Vijfentwintig bedrijfsleiders en topfiguren uit de Belgische ict-sector maken kans om uitgeroepen te worden tot de ict persoonlijkheid van het jaar 2009. Het is de enige prijs die uitgereikt wordt door de redactie in het kader van het prestigieuze Data News Awards gala op woensdag 29 april. De Awards jury speelt in deze wel een adviserende rol. Het is geen sinecure om de top 25 samen te stellen. Dit jaar duiken er trouwens tien nieuwe gezichten op. In deze lijst gaat het niet om ict-verantwoordelijken. Daarvoor heeft Data News zijn cio en ict-managers of the year, die uitgereikt worden in het najaar. Het gaat evenmin om de top 25 ondernemingen in België. Daarvoor hebben we onze jaarlijkse top 1000 in december. Het gaat wel om toplui die de voorbije twaalf maanden op één of andere manier hun nek hebben uitgestoken, aan de basis lagen van markante ontwikkelingen of hun bedrijf naar een leiderspositie konden duwen. De lijst van de vorige Data News ict-persoonlijkheden is indrukwekkend. Het wordt uitkijken naar wie als tiende laureaat met de prestigieuze Award naar huis mag.
...

Vijfentwintig bedrijfsleiders en topfiguren uit de Belgische ict-sector maken kans om uitgeroepen te worden tot de ict persoonlijkheid van het jaar 2009. Het is de enige prijs die uitgereikt wordt door de redactie in het kader van het prestigieuze Data News Awards gala op woensdag 29 april. De Awards jury speelt in deze wel een adviserende rol. Het is geen sinecure om de top 25 samen te stellen. Dit jaar duiken er trouwens tien nieuwe gezichten op. In deze lijst gaat het niet om ict-verantwoordelijken. Daarvoor heeft Data News zijn cio en ict-managers of the year, die uitgereikt worden in het najaar. Het gaat evenmin om de top 25 ondernemingen in België. Daarvoor hebben we onze jaarlijkse top 1000 in december. Het gaat wel om toplui die de voorbije twaalf maanden op één of andere manier hun nek hebben uitgestoken, aan de basis lagen van markante ontwikkelingen of hun bedrijf naar een leiderspositie konden duwen. De lijst van de vorige Data News ict-persoonlijkheden is indrukwekkend. Het wordt uitkijken naar wie als tiende laureaat met de prestigieuze Award naar huis mag."In België vergeten we wel eens aandacht te geven aan lokale succesverhalen, zeker in moeilijke tijden. Het is niet altijd 'doom & gloom'." Het is de onverbeterlijke optimist in Michel Akkermans (48) die spreekt. De van opleiding burgerlijk ingenieur en economist steekt nu al 8 jaar het grootste deel van zijn tijd in Clear2Pay, dat toepassingen voor de financiële sector ontwikkelt. Die sector kent Akkermans als zijn broekzak. Hij stond in 1989 aan de wieg van FICS, dat 10 jaar later met enkele andere bedrijven fuseerde tot 's werelds grootste internetbankingbedrijf S1. Samen met medeoprichter Jürgen Ingels brengt Akkermans binnen Clear2Pay nu Belgische toptechnologie aan de man bij de grootste banken ter wereld. Daarnaast zetelt hij in de raad van bestuur van verscheidene bedrijven, sinds kort ook bij Agfa-Gevaert. En het ís geen 'doom & gloom' bij Clear2Pay, ondanks de precaire situatie van de banksector. Het bedrijf zag zijn omzet van 22 miljoen euro in 2007 vorig jaar bijna verdubbelen. "Banken zoeken nu projecten met een sterk investeringsrendement. Op dat vlak hebben wij een heel sterke case." En nee, de groei zal dit jaar niet zo rijkelijk zijn als vorig jaar, maar Akkermans zegt vooral naar de kansen op de markt te kijken. "De concurrenten hebben te lijden onder de crisis. Daar zit, met enige voorzichtigheid, potentieel voor overnames." Dat verklaart waarom het bedrijf recent nog een kapitaalronde deed bij de bestaande aandeelhouders. Wanneer Akkermans, gehuwd en vader van 2 kinderen, niet werkt, beoefent hij fanatiek gevechtssporten. Maar ook een goed boek of muziek weet hij te pruimen. Op drie jaar Dexia na heeft economist Alex Brabers (43)zijn volledige carrière