De prille start-up Spencer gelooft dat hij met zijn oplossing een brandend actueel probleem op tafel legt. "We mogen niet vergeten dat digitale transformatie ook de werknemer beslaat", laat Spencer-ceo Maarten Raemdonck weten. "Met Spencer beantwoorden we aan zijn noden door komaf te maken met gefragmenteerde bedrijfsprogramma's. Door een open ecosysteem te ontwikkelen en alle software samen te brengen in één programma, hopen we de jobefficiëntie op te krikken."
...

De prille start-up Spencer gelooft dat hij met zijn oplossing een brandend actueel probleem op tafel legt. "We mogen niet vergeten dat digitale transformatie ook de werknemer beslaat", laat Spencer-ceo Maarten Raemdonck weten. "Met Spencer beantwoorden we aan zijn noden door komaf te maken met gefragmenteerde bedrijfsprogramma's. Door een open ecosysteem te ontwikkelen en alle software samen te brengen in één programma, hopen we de jobefficiëntie op te krikken." De werking van Spencer zou niet worden verstoord zodra een van de afzonderlijke bedrijfsapplicaties het laat afweten. "De oplossing fungeert als een gateway naar de achterliggende toepassingen", legt Raemdonck uit. "Spencer heeft geen eigen bedrijfslogica, die blijft in de afzonderlijke toepassingen waarmee ze is gekoppeld. We zorgen er hoe dan ook voor dat de tool niet interfereert met bedrijfsprocessen en -procedures." Bij DEME wordt Spencer in mei geïmplementeerd. De beslissing om met de starter in zee te gaan kwam voort uit de jaarlijkse interne innovatiecampagne van het bedrijf. "DEME kent een wereldwijd verspreide medewerkerspopulatie", laat communicatieverantwoordelijke Vicky Cosemans weten. "Onze voornaamste uitdaging daarbij: hen op een makkelijke manier bereiken, waar ze zich ook bevinden. Interne communicatie is en blijft een uitdaging die we met Spencer hopen aan te pakken. Als bedrijf worden we gedreven door innovatie om het leven van niet alleen onze klanten, maar ook van onze medewerkers te verbeteren. Ik vind het jammer dat niet elk bedrijf uit onze contreien daar in dezelfde mate mee begaan is. Zelf heb ik gewerkt bij een Amerikaans bedrijf en daar zijn employee apps al het nieuwe normaal. Ik denk dat we die awareness ook in België nodig hebben." Opvallend is dat Spencer's softwareoplossing volledig mobiel is, en daarmee ook afgestemd op de behoeften van millennials. "Onlangs las ik dat mensen tot 80 keer per dag op hun smartphone kijken", vertelt Cosemans. "Als bedrijf moeten we ons beleid herdenken opdat mobiele toestellen worden geïntegreerd op de werkvloer. Overigens hebben we geen keuze: ik ben ervan overtuigd dat dit de nieuwe manier van werken wordt - tenminste, willen we onze werknemers betrokken houden. In de toekomst kunnen we hopelijk ook nadenken over andere toepassingen van de app. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het samenvoegen van verschillende tools om vakantiedagen aan te vragen of aan tijdregistratiesoftware. In elk geval zijn er meerdere mogelijkheden die we willen verkennen. Toevallig zijn Spencer en DEME in hun eigen sector een pionier - die complementariteit maakt de samenwerking nog mooier." Ook Spencer blijft niet op haar lauweren rusten. Dankzij een modulaire benadering kan haast elke bedrijfsapplicatie worden verbonden met de Spencer-omgeving. Op dit ogenblik worden er projecten opgestart bij grote bedrijven, waarvan het bedrijfje veel hoopt op te steken. "De tractie die Spencer nu al heeft, bewijst dat de markt er rijp voor is", knikt Raemdonck. "Momenteel zijn we voornamelijk gericht op de grote spelers met meer dan 2.000 medewerkers. Door de directe feedback die we krijgen, kunnen we op korte termijn al de nodige schaalbaarheid bereiken. Zo bekomen we snel een matuur product. Uiteindelijk wensen we ook een versie te ontwikkelen voor de kmo-markt." Magali De Reu