Bijna 3 maanden is Daniel Minschart aan de slag in zijn nieuwe job wanneer we hem spreken in het kantoor van Getronics. "Ik heb die eerste maanden zo veel mogelijk gepraat, met de werknemers en de partners maar zeker ook met de klanten. 30 tot 40 procent van mijn tijd wil ik sowieso bij klanten doorbrengen", begroet Daniel - u mag ook Danny zeggen - Minschart ons.
...

Bijna 3 maanden is Daniel Minschart aan de slag in zijn nieuwe job wanneer we hem spreken in het kantoor van Getronics. "Ik heb die eerste maanden zo veel mogelijk gepraat, met de werknemers en de partners maar zeker ook met de klanten. 30 tot 40 procent van mijn tijd wil ik sowieso bij klanten doorbrengen", begroet Daniel - u mag ook Danny zeggen - Minschart ons. Het was duidelijk : de nieuwe ceo moest in de eerste plaats nadenken over the way forward voor Getronics, en de strategie en visie die daarvoor nodig is. Hij moet daarbij verder denken dan alleen maar het huidige en het komende jaar. En minstens even duidelijk is dat het een flinke uitdaging wordt. "Ik steek niet onder stoelen of banken dat Getronics twee moeilijke jaren achter de rug heeft. We hebben een aantal grote klanten verloren en komen uit een herstructurering. Maar dat maakt ook dat er een grote opportuniteit is en ik was wel toe aan wat uitdaging", zegt de man die AtoS inruilde voor Getronics. "Mijn persoonlijke visie is dat we zo snel mogelijk terug een 100 million plus company moeten worden. Om die ambitie waar te maken, zullen we keuzes moeten maken", aldus Minschart, die ons een blik in zijn kaarten gunt. De eindgebruiker staat bij Getronics nog altijd in het midden. "Informaticamiddelen ter beschikking stellen van eindgebruikers, dát is ons métier en zit in ons dna", stelt Minschart. Maar de verwachtingen van de eindgebruiker zijn aan het veranderen - denk aan de jongere werknemers die bijvoorbeeld niet meer in de file willen staan - en er is de onmiskenbare disruptie in bedrijven met nieuwe businessmodellen en versnellende digitalisering. Getronics deelt de portfolio voortaan op in vijf deelgebieden : applicaties, managed cloud & core infrastructuur (inclusief de Colt managed services), proactieve online support, portal services en proactieve remote support. Wat Minschart frustreert is dat een aantal van die deelgebieden onbekend en onbemind zijn. "Via onder meer Thales en de Sopra-overname hebben we in Spanje een pool van maar liefst 3.500 applicatie-ontwikkelaars. Hoeveel Belgen wéten dat we ook apps bouwen ?", klinkt het. "In België hebben we die expertise nooit uitgespeeld en dat wil ik zeker veranderen", stelt Minschart. On-site support blijft Getronics ook doen. "Dat hoort zo als je end-to-end oplossingen wil bieden", klinkt het resoluut. "We hebben nu trouwens ook een Solution Café geïntroduceerd: dat is een 'service point' in een bedrijf waar een werknemer ook terecht kan voor extra kennis en oplossingen en niet alleen maar de hardware- of softwarematige ondersteuning." Via data analytics wil Getronics wel meer proactief aan support vanop afstand gaan doen. Denk dan bijvoorbeeld aan het monitoren van de snelheid waarmee een applicatie opstart en het vervolgens proactief opsporen van mogelijke problemen. Helemaal nieuw zijn de 'portal services'. "Het gaat dan om de eindgebruiker die zelf zijn eigen toestel meebrengt, installeert én configureert. Self provisioning & self support dus", verduidelijkt de country manager. Samengevat stelt Minschart dat zijn bedrijf de eindgebruiker moet enablen zodat die meer waarde kan genereren voor het bedrijf waarvoor hij of zij werkt. "Gewoon een pc geven is te makkelijk. Onze roeping is om een end-to-end service integrator te zijn en niet zozeer een system integrator. Op de ict-markt herkend worden als de beste of de nummer twee in het enablen van de eindgebruiker : als we dat kunnen bewerkstelligen dan zijn we succesvol geweest", besluit Minschart.Kristof Van der Stadt