tot dusver gespendeerd bij de GIMV. Het pleit voor de passie waarmee hij zijn job doet. Het letterwoord 'ict' achter zijn functietitel kwam er pas in 1994. Brabers stond sindsdien mee aan de wieg bij Telenet en had een vinger in de pap bij investeringen in Mobistar en Option. Het voorbije jaar hielp Brabers de GIMV internationaal uit te bouwen. "We hebben ons Frans kantoor uitgebreid en een Duits kantoor opgericht. We zijn zo stilaan een van de grootste venture capitalists van Europa aan het worden, zowel qua team als qua scope. Bovendien zijn we een 'people business'. Daarom ben ik er ook trots op dat de integratie van al die professionals goed verlopen is." Wat deals betreft is één van Brabers' persoonlijke toppers Inside Contactless, een Frans chipbedrijf dat gespecialiseerd is in chips voor betaalkaarten. Brabers is er als chairman van de raad van bestuur erg nauw bij betrokken. "Onder meer in de Verenigde Staten haalt het bedrijf een marktaandeel van ruim 70 procent", klinkt het met enige trots. "Op de groeimarkt van contactloze betalingen (near field communication) is het bedrijf samen met het Nederlandse NXP een van de belangrijkste spelers. Namen als Nokia, Samsung en Motorola hebben al geld in het bedrijf gepompt." 2009 ziet Brabers, ondanks het economische klimaat, niet somber in. "De GIMV heeft veel cash. Er vallen nog heel wat mooie investeringen te doen." Brabers heeft een partner en is vader van één spruit. In zijn vrije tijd houdt hij van een partijtje squash en van lekker koken, bij voorkeur Portugees.Het antwoord op de vraag wat hij zou doen als hij Option niet meer zou leiden, "opnieuw een bedrijf starten en verder ondernemen", typeert Jan Callewaert ten voeten uit. Als oudste van zes kinderen uit Wielsbeke bij Kortrijk, krijgt hij het virus vooral van bevriende families mee. Na zijn studies beleidsinformatica en filosofie aan de KU Leuven, gaat hij in '82 aan de slag bij Bull. Twee jaar later belandt hij bij Ericsson. In 1987 richt Callewaert Option op, een bedrijf dat zich aanvankelijk toelegde op computerinsteekkaarten. In 2009 staat Option volgens de flamboyante West-Vlaming op een historisch keerpunt. "De komende jaren worden de jaren van het mobiele internet", klinkt het enthousiast. "De toestellen die op de markt gaan komen, zullen het verschil maken." Om in te spelen op die evolutie, nam Option onlangs de Imec spin-off M4S over. "Samen werken we aan de vierde generatie radiochips voor Long Term Evolution (LTE), de komende standaard voor mobiele communicatie", klinkt het nog. "Bedoeling is om echt mee te kunnen spelen met de grote jongens, op chipssetniveau dan. Dat is een totaal nieuwe richting voor ons bedrijf." De kritiek dat Callewaert, als ceo én als voorzitter, almachtig is en zijn bedrijf niet kan loslaten, pareerde hij vorig jaar met het in huis halen van zwaargewichten zoals Patrick De Smedt (ex-Microsoft, zetelt in de raad van bestuur) en Philippe Rogge (ex-Belgacom, sinds kort coo). "Trouwens, in bijna alle Amerikaanse technologiebedrijven is de chairman en de ceo één en dezelfde persoon." In 2000 kreeg Jan Callewaert van Data News de Award of Excellence voor de 'Innovation Company of the Year'. In 2005 werd hij bij Trends manager van het jaar. Van BT Benelux naar de bedrijfsafdeling van Belgacom. Het lijkt een kleine, zij het een ietwat controversiële stap, maar voor Michel De Coster was het niet meteen zijn moeilijkste beslissing. "Dat was ook zo toen ik zeven jaar geleden van Colt naar BT overstapte." De inmiddels 46-jarige De Coster, tevens bassist bij popgroep 'De Mens', maakte een mooie carrière: een rasechte verkoper die het klappen van de zweep leerde bij JS Telecom en pabx-leverancier Bosh (nu Avaya). Bij de liberalisering van de markt in 1998 mocht hij Colt Telecom België uit de grond stampen, drie jaar later werd hij weggeplukt door de Britse concurrent BT en groeide