Sinds softwaretoepassingen naar the cloud worden verhuisd, hebben we een versplintering van het aantal toepassingen gezien", vertelt PieSync-oprichter Ewout Meyns. "Vroeger werkten ze met één groot erp-systeem voor alle functies, vandaag is voor alles een andere oplossing beschikbaar : eentje voor de sales, eentje voor de mail en de marketing zit nog ergens anders. De gemiddelde kmo is al snel met acht verschillende pakketten in de weer en dat zorgt er vaak voor dat de data niet consistent is."
...

Sinds softwaretoepassingen naar the cloud worden verhuisd, hebben we een versplintering van het aantal toepassingen gezien", vertelt PieSync-oprichter Ewout Meyns. "Vroeger werkten ze met één groot erp-systeem voor alle functies, vandaag is voor alles een andere oplossing beschikbaar : eentje voor de sales, eentje voor de mail en de marketing zit nog ergens anders. De gemiddelde kmo is al snel met acht verschillende pakketten in de weer en dat zorgt er vaak voor dat de data niet consistent is." De softwareoplossing van PieSync probeert dat op te lossen door als een laagje over the cloud te liggen en te zorgen dat al die aparte toepassingen elkaar begrijpen en informatie uitwisselen. "Als je in je crm bijvoorbeeld een nieuw contact aanmaakt, zal dat meteen ook toegankelijk zijn in andere apps. Ook als je een telefoonnummer ergens wijzigt, zal dat overal aangepast en geüpdatet worden." Op dit moment is PieSync al compatibel met de vijftig grootste webapplicaties als Salesforce, Outlook.cm, MailChimp enzovoort. "Maar het is de bedoeling om dat snel uit te breiden", zegt Meyns. "Elke week gaan we een partnerschap aan met een nieuwe applicatie. Want zo breiden we ook ons klantenbestand uit. We partneren met zo'n SaaS-applicatie en zetten dan co-marketingacties op poten als nieuwsbrieven en webinars, zodat hun gebruikers weten wat wij voor hen kunnen betekenen. Direct sales moeten we dan ook niet doen, we zetten meer in op het goed verzorgen van klanten die zo naar ons toekomen. We begeleiden hen bij het onboardingproces en leveren support bij gebruik." Potentiële klanten kunnen PieSync veertien dagen lang gratis gebruiken, daarna moeten ze overschakelen naar een betalend abonnement per gekoppelde toepassing per maand of per aantal gebruikers. "De prijs kan zo schommelen tussen de 15 en de 150 dollar", klinkt het. Dollar, jawel, want PieSync mikt uitdrukkelijk op de hele wereld. "Vanaf dag één hadden we Amerikaanse klanten. Hoofdzakelijk omdat de eerste partners waarmee we in zee gingen voornamelijk daar gebruikers hebben. Wat ook speelt is dat in ons land the cloud nog met enige argwaan bekeken wordt. Nu we met Teamleader in zee zijn gegaan, merken we dat ook hier het aantal klanten flink stijgt." Want PieSync zit in de lift en telt ondertussen meer dan duizend klanten in zo'n dertig landen. Onlangs nog stapte ook het grootste vastgoedkantoor uit New York naar de start-up om zijn 2.500 makelaars te koppelen aan hun crm-pakket. "We willen het komende jaar naar minstens honderd partnerpakketten gaan", zegt Meyns. Financieel zijn daar alvast de middelen voor. Na een rustige start met hulp van een iStart-injectie van 50.000 euro, vond Meyns immers snel de weg naar enkele business angels die een eerste investering deden in het bedrijf. Vorig jaar zette het bedrijf dan de stap richting venture capital en haalde het bij Pmv, arcangels en enkele privé-investeerders in totaal 1,5 miljoen euro op. NGData-ceo Luc Burgelman stapte meteen ook mee in de Raad van Bestuur. "Sindsdien is flink geïnvesteerd in onze groei", zegt Meyns. "Niet alleen door meer engineers aan te trekken maar ook door extra business developers aan te nemen. Daarmee willen we het aantal partnerschappen verhogen. Als we aan dit tempo blijven groeien zullen we eind dit jaar zelfs al aan een nieuwe kapitaalronde toe zijn." Matthieu Van Steenkiste