WebDIV, het online inschrijvingssysteem voor voertuigen van de FOD Mobiliteit en Vervoer dat in de zomer van 2002 gelanceerd werd, is al snel een kampioen gebleken op het vlak van e-governement. Dankzij dit systeem kunnen de administratieve procedures vereenvoudigd worden, wat tijd- en geldwinst impliceert voor de burger (geen wachttijden meer aan het loket, snellere ontvangst van de nummerplaat, enz.) evenals voor de verschillende betrokken actoren (verzekeraars, leasingmaatschappijen, ambtenaren). Overigens heeft het European Institute of Public Administration (EIPA) zich niet vergist door WebDIV in november 2009 te bekronen met een "Best Practice" award naar aanleiding van de wedstrijd "European Public Services". Ter herinnering: WebDIV stelt makelaars, agenten en verzekeringsmaatscha...

WebDIV, het online inschrijvingssysteem voor voertuigen van de FOD Mobiliteit en Vervoer dat in de zomer van 2002 gelanceerd werd, is al snel een kampioen gebleken op het vlak van e-governement. Dankzij dit systeem kunnen de administratieve procedures vereenvoudigd worden, wat tijd- en geldwinst impliceert voor de burger (geen wachttijden meer aan het loket, snellere ontvangst van de nummerplaat, enz.) evenals voor de verschillende betrokken actoren (verzekeraars, leasingmaatschappijen, ambtenaren). Overigens heeft het European Institute of Public Administration (EIPA) zich niet vergist door WebDIV in november 2009 te bekronen met een "Best Practice" award naar aanleiding van de wedstrijd "European Public Services". Ter herinnering: WebDIV stelt makelaars, agenten en verzekeringsmaatschappijen in staat om zelf voertuigen in te schrijven voor hun klanten. Van 2004 tot 2008 kende WebDIV een groeiend succes met ongeveer 50% van alle inschrijvingen, en zelfs 60% van de 'internetiseerbare' inschrijvingen (wetende dat sommige inschrijvingen, bijvoorbeeld die van oudere mensen, niet mogelijk zijn via het internet). Maar vanaf 2008 werd een zekere ademnood vastgesteld, aangezien de gebruiksgraad nu in de orde van 65% ligt. Sinds kort kan WebDIV gebruikt worden voor handelsplaten (garagisten) en voor de duplicatie van een plaat. Evenzo volgt het systeem uiteraard de evolutie van de wetgeving op de voet en wordt het daaraan aangepast. Op dit ogenblik werkt het systeem in twee omgevingen: het webservergedeelte wordt gehost bij Smals op een Intel-platform, terwijl de backoffice bij NRB in Luik draait onder DB2 op een mainframe. De toepassing werd ontwikkeld door CSC, dat instond voor de analyse, de ontwikkeling en de testing en dat voortaan het evolutieve onderhoud voor zijn rekening neemt. Maar verschillende grote wijzigingen staan op stapel. Vooreerst moet het systeem tegen midden 2010 de nieuwe Europese nummerplaten kunnen aanvaarden. Door de invoering van een nieuw systeem voor de distributie van de platen, hoopt de FOD Mobiliteit en Vervoer een gebruiksgraad van 80% te bereiken met WebDIV. Bovendien zouden ook de platen voor motorfietsen tegen midden 2011 via het systeem verdeeld moeten worden. Nog andere projecten worden onderzocht, zoals het elektronische rijbewijs. Tegelijkertijd, sinds ongeveer 2,5 jaar, herontwikkelt de FOD Mobiliteit en Vervoer de WebDIV-toepassing om van het mainframe over te gaan naar een serverplatform en ook om DB2 van IBM achterwege te laten ten gunste van Oracle. Deze herontwikkeling, nog steeds in samenwerking met CSC gerealiseerd, is gebaseerd op het COOL/Gen tool van CA en wil van WebDIV een bron van authentieke gegevens maken met links naar verschillende actoren zoals de FOD Financiën, de leasingmaatschappijen, de verzekeraars, de politie, het Car-Pass systeem (juistheid van de kilometerteller van een voertuig), enz. Tegelijkertijd beoogt de re-engineering van de toepassingen Div en WebDiv - het project draagt de naam Mobivis (Mobility Information System) - de traceerbaarheid van de voertuigen. Momenteel volgt de FOD Mobiliteit en Vervoer immers enkel de ingeschreven voertuigen. In Mobivis zullen de voertuigen vanaf hun 'geboorte' (invoer, productie) tot hun 'dood' (vernietiging, export, enz.) gevolgd worden. Daarvoor komt het erop aan om het principe "owner-holder" toe te passen, preciseert Dirk Plasschaert, cio van de FOD Mobiliteit. Voor deze ontwikkeling werkt de FOD Mobiliteit en Vervoer volgens een model van cosourcing, met intern personeel van de FOD en ook medewerkers van CSC, naast natuurlijk de expertise van CA. Zodra de ontwikkeling klaar is, is het de bedoeling om de toepassing weer intern te halen en in het nieuwe datacenter dat de FOD zal oprichten, te laten draaien. "We zullen dus afstand doen van het mainframe van NRB, waar we ongeveer 100 Mips gebruikten, en overstappen op een zuiniger platform." Marc Husquinet"De nieuwe DIV/WebDIV toepassing zal weer intern gehaald worden."