Mobiele ontwikkelaars luiden de alarmbel. De appetijt voor nieuwe apps zit in een neerwaartse spiraal. Tot een derde van de smartphone-gebruikers downloadt op een doordeweekse maand zelfs helemaal geen apps, zo blijkt uit een recente studie van Deloitte in Groot-Brittannië. En wie wel apps downloadt, doet dat minder vaak dan een jaar geleden. Toen installeerden de Britten maandelijks gemiddeld 2,32 apps op hun telefoon. Dit jaar zijn er dat nog 1,82.
...

Mobiele ontwikkelaars luiden de alarmbel. De appetijt voor nieuwe apps zit in een neerwaartse spiraal. Tot een derde van de smartphone-gebruikers downloadt op een doordeweekse maand zelfs helemaal geen apps, zo blijkt uit een recente studie van Deloitte in Groot-Brittannië. En wie wel apps downloadt, doet dat minder vaak dan een jaar geleden. Toen installeerden de Britten maandelijks gemiddeld 2,32 apps op hun telefoon. Dit jaar zijn er dat nog 1,82. Is de app-economie nog gezond? Zijn het niet vooral grote bedrijven zoals Facebook die met het leeuwendeel van de aandacht (en de winst!) gaan lopen? In elk geval is ook in België de dalende trend ingezet, zo geven ontwikkelaars toe. "Tijdens de eerste app-golf zag je dat vooral marketeers op het fenomeen sprongen", legt Bart De Waele van het digitale agency Wijs uit. "Het resultaat was een hele waslijst aan gimmick- en campagne-apps die wel gedownload werden, maar waar de consument weinig aan had. Vandaag is de situatie anders. De hype is gepasseerd, en gebruikers kiezen in de eerste plaats voor apps die nuttig zijn en een echte meerwaarde bieden." "De vrijblijvende dingen gaan er uit", knikt algemeen directeur Jeroen Lemaire van app-bouwer In The Pocket. "De mensen downloaden geen apps meer uit nieuwsgierigheid of omdat ze een nieuw snufje willen testen. Ze beperken zich tot de toepassingen die ze essentieel vinden. Die apps gaan ze wel intensiever gebruiken." Overigens ziet Lemaire nog een andere verklaring. "Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone, ook de mensen die geen flauw idee hebben van wat ze met dat toestel kunnen doen, denk maar aan senioren of aan consumenten die niet geïnteresseerd zijn in technologie. Deze mensen downloaden nauwelijks apps, en halen zo het gemiddelde naar omlaag." Toch beseft ook Lemaire dat de goldrush over haar hoogtepunt heen is. "De verhalen van tieners die miljoenen verdienen met slaapkamer-apps worden schaars. Het aanbod is zo groot geworden, dat je een uitgebreid netwerk en heel wat marketingpower nodig hebt om nog een groot bereik te halen. De ontwikkelaars wéten intussen dat de markt verzadigd is." De Waele gaat er zelfs van uit dat er een verschuiving van native apps naar zuivere webapps zit aan te komen. "Hoe groter het aantal apps, hoe kleiner het verrassingseffect. Een andere manier van ontdekken dringt zich op, niet zozeer via een app-store, maar gewoon terug via Google. Webapps hoef je niet op voorhand te installeren, en na gebruik sluit je gewoon je browser." Lemaire ziet het anders ("native apps zullen altijd meer kunnen dan zuivere webapps"), maar geeft toe dat de drempel om een app te downloaden vaak te groot is. "Vroeger overwon de consument die drempel uit nieuwsgierigheid, maar vandaag heeft ie geen zin meer om zich nog te registreren voor een dienst." "Apple en Google zijn zich bewust van dat probleem, en doen er alles aan om het onderscheid tussen native apps en webapps te doen vervagen. Zo zal je op termijn bijvoorbeeld ook zoekresultaten van binnenin apps krijgen in de zoekmachine van Google. En Apple gaat met iOS 8 proberen om apps te pushen aan de hand van de context waarin iemand zich bevindt. Wie naar Brussels Airport trekt zal bij aankomst bijvoorbeeld gevraagd worden om de app van die luchthaven te downloaden." Hoewel het in een verzadigde markt alsmaar moeilijk wordt om geld te verdienen, kijken onze app-bouwers de toekomst rooskleurig tegemoet. "Wij focussen nu vooral op b2b-apps die bedrijfsprocessen verbeteren en het leven van werknemers vergemakkelijken", vertelt Tom Klaasen van het Antwerpse bureau 10to1. "Die markt is in volle expansie, en daar krijg je wél een interessante return on investment." "De echte groei moet inderdaad uit de bedrijfsmarkt komen", bevestigt Jeroen Lemaire. "Daar staan we nog maar aan het begin van de mobiele revolutie. Toepassingen bovenop dure erp-systemen worden alsmaar populairder, om maar één voorbeeld te geven. Ik zou er dus nog niet zomaar van uit gaan dat apps hun beste tijd hebben gehad." Frederik Tibau