'Brains and Business' is het geesteskind van de 36-jarige Birgit Hay. De Limburgse met Hongaarse roots richtte het bedrijf op na het behalen van haar doctoraat aan de Universiteit van Hasselt. Wanneer ze ons probeert uit te leggen wat data mining juist is, wikt ze haar woorden zorgvuldig. "Het komt er op neer dat je een computer leert denken als een mens, zodat het mogelijk wordt om verbanden te leggen die een computer doorgaans niet kan leggen. Bedrijven kunnen dankzij data mining hun marketinginspanningen optimaliseren door hun krachten op de juiste doelgroep te richten, en in de medische wereld is het bijvoorbeeld mogelijk om na te gaan waarom bepaalde behandelingen bij sommige mensen wel aanslaan, en bij andere niet."
...

'Brains and Business' is het geesteskind van de 36-jarige Birgit Hay. De Limburgse met Hongaarse roots richtte het bedrijf op na het behalen van haar doctoraat aan de Universiteit van Hasselt. Wanneer ze ons probeert uit te leggen wat data mining juist is, wikt ze haar woorden zorgvuldig. "Het komt er op neer dat je een computer leert denken als een mens, zodat het mogelijk wordt om verbanden te leggen die een computer doorgaans niet kan leggen. Bedrijven kunnen dankzij data mining hun marketinginspanningen optimaliseren door hun krachten op de juiste doelgroep te richten, en in de medische wereld is het bijvoorbeeld mogelijk om na te gaan waarom bepaalde behandelingen bij sommige mensen wel aanslaan, en bij andere niet." Hay legt uit dat data mining een vorm van artificiële intelligentie (AI) is die draait om het detecteren van patronen in grote hoeveelheden data. Dit gebeurt door middel van geprogrammeerde wiskundige algoritmes. "Het moeilijke is het concept te vertalen naar de markt toe. Ik ken heel wat bedrijven die begonnen zijn met data mining, maar die de handdoek in de ring hebben moeten gooien omdat ze hun algoritmes niet konden vertalen naar concrete toepassingen." Artificiële intelligentie bestaat natuurlijk al langer, en duikt zelfs op in sectoren waar je het op het eerste gezicht niet zou verwachten. "Wanneer een wasmachine draait, en de temperatuur van het water wordt te hoog, dan gaat ze afslaan. Dat is de normaalste zaak van de wereld denken we nu, maar vóór er sprake was van artificiële intelligentie en data mining, wisten wasmachines niet dat factor a en b in combinatie met factor c kon leiden tot een kortsluiting." Birgit Hay wil ook niet dat data mining als een synoniem gebruikt wordt voor business intelligence. "Business intelligence is eigenlijk een verzamelnaam. Het concept is gegroeid op de commerciële markt, terwijl AI al veel langer bestaat en vanuit de wetenschappelijke wereld is komen bovendrijven. Bij BI denk ik vooral aan Cognos, Business Objects of SAS, die allemaal goede standaardpakketten aanbieden", klinkt het nog. "Daarmee kan je rapporteren, berekeningen maken met data, grafieken opstellen, en nog veel meer, maar data mining is toch nog iets anders. Opnieuw: wij proberen een logische manier van denken in een computer te steken. Dat doen BI-toepassingen en rapporteringtools op een andere, meer statistische manier." De software die geschreven wordt bij Brains and Business, is vaak exclusief. "Elke manager of elke persoon die bedrijfsmatig beslissingen moet nemen, heeft bepaalde gaten in zijn informatiebeheer, of kampt met bepaalde problemen die gerelateerd zijn aan de manier waarop de data gestructureerd is", gaat Hay verder. "In zulk een omgeving moet je wel maatwerk leveren. De bedrijven die bij ons komen aankloppen, suggereren ook vaak zelf een oplossing, die ze intern niet kunnen uitwerken omdat hun afdeling op volle capaciteit werkt. Dan is het aan ons om een antwoord te formuleren." "Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat we met Brains and Business een soort van standaard ontwikkelen waar elk bedrijf al een beetje meer verder kan, maar zo ver zijn we nog niet. En allicht zal zelfs met een standaard nog minstens vijf procent maatwerk blijven." De huidige klanten van Hay en co. zijn zowel grote bedrijven die dankzij data mining hun doelgroep makkelijker kunnen bereiken, als ziekenhuizen die op een veel efficiëntere manier de gegevensbestanden van de patiënten geanalyseerd willen zien. De groeiende vraag in de markt vangt het bedrijfje deels op via zijn trainingcentrum. "Daarin kunnen bedrijven trainingen volgen om zelf dataminingexpertise in huis te halen", aldus nog de zaakvoerster. "Ze leren hoe ze bepaalde technieken kunnen toepassen, en er wordt ook aandacht besteed aan projectmanagement en risicobeheer, een typische problematiek van een dataminingproject." In het 'advice centre' wordt advies gegeven door ervaren consultants; in het 'innovation centre' kan de klant specifieke software laten ontwikkelen. "De software wordt modulair geschreven, en een module wordt gebouwd voor een specifieke behoefte binnen een organisatie. Zo kan het programma gemakkelijk bediend worden door eindgebruikers, en kan een organisatie gedeeltelijk groeien in het vergaren van kennis met behulp van data mining." "Zowel het trainings- als het innovatiecentrum zijn uniek voor Europa", glundert Hay. "In tegenstelling tot onze concurrenten zijn we bereid om onze kennis te delen, en om onze klanten te laten profiteren van de opgedane ervaring."Frederik Tibau