hij door tot Benelux-verantwoordelijke. Hij slaagde erin een aantal mooie referenties binnen te halen zoals AB InBev en kon de organisatie uit het rood halen. Tegelijk hekelde hij als voorzitter van de Fixed Alternatieve Carriers het beleid van Belgacom en de zwakheid van regelgever BIPT. Eind januari hield hij voor Belgacom een teambuilding bijeenkomst en party in Vorst Nationaal met 1.400 werknemers van de enterprise afdeling. Die telt in totaal 2.500 medewerkers, in 2007 goed voor een omzet van ca. 2 miljard euro. In het najaar liep hij nog de marathon van Antwerpen, maar nu bereidt De Coster zich al voor op de halve triathlon in augustus, ook weer in de sinjorenstad. De vader van drie (19, 15 en 3) reorganiseerde wel de Belgacom enterprise afdeling, maakte ze eenvoudiger en schrapte een divisie. De integratie van mobiel, vast én internationaal wordt één van zijn strijdpunten in 2009.De Belgische specialist in bancaire informatica Callataÿ & Wouters stelde coming man Marc De Groote (44) eind 2007 aan als ceo. Hij heeft er al 15 jaar C&W op zitten en vervangt Didier de Callataÿ die voorzitter blijft van de raad van bestuur. De opvolging moet niet alleen de continuïteit verzekeren maar het bedrijf ook een nieuw elan te geven, met name op marketingvlak. In 2008 focuste Callataÿ & Wouters op 3 investeringspijlers. De technologische evolutie van het Thaler-platform naar een SOA was daar een van. Een strategisch partnership met SAP voor het bundelen van bepaalde componenten in een bredere oplossing (Thaler on SAP, met integratie van het NetWeaver framework en analytics) die trouwens al geïmplementeerd werd bij 3 - en weldra 4 - klanten, was een tweede. Tenslotte werden ook heel wat marketinginspanningen geleverd om de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten (met een notering als challenger in het Gartner Magic Quadrant als resultaat). En dan is er nog de lancering van de native Thaler IBM-mainframe-oplossing (met 2 mooie referenties in Frankrijk). In 2008 werd tevens een nearshore ontwikkelingscentrum opgericht in Marche-en-Famenne (nu al 20 medewerkers en op termijn een honderdtal) en werd er verhuisd naar lokalen die meer ruimte bieden. De onderneming blijft de rol van ontwikkelaar (wat meer) en integrator (wat minder) combineren en haalt met een personeelsbestand van ca. 500 mensen meer dan 50 procent van haar omzet uit internationale activiteiten. Het bedrijf heeft "ondanks de crisis nog geen klant verloren". De omzet van Callataÿ & Wouters blijft verder toenemen en de onderneming wil zich dit jaar richten op grotere banken. Marc De Groote staat bekend om zijn uitstekende contactuele eigenschappen, zijn collegialiteit en zijn enthousiasme. Hij past perfect in de bedrijfscultuur van C&W.Els Demeester kwam in 2001, op 36-jarige leeftijd, aan het hoofd te staan van de Benelux-afdeling van ict-distributeur Tech Data. "Ik heb altijd in een luxepositie verkeerd", beseft de ceo. "In traditionele sectoren moet je wachten tot iemand anders vertrekt om door te kunnen stoten. Bij Tech Data heb ik altijd alle kansen gekregen om me verder te ontplooien." Toch was het niet evident om met een marketingachtergrond plots een groot bedrijf te gaan leiden. "Bovendien heb ik iets kunnen realiseren in een domein waar ik niet eens in thuis ben", lacht ze. Na haar studies industrieel ingenieur volgde Demeester nog een jaartje bedrijfsmanagement. "Ik voelde me geen ingenieur, en tijdens een stage ben ik bij een computerdealer terechtgekomen. Daarna heb ik me nooit meer kunnen losmaken van het wereldje." In 1989 stond Els Demeester mee aan de wieg van de Belgische poot van distributeur 'Computer 2000', die later zou overgaan in Tech Data. De Amerikaanse ict-leverancier haalde de voorbije jaren nog een omzet van 1 miljard euro in de Benelux-regio. Tijdens de gouden jaren verdeelde het bedrijf producten van een 180-tal