Pieterjan Van Leemputten

Goed nieuws voor webwinkels : de Belgische consument gaf in het eerste kwartaal van dit jaar 2,17 miljard euro uit via het internet. Dat is een stijging van tien procent tegenover vorig jaar. Maar het toestel waarmee we online kopen varieert fel, afhankelijk van plaats en tijdstip.

Als u Data News leest, dan is de kans groot dat u tot de 6,7 miljoen Belgen behoort die jaarlijks gemiddeld 294 euro online uitgeven. Vijf jaar geleden zou die aankoop gegarandeerd via een pc gebeuren. Vandaag is dat anders. “Door de week zien we vooral veel activiteit vanaf pc’s. Dat is ook logisch, want kopers zitten dan op hun werk. In het weekend verschuift dat naar tablets”, vertelt Jamie Merrick, head of industry insights EMEA bij Demandware of, sinds de overname, Salesforce Commerce Cloud. Hij deelt zijn inzichten tijdens de Mobile Summit van BeCommerce. De smartphone is in aantal en gebruik nog populairder en talrijker dan de tablet, maar dat gaat soms minder vlot. “Mensen shoppen wel op hun smartphone, maar de verkoop wordt er niet altijd afgerond. Veel klanten beginnen bewust niet aan het betaalproces omdat ze er van uitgaan dat het een gedoe is op mobile.” Merrick baseert zich op het Mobile Shopping Focus Report van Demandware dat m-commerce in de VS en Europa analyseerde. Volgens hem wordt dat obstakel wel kleiner naarmate enkele zwaargewichten zoals Apple Pay, Amazon Payments, Android Pay en PayPal zich op mobiel betalen storten. We zitten dus op een kantelmoment.

SIZE MATTERS

Mobile blijft echter wel een paradox. Er worden dit jaar wereldwijd (volgens IDC) bijna anderhalf miljard smartphones verkocht en er zijn er zo’n 2,5 miljard in omloop. Dat maakt van de smartphone het meest voor de hand liggende toestel om de digitale etalages af te schuimen. In cijfers (voor de VS en Europa) wil dat zeggen dat vandaag 45 procent van alle verkeer van telefoons komt. Op smartphones worden 38 procent van de winkelmandjes aangemaakt en 25 procent van de bestellingen gedaan.

Maar ook al kiezen we voor het kleinste toestel, toch worden de uitgaven groter op een groter scherm. “Mensen geven ongeveer 26 procent meer uit op pc’s dan op telefoons. Al neemt het aantal bestellingen op mobiele toestellen sneller toe”, zegt Merrick. Zelfs onder smartphones speelt de schermomvang mee. Zo wordt er, ten opzichte van het aantal bezoeken op een retail site, vaker besteld op telefoons met een scherm van 5 inch en meer ten opzichte van kleinere toestellen.

HOU HET SIMPEL

Wie mobiel wil verkopen, moet tot slot nog rekening houden met een aantal zaken. “Hou het zo licht en eenvoudig mogelijk. Zorg dat je klant niet afgeleid raakt in het proces. Laat ze ook als gast afrekenen. Je moet niet altijd al hun gegevens opvragen, bovendien start je geen goede relatie met je klant als je eist dat hij eerst een hoop gegevens achterlaat. Er is bovendien vandaag zoveel te doen rond privacy en hacking, dat niemand graag meer gegevens wil doorgeven dan nodig.”

Pieterjan Van Leemputten

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content