Workday is ontstaan in 2005, nauwelijks een paar maanden na de vijandige overname - voor tien miljard dollar - van het hr-platform PeopleSoft door Oracle. De voormalige CEO en hoofdstrateeg van PeopleSoft lanceerden met Workday een cloudoplossing voor finance en hr. Vandaag is Workday een beursgenoteerd bedrijf met 13.100 medewerkers en een omzet van 4,3 miljard dollar. Sinds eind 2019 is de cloudsoftware voor financieel management van Workday verkrijgbaar op de Belgische markt. De hr-toepassing was al langer beschikbaar.
...

Workday is ontstaan in 2005, nauwelijks een paar maanden na de vijandige overname - voor tien miljard dollar - van het hr-platform PeopleSoft door Oracle. De voormalige CEO en hoofdstrateeg van PeopleSoft lanceerden met Workday een cloudoplossing voor finance en hr. Vandaag is Workday een beursgenoteerd bedrijf met 13.100 medewerkers en een omzet van 4,3 miljard dollar. Sinds eind 2019 is de cloudsoftware voor financieel management van Workday verkrijgbaar op de Belgische markt. De hr-toepassing was al langer beschikbaar. "Ook voor mij was het voorbije jaar behoorlijk vreemd," zegt Dorien Roes. Ze kwam in september vorig jaar bij Workday aan boord als country manager Belux. "Iedereen werkt van thuis uit, dat is voor mij niet anders. Ik heb mijn team tot dusver nog maar één keer face-to-face ontmoet, maar we werken prima samen via video." Voor Workday was de stap naar thuiswerk minder ingrijpend dan voor veel andere bedrijven. "We maken cloudsoftware die de werknemer centraal stelt." Die ideeën past het bedrijf uiteraard ook op zichzelf toe. Maar dat was niet alles. Workday gaf zijn medewerkers ook extra middelen. "We hebben iedereen bovenop zijn loon een extra uitkering en een covidpremie gegeven", zegt Roes. "We vinden het belangrijk dat iedereen zich comfortabel voelt." Bijkomende ondersteuning kwam er ook op het menselijke vlak. "Het management is meer en anders gaan communiceren. Vanuit hr was er een stuk meer opvolging van de mensen, met name om hen te wijzen op het belang van hun welzijn. We hebben de medewerkers bijvoorbeeld aangezet om tijdig vakantie te nemen." Voor de terugkeer naar kantoor - post-corona - ligt een plan klaar. "Veiligheid komt daarbij op de eerste plaats", legt Roes uit. "We kiezen voor een gefaseerde aanpak, met veel ruimte voor persoonlijke voorkeur." Workday gaat in elk geval uit van een transitieperiode. Wie voltijds naar kantoor wil komen, zal dat ook mogen. "Wie dat niet direct wil of kan, krijgt de mogelijkheid om geleidelijk de overgang naar voltijds werk op kantoor te maken, gespreid over maximum een half jaar." Veel zal daarbij uiteraard ook afhangen van de rol van de medewerker. "Alleen in uitzonderlijke gevallen zal iemand voltijds voor thuiswerk kiezen. Consultants zullen wellicht één à twee dagen op kantoor werken. De meeste medewerkers zullen drie, vier of vijf dagen naar kantoor komen." Met zijn oplossingen draagt Workday al sinds 2005 concreet bij aan de digitalisering van de hr- en financiële processen van bedrijven. Toch springt het voorbije jaar daarbij in het oog. "We zien een duidelijke versnelling in de digitalisering, zeker bij de middelgrote en kleinere ondernemingen." Bij hr dringt de digitalisering nu ook door in facetten als rekrutering, opleiding en herscholing. Bij finance is er dan weer veel vraag naar onder meer scenarioplanning. Dat heeft uiteraard alles te maken met de coronacrisis. Bedrijven trachten met zo veel mogelijk verschillende scenario's rekening te houden en daar de financiële en hr-risico's van af te dekken. "Welke medewerkers heb je nodig bij die scenario's? In welke rollen? Met welke vaardigheden? Zoiets doe je niet zomaar even door met je teamleden een rekenblad over en weer te mailen. Dat doe je door online samen te werken op accurate, realtime data. Net dat aspect veranderde Workday in coronatijden van een operationele in een beslissingsondersteunende tool."