fabrikanten, maar intussen is dat aantal teruggelopen tot om en bij de 120, "door de consolidatie in de sector", aldus Demeester. Sinds april 2007 mag Els Demeester zich immers ook managing director van Tech Data in Oostenrijk en Duitsland noemen. Die uitdaging verplicht haar wel om drie dagen per week in München te blijven, ver weg van haar gezin. "Ik heb die impact een beetje onderschat. Het leek alsof mijn navelstreng werd doorgeknipt. Maar intussen heb ik een manier gevonden om daar mee om te gaan." Onze toekomst - economisch en anders - staat of valt met een efficiënt gebruik van informatie en telecommunicatie. Dat werd al zo vaak gezegd dat zo'n uitspraak glad langs ons heen glijdt. Gelukkig niet langs Wim De Waele, algemeen directeur van het Interdisciplinair Instituut voor Breedband Technologie (IBBT). In 2005 maakte De Waele op het Fistera event in Sevilla al duidelijk dat hierrond onderzoek moest worden gedaan "op Europese schaal, met snelheid en pragmatisme." En aangezien de Europese opstartbedrijven geen suikeroom hebben zoals het Amerikaanse ministerie van defensie, moet Europa kansen bieden aan goede ideeën en die vervolgens opkweken in incubatoren. Precies dat is de rol van het IBBT en daar maakt zijn carrièrepad Wim De Waele ook uitermate geschikt voor. Met diploma's economie en computerwetenschappen op zak, blijft hij als wetenschapper verbonden aan de UGent voor onderzoek rond artificiële intelligentie (AI). Na een passage bij Siemens in Brussel en München, wordt hij services director bij het Canadese Numetrix, een producent van 'intelligente' supply chain software. Dat bedrijf verlaat hij voor concurrent i2 Technologies, waar hij vice-president consumer & retail wordt. Hij werkt er op het hoofdkwartier in Dallas, USA, en zijn kennis van AI komt er goed van pas. Terug in België wordt hij in 2001 chief technology officer bij Real Software, om dan in 2004 algemeen directeur van het IBBT te worden. Met die gemengde research en 'USA-company' expertise, hebben de Waele en zijn team sindsdien al haast 70 projecten op de rails gezet, waarin industrie, academische en andere organisaties samenwerken conform het door hem gekoesterde principe van 'clustering'.Op de man af en recht voor z'n raap, dat is Pierre Dumont (42) ten voeten uit. Dumont kent de markt van netwerkintegratoren als zijn broekzak en heeft een neus voor grote opportuniteiten. Hij slaagde erin Dimension Data uit te bouwen tot één van de belangrijkste it-spelers in België. De teloorgang van Telindus na de overname door Belgacom heeft hem trouwens geen windeieren gelegd. Pierre Dumont is al zeventien jaar aan de slag bij de Diegemse onderneming die als ComTech van start ging, maar eind van de jaren '90 overgenomen werd door de Zuid-Afrikaanse groep Persetel, later omgedoopt tot Dimension Data. De flamboyante Dumont is de enige 'country leader' die de diverse overnames en reorganisaties overleefde. Hij speelde in zijn jeugd vijftien jaar piano, maar kan snoeihard zijn in onderhandelingen. Hij kan bovendien rekenen op een erg loyaal team van zowat 300 medewerkers. Ook dit jaar worden er nog een 25-tal werknemers aangetrokken. Aanvankelijk was Dimension Data sterk gericht op Brussel en Wallonië, maar de jongste vijf jaar wist het zich ook in Vlaanderen op de kaart te zetten. De omzet verdubbelde en overschrijdt de 100 miljoen euro. Daarmee zit het bedrijf bij de top 50 ict-ondernemingen in België. Dumont, vader van twee zonen van 13 en 5 jaar die opgroeien in Namen, is gek op snelle wagens en raast ook door het leven: "Slapen doen we later wel. Zolang het interessant is, ga ik ermee door." Hij schuwt de grote dossiers niet, maar voor de overname van het Waalse WIN moest hij passen. Met het Brusselse IRISnet hoopt hij straks een grote vis binnen te halen. Dat er boter bij de vis zal zijn, staat nu al vast.André Knaepen, die dit jaar 59 