Het is moeilijk om op Twitter naast social media experte (en auteur van het boek Altijd Naakt) Clo Willaerts te kijken, nummer één op onze lijst. Maar wat opvalt is dat haar social media-activiteiten bijzonder gepland gebeuren. Op weekdagen is ze er elke dag mee bezig en staat ze er zelfs vroeger voor op. "Ik vertrek vanuit Feedly waar ik een paar duizend blogs en sites volg. Van daaruit ga ik blogs posten of iets delen op Twitter of LinkedIn. Ik ben overal actief maar voor Twitter ga ik ze 's morgens selecteren en dan via Buffer, een app, in een schema zetten. Ik los de berichten als duiven want 's morgens kom je soms tien interessante dingen tegen maar het heeft weinig nut om die dan alle tien na elkaar te gaan plaatsen. De reden voor zo'n systeem is dat ik besef dat ik niet de enige ben met information overload, maar ik heb wel een enorme infohonger. Daarom probeer ik in mijn eigen twitterfeed een 'trusted filter' te zijn en voor andere te selecteren wat ik interessant vind."
...

Het is moeilijk om op Twitter naast social media experte (en auteur van het boek Altijd Naakt) Clo Willaerts te kijken, nummer één op onze lijst. Maar wat opvalt is dat haar social media-activiteiten bijzonder gepland gebeuren. Op weekdagen is ze er elke dag mee bezig en staat ze er zelfs vroeger voor op. "Ik vertrek vanuit Feedly waar ik een paar duizend blogs en sites volg. Van daaruit ga ik blogs posten of iets delen op Twitter of LinkedIn. Ik ben overal actief maar voor Twitter ga ik ze 's morgens selecteren en dan via Buffer, een app, in een schema zetten. Ik los de berichten als duiven want 's morgens kom je soms tien interessante dingen tegen maar het heeft weinig nut om die dan alle tien na elkaar te gaan plaatsen. De reden voor zo'n systeem is dat ik besef dat ik niet de enige ben met information overload, maar ik heb wel een enorme infohonger. Daarom probeer ik in mijn eigen twitterfeed een 'trusted filter' te zijn en voor andere te selecteren wat ik interessant vind." Op Twitter zelf is Willaerts een manager. "Ik volg veel mensen, maar ik heb veel lijstjes. Of het nu van Girl Geek Dinner is of van mijn LinkedIn-contacten. Als ik met mijn smartphone naar Twitter kijk, dan is het naar een van de lijstjes of naar aanbevelingen. De explore-functie van Twitter is zeer leuk, want die bevat de favorieten van je volgers." Willaerts zit sinds 2007 op Twitter. "Ik ben er op gesleurd door Robin Wauters. Hij heeft mijn nickname geregistreerd en hem dan aan mij doorgegeven." Hoewel ze op de meeste sociale netwerken zit is, krijgt Twitter wel haar voorkeur. "Als je sociale media intensief gebruikt kom je in een bubbel terecht. Op Facebook merk je dat heel fel dat je vaak dezelfde dingen van dezelfde mensen ziet. Dat heeft met het algoritme te maken, maar elders merk je dat ook. Op Twitter heb ik dat niet en heb je bijgevolg veel toevallige ontmoetingen." In haar boek, Altijd Naakt, waarschuwt ze als social media experte voor wat je online zet. Het zal niemand verbazen dat ze die regel ook zelf naleeft. "Ik heb Twitter nooit gebruikt voor heel persoonlijke updates. Ik vind het een vreemde plaats om te zeggen dat je migraine hebt. Ik deel er vooral links en daar heb ik een systeem voor. Ik heb een intensieve job, dan kan je niet de hele dag sites afschuimen. Ik schakel zelfs alerts uit op mijn smartphone. Om de paar uur kijk ik of er iemand iets gezegd heeft. Als je de kramp hebt om constant te kijken of je iets hebt gemist, dan geeft het je meer stress dan dan het iets bijbrengt. Als we de lijst nader bekijken, dan valt op dat social media managers, digital experts en conversation managers prominent aanwezig zijn. Dat moet een even grote verrassing zijn als het ontmoeten van een piloot op een vliegveld. Een andere opmerkelijke groep zijn mensen uit de start-up scene. Een gemeenschap die sowieso makkelijk naar nieuwe media grijpt, en dat ook gretig doet om met elkaar in contact te komen. Net zoals vorige jaren merken we dat sommige ceo's, zoals Bart De Waele (2de plaats), Davy Kestens of Folke Lemaitre wel prominent aanwezig zijn. Maar