Hoewel Twitter nog steeds geen mainstreamplatform is zoals Facebook, groeit de relevantie van het berichtenforum nog dagelijks. Wat de site zo interessant maakt, is de snelheid waarmee de berichtjes verspreid worden. Het nieuws over de noodlanding op de Hudson las je eerst op Twitter. Hetzelfde geldt voor het nieuws over het vallen van onze regering ('alea iacta est'). De protestanten op het Tahrir-plein communiceerden met elkaar via Twitter om snel te laten weten waar de oproerpolitie zich bevond. De voorbeelden zijn even talrijk als divers.
...

Hoewel Twitter nog steeds geen mainstreamplatform is zoals Facebook, groeit de relevantie van het berichtenforum nog dagelijks. Wat de site zo interessant maakt, is de snelheid waarmee de berichtjes verspreid worden. Het nieuws over de noodlanding op de Hudson las je eerst op Twitter. Hetzelfde geldt voor het nieuws over het vallen van onze regering ('alea iacta est'). De protestanten op het Tahrir-plein communiceerden met elkaar via Twitter om snel te laten weten waar de oproerpolitie zich bevond. De voorbeelden zijn even talrijk als divers. In die zin is het sociale netwerk voor heel wat mensen een erg interessante informatiebron geworden, die gerust naar de rss-feeds van persagentschappen en klassieke media mag gaan staan. Als je een goede selectie maakt van de accounts die je volgt, dan kom je ook dingen te weten die je langs de geijkte kanalen allicht nooit zou opvangen. Twitter als virtueel wandelgangencircuit, het hoeft niet altijd over grote waarheden of opvallende nieuwsfeiten te gaan. Waarmee we hét heikele punt al hebben aangesneden. Het platform van Jack Dorsey wordt -zeker vanuit professioneel oogpunt- pas interessant wanneer je de juiste individuen volgt. Of om het met de woorden van media strategist Jo Caudron te zeggen: 'wie Twitter maar niets vindt, volgt de verkeerde mensen.' Logische vraag daarbij is wanneer iemand relevant of invloedrijk is. Kan dat worden afgemeten aan het aantal volgers, dus aan de populariteit van een persoon? Toch niet. Met bijna tien miljoen 'volgers' zijn het Canadese kindsterretje Justin Bieber en het extravagante popicoon Lady Gaga de populairste individuen op Twitter, maar om deze mensen nu echt relevant of invloedrijk te noemen? Het tellen van volgers betekent niet veel als je niet terugkoppelt naar andere variabelen, zoals hoe vaak je berichten worden geretweet, of hoe vaak er wordt geantwoord op je boodschappen. Wat ben je immers met 1.000 volgers als iedereen je negeert? Gelukkig bestaan er al heel wat online tools waarmee je die variabelen mee in rekening kan nemen. De bekendste zijn Klout en PeerIndex, maar ook Twitalyzer en Twitter Grader komen in aanmerking. Bij het bereken van de Klout-score wordt er rekening gehouden met niet minder dan 30 verschillende factoren, waaronder de hoeveelheid retweets, de relevantie van followers, het 'echte' bereik van een tweet of retweet, en hoe vaak iemand op Twitter-lijstjes voorkomt. Om een 'objectieve' top 30 te kunnen samenstellen, hebben we dan ook gebruik gemaakt van Klout. In een eerste fase vroegen we aan een 50-tal cio's, ambtenaren, technologiejournalisten en business leaders uit de Belgische ict-sector om een persoonlijke top tien samen te stellen van relevante, lokale tech-twitteraars. Daaruit selecteerden we vervolgens de 50 namen die het vaakst voorkwamen, en die namen haalden we door Klout voor de definitieve rangschikking. Ter info: de Klout-score van een Twitteraar is steeds een cijfer tussen 0 en 100. Dries Buytaert, die bij ons op één staat met een score van 65, wordt gecategoriseerd als belangrijk opinieleider. Bruno Peeters, die een 30ste plaats haalt met een score van 47, wordt afgedaan als iemand die erg actief is op Twitter, en die er alles zal aan doen om zijn boodschap verspreid te krijgen. Let wel: een Klou-score is steeds een momentopname. Afhankelijk van de schommelingen in de variabelen, kunnen de punten snel stijgen of dalen. En kan een lijstje er dus al snel anders gaan uitzien. Opvallend is dat heel wat prominente twitteraars uit de Belgische ict-sector onze top 30 niet haalden. Denken we maar aan mensen zoals Frank Robben (@FrRobben, Klout-score 29), Luc Van Braekel (@lvb, Klout-score 44), Bruno Segers (@segersbr, Klout-score 40), Brice Le Blévennec (@BriceLB, Klout-score 42) of Bart Becks (@bartbecks, Klout-score 41). Een eenduidige bron met het aantal Twitteraars per land bestaat niet, al probeert blogger Bruno Peeters (@bvlg, Klout-score 47) al enkele jaren de Belgische populatie in kaart te brengen. Daartoe heeft hij zelfs een speciale applicatie ontwikkeld, die alle Twitter-accounts waarin een verwijzing zit naar ons land, samenvoegt. Volgens de informatie van Peeters kunnen er momenteel tussen de 75.000 en 100.000 accounts aan België gelinkt worden. Een Belgische tweep telt gemiddeld 93 volgers, volgt zelf een kleine 100 accounts, en post bijna twee berichtjes per dag. Een kleine helft van de Belgische accounts zou actief worden gebruikt. Frederik Tibau