wordt, gaf zijn carrière letterlijk een vliegende start als leerling piloot/officier. Maar al snel beet de it-microbe en kwam hij bij Philips Eindhoven terecht als programmeur-analist. Daar leerde hij het klappen van de zweep, want na enkele jaren kon hij aan de slag bij Volvo Car Sint-Truiden (VCST) als it-manager. Het is vanuit de ict-samenwerking van VCST en de Kempische Steenkoolmijnen dat in 1990 Cegeka Datacenter ontstaat. Maar al in 1992 krijgt Knae-pen de opdracht de commerciële activiteiten te stoppen en het personeel op straat te zetten. Knaepen weigert en doet een management buy-out van de it-servicesactiviteiten. Het is de geboorte van het huidige Cegeka, een kmo met 30 mensen. Het bedrijf groeit doorheen de jaren aanzienlijk. In 2004 telt het bedrijf al 250 werknemers en 3 jaar later zelfs 800 mensen. "Vooral dankzij de succesvolle overnames van Ardatis en Databalk werd Cegeka een volwaardige ict-integrator", zegt Knaepen. Het voorbije jaar kwamen daar nog MSP en IT-Omni bovenop. Vandaag telt zijn bedrijf meer dan 1000 medewerkers voor een omzet van 130 miljoen euro. Cegeka focust almaar meer op grote outsourcingdeals, zoals het er recentelijk in Nederland twee binnenhaalde. "Op weg naar 2010 zullen we Cegeka verder uitbouwen tot een top 5 ict-speler in de Benelux met een omzetdoel van 250 miljoen euro", orakelt Knaepen. "Daarna wenkt Europa." Knaepen, gehuwd en vader van 2 kinderen, woont tussen de vijvers van het natuurgebied Bolderberg. En hoewel hij graag reist, tennist en skiet, komt volgens hem alleen zijn passie voor voetbalclub KRC Genk in de buurt van zijn liefde voor ondernemen. Een grotere supporter dan zijn vrouw Sonja zal hij echter nooit worden. Hij heeft snel en zonder haperen carrière gemaakt. In 1986 klopte Pierre L'Hoest aan bij EVS, toen nog een gewoon videobedrijf. In 1994 werd hij mede-eigenaar, met de ambitie om het bedrijf in de richting van de digitale opnameapparatuur te sturen. Sindsdien blijft de Luikse onderneming de successen opstapelen, met prestigieuze projecten als de Olympische Spelen en het WK voetbal. Pierre L'Hoest schrijft de bloei van EVS voor een groot stuk toe aan de nabijheid tot de markt. "Het succes van een product hangt niet alleen van de technologie af, maar ook van de manier waarop je inspeelt op de behoeften van de gebruiker. Dankzij onze lichte structuur kunnen wij onze ontwikkelingen en de productinterface gemakkelijk corrigeren of aanpassen. Bovendien hebben we 11 buitenlandse vestigingen die hun voeling met de markt nooit verliezen." L'Hoest hanteert een managementstijl die de verschillende regiomanagers een grote vrijheid geeft, maar tegelijkertijd de identiteit van EVS sterk houdt: "Ze komen vrijwel allemaal uit het Luikse. Ik geloof sterk in culturele verankering. Ze maakt het mogelijk om je mensen veel autonomie te geven." Andere ingrediënten van zijn recept: veel aandacht voor de arbeidsomstandigheden, veel verantwoordelijkheid en dus gemotiveerde medewerkers en de opleiding van jonge talenten binnen EVS. Aangezien 2009 op sportief vlak wat rustiger zal zijn, ligt de nadruk dit jaar op het bijschaven van de interne processen en de servicekwaliteit. "Zo kunnen de klanten in deze crisisperiode hun investeringen nog beter laten renderen." Pierre L'Hoest is architect van opleiding. Zijn passies leunen aan bij de activiteiten van zijn bedrijf. "Alles wat techniek en natuur combineert, spreekt mij aan. Ik hou van zeilen en van surfen ... en van technologie in het algemeen."Na een beursintroductie die 5 miljoen euro opleverde, wil de softwareontwikkelaar en dienstverlener voor de bankverzekeringssector BSB "binnen 5 jaar in Europa 2 producten in de top 5 van de markt hebben", verklaart oprichter en ceo Jean Martin. Hiervoor werd een Market & Product Strategy departement en een internationale verkooporganisatie opgezet. Belangrijke producten zijn het gamma