Pieterjan Van Leemputten

Eurofiber steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken. Deze zomer kreeg het door de overname van B-Telecom van Infrabel 7.500 km Belgische glasvezel in handen. Kort voordien werd het zelf overgenomen door een investeringsgroep. Waarom ? Groeien !

We hadden al interesse toen Belgacom het Scarlet-netwerk moest verkopen”, zegt Lars Alkema, hoofd van Eurofiber Belgium. “Dat netwerk was een pak groter dan het onze dus er was wel wat jaloezie toen Syntigo het overnam. Maar we zijn altijd blijven praten over samenwerkingen tot we zelf benaderd werden door Infrabel om het netwerk over te nemen.”

Eurofiber had in België al zo’n duizend kilometer glasvezel liggen, hoofdzakelijk tussen Antwerpen, Brussel en Gent met een verbinding via Kortrijk tot aan de Franse grens en nog twee verbindingen naar Nederland. B-Telecom, waar Eurofiber 33 miljoen euro voor betaalde, bestaat deels uit 1.500 km van het oude Scarlet-netwerk, wat Eurofiber volledig in handen krijgt, en 6000 km van Infrabel dat Eurofiber in concessie krijgt gedurende een niet genoemd aantal jaren. “Het zijn hoofdzakelijk de lijnen die langs de spoorlijnen liggen waarvan we de overcapaciteit exclusief mogen gebruiken”, zegt Alkema. De focus in de komende maanden ligt op integratie. “Eurofiber werkt anders dan Syntigo of B-Telecom. Dus nu komt het er op neer om de netwerken en apparatuur klaar te maken zodat het hele netwerk Eurofiber wordt.”

Vlak voor de overname kwam Eurofiber zelf in handen van investeringsgroep Antin infrastructure Partners, dat de aandelen van Doughty Hanson en Reggeborgh overnam. De bedoeling is om het bedrijf zo verder te laten groeien. “We willen in België de nummer één worden voor dark fiber. Voor breedbandverbindingen van 100 Mbps en meer willen we in de komende vijf jaar in de top drie staan”, zegt Alkema. “De overname van B-Telecom was meteen een mooie testcase. Je hebt de keuze om een aantal miljoen op tafel te leggen maar voor een eerste overname is dat heel soepel gelopen. Op zo’n momenten zijn we blij met onze nieuwe aandeelhouder, die zich echt als infrastructuurfonds opstelt.”

ONAFHANKELIJK

Dat de vraag naar bandbreedte blijft stijgen is een open deur intrappen. Maar die vraag gaat verder dan wat je op kantoor, thuis of in het datacenter nodig hebt. “Vandaag zie je in Nederland op drukke plaatsen dat bushokjes zijn uitgerust met picocellen (kleine zendmasten, nvdr), die je netwerk kunnen ontlasten. Maar je ziet ook de opkomst van smart grids en stroomnetwerken waar mensen zelf energie produceren. Voor die toepassingen heb je glasvezel nodig om alle data vlot te transporteren. T-Mobile heeft zo vandaag meer dan drieduizend antennes op glasvezel van Eurofiber.”

Ondanks de groeiplannen wil Eurofiber wel bij zijn leest blijven. Cloud- en andere diensten zijn niet aan de orde. “We zijn begonnen met transport van data en dat blijven we doen. Onze klanten zijn daar ook blij om want we zijn zo echt een onafhankelijke partij voor hen. We geloven dat je nooit in alle verticale markten even goed kan zijn en wij zijn goed in glasvezel en het transport van data. In het aanbieden van clouddiensten over dat netwerk zijn andere spelers beter. Dat maakt ook dat bedrijven als EDPnet of Destiny blij zijn met een partij als de onze.”

Pieterjan Van Leemputten

“De overname van B-Telecom was een mooie testcase. Onze nieuwe aandeelhouder stelt zich echt als infrastructuurfonds op”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content