Volgens applications practice leader EMEA Mark Schmidt klokt Avaya af op 12 procent marktaandeel in België. Onder de grote klanten bevinden zich onder meer KBC Bank, Agfa Gevaert en Thomas Cook. "België heeft nog heel wat potentieel, want vandaag gebruikt 70 procent van de markt nog steeds de klassieke telefoonlijnen. In de komende jaren gaan heel wat van die bedrijven de overstap maken naar ip-gebaseerde telefonie en UC-oplossingen. Terwijl de shift naar ip-telefonie en SIP-omgevingen niet evident is voor de traditionel...

Volgens applications practice leader EMEA Mark Schmidt klokt Avaya af op 12 procent marktaandeel in België. Onder de grote klanten bevinden zich onder meer KBC Bank, Agfa Gevaert en Thomas Cook. "België heeft nog heel wat potentieel, want vandaag gebruikt 70 procent van de markt nog steeds de klassieke telefoonlijnen. In de komende jaren gaan heel wat van die bedrijven de overstap maken naar ip-gebaseerde telefonie en UC-oplossingen. Terwijl de shift naar ip-telefonie en SIP-omgevingen niet evident is voor de traditionele telecomspelers. Kansen te over dus." Avaya is een beetje een buitenbeentje onder de UC-leveranciers, omdat het maar traag de eigen portfolio uitbreidt, en zwaar inzet op de integratie van UC-oplossingen van Microsoft en Cisco. Deels omwille van die filosofie, ziet Gartner Avaya niet echt als een 'leader' in de markt. "Veel hangt af van de criteria die voor zo'n ranking gebruikt worden", probeert Schmidt. "De definitie verandert immers continu. Aanvankelijk was UC niet veel meer dan de integratie van e-mail en spraak, maar vandaag integreert men toepassingen zoals e-mail, spraak, video, presense en chat allemaal in één interface." "Bij Avaya beseffen we dat we niet alles zelf kunnen doen", gaat de applications practice leader verder. "Ons bedrijf heeft geen echte it-achtergrond, terwijl bijna al onze klanten Microsoft-desktops gebruiken. Uiteraard is het cruciaal om bijvoorbeeld voicemailberichten te kunnen weergeven in Microsoft Outlook, of met een muisklik een telefoongesprek te kunnen opstarten." Eén van de belangrijke kenmerken bij het UC-aanbod van Avaya, is dan ook de doorgedreven focus op open standaarden. "Eén van de gevolgen daarvan is dat we een interessante developers community rond ons hebben. Die onze producten met hun inbreng nog verbeteren. De kleinere bedrijfjes kunnen in ons model hun eigenheid behouden, en toch bogen op een degelijke backbone." Niet dat Avaya een fundamenteel andere strategie hanteert dan zijn concurrenten, "maar ons uitgangspunt is dat we alle standaarden die bestaan, ook daadwerkelijk ondersteunen. Zowat alle aanbieders lijken het SIP-protocol tot op zekere hoogte te onderschrijven, maar hun interfaces zijn dan weer zo gesloten, dat ze vaak niet goed functioneren in een heterogene omgeving." Een andere manier om te zorgen voor interoperabiliteit, is het aanbieden van webservices, "voor de gevallen dat samenwerking op API-protocolniveau niet lukt", klinkt het nog. "Daarvoor hebben we de technologie 'Communications-Enabled Business Process' geïntroduceerd, waarmee je op een hoger niveau met andere productenten kan samenwerken." [FT]