Solife voor het lifecycle management van levensverzekeringspolissen en het gamma Soliam voor asset management. Het bedrijf is ook present in Ierland/eiland Man, Zwitserland/Oostenrijk en in de Baltische staten. BSB krijgt al enige tijd spontane reacties van potentiële klanten onder meer dankzij de doorverwijzingen van marktonderzoekers als Gartner en Celent. In mei van dit jaar wordt een "academie" opgericht die instaat voor de opleiding van de implementatiepartners. "We zijn op zoek naar grote nationale integrators", verduidelijkt Jean Martin. Dit jaar moeten vooral marktkansen worden gecreëerd. "Tussen 2005 en 2007 hebben we massaal geïnvesteerd in de producten. Dat geeft ons een uitstekende uitgangspositie, zelfs al krimpt de markt." BSB wil de komende 5 jaar zowel de omzet (ca. 20 miljoen euro in 2008) als het personeelsbestand (225 medewerkers eind 2008) verdubbelen. "De markt staat voor een consolidatieslag en dan versterken we liever onze eigen positie dan die van een ander", benadrukt Martin. De UCL-'burgie' kan rekenen op erg begrijpende gezinsleden en verwaarloost zijn privé-leven dan ook niet. Regelmatig sporten en vakanties zonder gsm helpen daarbij. Als lid van de 'Cercle du Lac' (zakelijk netwerk) breekt hij een lans voor meer 'entrepreneurship'. De 42-jarige Luikenaar Benoit Scheen staat nog maar sinds 1 januari vorig jaar aan het roer van Mobistar, waar hij Bernard Moschéni opvolgde die plots zijn heil ging zoeken bij het Orange-filiaal in Bulgarije. Met forse uitspraken - on va tuer la ligne fixe klinkt nog steeds vers in het geheugen -, het binnenhalen van de symbolische iPhone, en een duidelijke 'mobile centric' strategie, toonde Scheen in geen tijd dat het hem menens is. Beetje bij beetje werpt de gekozen strategie vruchten af, en weet Mobistar te peuzelen aan het marktaandeel van grote concurrent Proximus/Belgacom. Op termijn acht Scheen het zelfs mogelijk om Proximus van de troon te stoten en de nieuwe nummer één te worden, zoals hij dit jaar nog vertelde aan onze collega's van Trends. Vooraleer Scheen aan de slag ging bij Mobistar en er chief commercial officer werd, werkte hij bij HP: eerst als vice-president voor de personal system group in West-Europa, later als general manager BeLux. Scheen belandde overigens bij HP via de overname van Compaq waar hij het van salesmanager tot marketingdirecteur geschopt had. Nog daarvoor deed hij ook ervaring op bij IBM als systeemanalist en bij het toenmalige Siemens-Nixdorf in Duitsland. Hij is licentiaat en master in informatica en genoot daarnaast een opleiding in economische en sociale wetenschappen. Vorig jaar werd Benoit Scheen ook benoemd tot voorzitter van het Platform van Operatoren dat de alternatieve telecomoperatoren verenigt. Hij volgde er Grégoire Dallemagne op die van Tele2 naar Belgacom overstapte.Als algemeen directeur van Microsoft België botste Bruno Segers in 2006 met het Europese management. Het beleid dat hij voorstond, kon geen goedkeuring wegdragen van zijn directe bazen. Het jaar na zijn ontslag slaagde hij er wonderwel in om al bloggend de aandacht te blijven trekken, en intussen staat hij aan het hoofd van de fusiegroep RealDolmen. Beleggers stonden klaar om Segers af te rekenen op de doorstart, maar het ict-dienstenbedrijf kon in het eerste halfjaar van 2008 sterke cijfers voorleggen. Of de doelstelling om ook de tweede jaarhelft sterker te groeien dan de markt, gehaald werd, is bij het ter perse gaan nog niet helemaal duidelijk. Wat wel vaststaat, is dat Segers anticipeert op een economisch moeilijk 2009. "De onzekerheid bij de klanten beïnvloedt onze omzetevolutie, en de indexatie van de lonen heeft sowieso een impact op de marges." Bruno Segers is industrieel ingenieur van opleiding. Hij studeerde aan de KULeuven en aan de Hogeschool van Antwerpen, en startte in 1983 als analist-programmeur bij Hessenatie. In 1990 