Het zag er de voorbije jaren niet zo goed uit voor de technologiebeurs CeBIT, die jaarlijks plaatsvindt op de Messe-terreinen in Hannover. Jaar na jaar leek het beeld van een log, tanend evenement te worden bevestigd en versterkt. Het totale aantal bezoekers was al een tijdje in vrije val, maar ook de bedrijven en exposanten stuurden almaar vaker hun kat. Dit jaar was het trouwens niet anders: 5845 exposanten tegenover 6150 vorig jaar, grote kleppers als HP of Nokia die geen stand hadden. Hannover had een maand vóór CeBIT zowaar nog bedden vrij, daar waar het in dezelfde periode enkele jaren eerder nog knokken was voor kamers. De redenen voor de achteruitgang waren legio: te weinig focus met consumenten- en bedrijfsaankondigingen door elkaar, te omvangrijk (dus te weinig overzichtelijk) en teveel concurrentie van andere beurzen. In dat laatste vakje passen ronkende namen als...

Het zag er de voorbije jaren niet zo goed uit voor de technologiebeurs CeBIT, die jaarlijks plaatsvindt op de Messe-terreinen in Hannover. Jaar na jaar leek het beeld van een log, tanend evenement te worden bevestigd en versterkt. Het totale aantal bezoekers was al een tijdje in vrije val, maar ook de bedrijven en exposanten stuurden almaar vaker hun kat. Dit jaar was het trouwens niet anders: 5845 exposanten tegenover 6150 vorig jaar, grote kleppers als HP of Nokia die geen stand hadden. Hannover had een maand vóór CeBIT zowaar nog bedden vrij, daar waar het in dezelfde periode enkele jaren eerder nog knokken was voor kamers. De redenen voor de achteruitgang waren legio: te weinig focus met consumenten- en bedrijfsaankondigingen door elkaar, te omvangrijk (dus te weinig overzichtelijk) en teveel concurrentie van andere beurzen. In dat laatste vakje passen ronkende namen als Mobile World Congress in Barcelona, IFA in Berlijn en Consumer Electronics Show in Las Vegas. Beurzen die - in tegenstelling tot CeBIT - wel een duidelijke invalshoek hanteren. Dat Hannover bovendien een saaie, kille stad is, helpt niet. Naar de buitenwereld toe wees de organisatie van CeBIT, Deutsche Messe, naar externe factoren voor de mindere opkomst van exposanten. "De zwakke dollar zorgt ervoor dat de kosten voor een standplaats drastisch zijn gestegen, precies voor bedrijven uit belangrijke ict-landen", zegt Ernst Raue, directielid van Deutsche Messe. "Bovendien zijn bedrijven die hier staan voor het eerst ook verplicht om bovenop de prijs voor de stand de volledige Duitse btw te betalen. Tegelijkertijd woedt een steeds fellere concurrentiestrijd op de belangrijkste ict-markten, met de nodige consolidatie tot gevolg." Dat Deutsche Messe eerder al een zelfde analyse maakte als wij, blijkt uit een aantal kordate maatregelen voor de editie 2008: de beurs moest korter zijn (6 dagen) en afsluiten in een weekend, duidelijkere thema's aansnijden, meer mikken op de bedrijfswereld (maar niet in die mate dat de consumenten wegblijven) en een aanzienlijke hoeveelheid conferenties aanbieden over tal van topics. Toch enkele correcte keuzes, zo bleek na de beurs. Het aantal bezoekers klom weer lichtjes, met 3 procent, tot 495.000, over een kortere tijdspanne. Een vijfde van hen kwam uit het buitenland, de meesten uit Amerika. "We kregen zowel van bezoekers als van exposanten enthousiaste reacties", aldus een tevreden Raue. "Dit zesdaagse event heeft een nieuw gevoel van optimisme gecreëerd. We hebben onze belofte gehouden: de opgefriste CeBIT heeft zichzelf staande gehouden middels een duidelijk profiel, een afgemeten thematische opzet en heel wat meer content." Dankzij enkele toegespitste events, rond rekrutering en rond de internationale vrouwendag, zag de beurs bovendien het percentage -30-jarigen en het percentage vrouwen onder de bezoekers aanzienlijk stijgen (al krijgen we nauwelijks details). Op zaterdag, tijdens 'Women@CeBIT', zou zelfs een vierde van de bezoekers vrouwelijk geweest zijn. Het effect van dat event moet enorm geweest zijn, want de eerste drie dagen van CeBIT heeft ondergetekende zelf, de massaal aanwezige hostessjes uitgezonderd, amper vrouwen gezien. Het belangrijkste argument om standhouders naar CeBIT te krijgen, is garanderen dat de aanwezigheid iets opbrengt. De Belgen die we op de beurs spraken (zie artikel verderop) konden dat meestal wel beamen: 'leads' binnenhalen, was er geen probleem. "Door de duidelijke opstelling wisten bezoekers veel vlotter dan voorheen hun weg te vinden naar de door hen gezochte exposanten en ict-oplossingen. De zes dagen CeBIT creëerden ruim 10 miljoen business meetings die leidden tot nieuwe leads, investeringen en contracten", weet Raue. Als we hem mogen geloven kwam de gemiddelde CeBIT-bezoeker met 29 bedrijven in contact. "Veel standhouders meldden dat de opkomst van vorig jaar al op vrijdagvoormiddag werd overschreden." Het optimisme van de organisatoren ten spijt blijft de daling in het aantal exposanten pijnlijk opvallend. Dat enkele hallen, waaronder de fameuze Hal 1, leegstonden, kon Deutsche Messe niet verhullen. Daarom is het wachten op de CeBIT 2009, die opnieuw 6 dagen zal duren (van dinsdag 3 maart tot zondag 8 maart 2009). Kan de tanende bedrijfsinteresse worden geneutraliseerd, dan kunnen we spreken van een ware wedergeboorte. In het andere geval zijn deze jaren de laatste stuiptrekkingen van een kolos.Stefan Grommen