsmaar verder weg. Het is trouwens net omdat we altijd zijn blijven innoveren, dat we er nog zijn!", aldus nog de general manager. Kristof Van der Stadt'Het is dankzij innovatie dat we nog bestaan.'