ze blijven een uitzondering. Nog meer afwezig zijn de cio's. Mensen die in principe elke dag met it bezig zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze noodzakelijk daarover twitteren, of een groot doelpubliek hebben. Maar zij horen natuurlijk wel tot het kernpubliek van Data News. Daarom hebben we voor hen een aparte top 10 opgesteld, weliswaar enkel op het aantal volgers. Robin Wauters zit sinds januari 2007 op Twitter, een eeuwigheid naar internetnormen. Mede door het feit dat hij voor Tech.eu (en vroeger Techcrunch en The Next Web) schrijft, zit hij bij de invloedrijksten van België. "Voor mij is het altijd mijn meest actieve netwerk geweest. Twitter gebruik ik voor het werk, Facebook eerder privé maar naarmate je meer mensen leert kennen lukt dat niet altijd even goed." Voor hem is Twitter vooral een tool. "Ik gebruik geen Vine en ik ga maar zelden een foto plaatsen. Dat is ook fel veranderd ten opzichte van zeven jaar geleden. Direct messaging was enorm basic, je kon geen foto's plaatsen en je gebruikte vooral het publieke gedeelte van Twitter." Net zoals bij Clo Willaerts eist dat jarenlange gebruik ook zijn tol. "Ik volg te veel mensen. Ik zou er graag een betere selectie in maken, maar bij Twitter zelf is er niet echt een tool voor. Vroeger kon ik inpikken op een stream en er de hele dag naar kijken. Dat lukt niet meer, ik moet met lijstjes werken. Vandaag heb ik wel een lijst voor het werk die ik in de gaten hou, en verder vooral als mensen antwoorden naar mij toe." Ondanks de vele tools voor Twitter blijft de man achter Tech.eu wel bij de basics. "Ik gebruik verschillende smartphones doorheen de jaren, maar meestal gebruik ik de native client als die er is. Tweetdeck gebruik ik sinds kort, wat vooral handig is voor lijstjes, maar ik heb heel lang gewoon Twitter.com gebruikt en Tweetdeck voor het werk." Maar ondanks de uitgebreide berichtenstroom blijft het wel een belangrijk kanaal voor Wauters. "Ik zou geen volledige dag zonder kunnen. Behalve als ik met vakantie ga." Is deze lijst de perfectie? Neen. Het is een poging om de tech-gemeenschap op Twitter in kaart te brengen. Dat wil zeggen dat we ook enkele accounts hebben geschrapt. Zo passen we voor bedrijfsaccounts en journalisten, tenzij ze hoofdzakelijk over technologie schrijven of twitteren. Ook wie nog zeer invloedrijk is, maar niet noodzakelijk in het tech-domein, proberen we te filteren. Zo is er de Kortrijkse burgemeester Vincent Van Quickenborne. Aanvankelijk hoog in onze top-50 en nog steeds een actief twitteraar. Maar sinds hij zijn ministerpost (van o.a. telecom) inruilde voor een burgemeesterssjerp kunnen we hem nog maar moeilijk omschrijven als een tech-twitteraar. Ook Isabelle Albers van De Tijd sneuvelde zo op de lijst omdat ze over economisch nieuws in het algemeen twittert. Belgen in het buitenland nemen we graag mee op. Maar ook hier zijn er die niet langer in het lijstje opduiken omdat ze, algoritmisch gezien, niet meer tot de Belgische techscene behoren. Social media managers zijn dan weer zeer prominent aanwezig, niet enkel omwille van hun job, maar ook omdat velen van hen een technologische achtergrond hebben. De redactie van Data News hebben we ook uit de lijst gehouden, maar wie de redactie wil volgen kan dat op @datanews_nl, @datanews_fr en via @blyaert, @frederiktibau, @kristofvds of @pieterjanvl. Tot slot zijn er enkele profielen stevig gezakt en gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat heeft vooral te maken met de nieuwe berekeningsmethode. Zo zakt Eurocommissaris Neelie Kroes van de eerste naar de 19de plaats. Ook Cain Ransbottyn, die ons bij het samenstellen van de lijst extra promotie beloofde in ruil voor een top-5 plaats, zakt naar een 17de plaats. Maar vaste waarden die al enkele jaren actief zijn op Twitter in de tech-scene, vullen de bovenste regionen van de lijst. Pieterjan Van Leemputten"Ik los mijn berichten als duiven. Information overload heeft immers geen zin." Vaste waarden die al enkele jaren actief zijn op Twitter in de tech-scene, vullen de bovenste regionen van de lijst.