“Jonge, jonge, wat is er nu gebeurd ? Uw Amerikanen zijn weg”. Het waren de gevleugelde woorden van mijn tachtigjarige moeder nadat ze ontdekt had dat Gores, de Amerikaanse investeerder en dealmaker in het RealDolmen project, zijn participatie had verkocht aan een West-Vlaams familiaal fonds.

“De Amerikanen hebben ons bevrijd van den Duits”, klonk het wat later en getuigde van een mateloos respect voor alles wat haar verlost had van WOII. De uitspraak over de West Vlamingen was minstens even relevant maar doet in dit opiniestuk niet ter zake want het zou als insider information kunnen beschouwd worden in het laatste Belgische beursgenoteerde ict-bedrijf.

De ouders van de huidige babyboomgeneratie zagen sigaretten, chewing gum, coke, rock-‘n-roll en zoveel andere dingen op een vanzelfsprekende wijze in hun dagelijks leven verschijnen. Het naoorlogse Marshallplan zorgde niet alleen voor de heropbouw van het oude continent maar ook voor een nooit geziene overzeese import : de Amerikanisering was geboren.

Volgens sommigen is die Amerikanisering helemaal niet ten einde en zal Amerika ook de 21ste eeuw domineren. Al groeit tegelijk de groep mensen die een andere mening is toegedaan. Laten we even stil staan bij een paar uitspraken van voormalig Bekaert-ceo Julien De Wilde, die destijds vertelde dat zijn kinderen Engels hadden geleerd maar dat zijn kleinkinderen Chinees zullen leren. Vroeger was het ‘eet uw bord leeg of de Chineeskes gaan ermee lopen’, vandaag klinkt ‘werk maar wat beter of de Chineeskes gaan met uw job lopen’ uit dezelfde mond.

Ook ik ben er zeker van dat er iets aan het gebeuren is, dat we met zijn allen aan het Chinaniseren zijn. Dit Chinaniseren of Chineren gebeurt echter op een totaal andere manier dan Julien De Wilde had voorspeld, en juist daarom verdient ‘Chineren’ een nominatie als ‘het ict woord van de maand‘. Ja, het is een ict woord, Chineren is immers een proces waarbij digitalisering en modernisering sneller én goedkoper worden doorgevoerd. Met taal en cultuur heeft het weinig te maken, met technologie des te meer.

China is een enorm grote populatie die via een centrale aansturing evolueert naar een nieuwe wereld. Van agrarisch naar digitaal met slechts een relatief korte tussenperiode van industrialisering.

Mensen die nooit een wagen of telefoon gehad hebben communiceren en werken nu via smartphones en tablets. Verkeersreglementen worden gevolgd maar reglementen rond intellectuele eigendom zijn nog steeds in de maak. China gaat niet traag van A naar B zoals de rest van de wereld, maar kopieert snel van 0 naar B. Een droom voor elke change manager.

Voorts levert China het grootste aantal internationale toeristen in de wereld : 120 miljoen in 2015. Allemaal ‘geïndoctrineerd’ via een overheidscampagne die landgenoten erop attent maakte dat ze zich beter moesten gedragen en zich moesten aanpassen aan het land en de gewoontes waar ze verbleven. Binnenkort zijn we allemaal gegeneerd (of moet ik zeggen gechineerd) dat een Chinees zonder onze taal te spreken makkelijker zijn weg vindt in onze stad dan wijzelf.

Inmiddels is China toegetreden tot de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en panikeert men in Brussel omdat daarmee de antidumpingmaatregelen tegen oneerlijke prijzen op de helling worden gezet. Benieuwd of de Chinese overheid – naast landgenoten – ook bedrijven gaat informeren dat ze zich beter moeten gedragen en aanpassen aan de rest van de wereld.

Sinds verleden week weten we dat er Chinese interesse is in de Vlaamse netbeheerder Eandis. In het Belgische telco landschap zijn de Chinezen sowieso al een tijdje aanwezig, en daar zijn we misschien op weg van de zaak Ye in het voetbal naar de zaak ZTE in het telco-landschap. Het Chinese ZTE Corporation biedt hier immers nog steeds haar producten aan terwijl in verschillende andere landen aanklachten lopen wegens pogingen tot omkoperij. Van de gokchinees naar de telefoonchinees. Het zal het Chineren van onze samenleving niet stoppen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content