begint hij bij Lotus Notes aan zijn langste opdracht tot nog toe. Na de overname van Lotus Notes door IBM wordt hij begin '98 regionaal directeur voor de Noordelijke regio, inclusief Benelux. Begin 2000 krijgt hij de functie van algemeen directeur Microsoft België aangeboden.Duco Sickinghe is al bijna 20 jaar actief in de technologie- en mediasector. De Nederlander haalde een Master-diploma Rechten en een Masters degree in Business Administration van de Columbia University. Hij begon zijn loopbaan in de financiële afdeling van het Europese hoofdkwartier van Hewlett Packard in Zwitserland. Na een verhuis naar Duitsland stapte hij in 1991 over naar de Europese marketingafdeling van NeXT Computer, het toenmalige bedrijf van Steve Jobs. Hij leidde ook een tijdlang het uitgeversbedrijf Kluwer Publishing en werd uiteindelijk door het Amerikaanse Callahan binnengeloodst bij Telenet waar hij in de zomer van 2001 benoemd werd tot chief executive officer en het bedrijf meteen van het faillissement redde. Met Sickinghe aan het roer surfte het Telenet-schip op de golven van breedbandinternet, telefonie en televisie. De triple play-aanbiedingen bleken een schot in de roos, en stuwden het bedrijf naar ongeziene hoogtes. Mét de hulp van het na wat gehannes en getouwtrek toch overgenomen Interkabel (INDI). Na een maand actieve verkoop kon Telenet in het INDI-gebied al uitpakken met 30.000 nieuwe digitale tv-klanten. De inmiddels 50-jarige Sickinghe is een geboren manager, waarvan geweten is dat hij altijd strategisch denkt en de concurrentie het liefst een paar stappen voor blijft. Belgacom te snel af zijn, is het devies. Als Telenet niet naar Wallonië kan trekken - en zo ziet het er nog steeds naar uit - en toch sterk wil blijven groeien, dan resten er maar weinig opties meer voor Sickinghe. De meest logische stap lijkt dan een ambitieuze speler te worden in mobiele communicatie. En aan die ambitie zal er allicht geen gebrek zijn.Alain Sohet begint aan zijn vierde jaar als topman van het Belgisch-Luxemburgse HP-filiaal, en aan zijn 26ste in dienst van het bedrijf. Een eeuwigheid, maar hierdoor kent hij zijn bedrijf door en door, al blijft het uitzicht van HP veranderen met de opeenvolgende overnames. De recentste in de rij, en niet van de minste, is EDS. Hiermee zal de omzet van HP BeLux voor het eerst ruim één miljard euro bedragen. 2009 wordt het jaar van de volwaardige integratie van beide bedrijven, met alles wat dit voor Alain Sohet impliceert op het vlak van cultuurverschilllen, onderhandelingen rond het sociaal plan en herschikking van de verkoopteams. "Ik wil de klemtoon morgen nog meer op services leggen. Om die reden wordt de 'go to market' aangepast en versterkt. We waren in België al sterk in diensten, dankzij de erfenis van Digital. Nu komt het erop aan de verkoopteams nog meer te oriënteren op het dienstenaanbod, het verschil te maken via klantenbenadering en komaf te maken met dat hardnekkige imago van loutere 'verkoper van dozen', pc's, printers, etc." Gezien de moeilijke economische context zal de klemtoon in 2009 ook op prestaties liggen. Niet zozeer puur financieel, maar vooral met het oog op handhaving en liefst zelfs verbetering van het marktaandeel. Bovenop de strategische oriëntaties die het moederbedrijf oplegt, is een lokale toets, met voorkeur voor een of ander deel van het gamma, niet onmogelijk. In 2009 wil HP zich ook beter positioneren in het Franstalige landsgedeelte, met name via het partnership met Microsoft en zijn Innovation Center in Bergen (Mons). Het profiel van HP mag dan evoluren, Alain Sohet wil voor alles trouw blijven aan zijn managementstijl: "Op het terrein en bij de mensen. Het is belangrijk jezelf te blijven, echt te zijn." Over Jan Valcke schreef het ID World International Congress ooit dat "je zijn cv kan lezen als een geschiedenis van 'strong user authentication'." En dat is heus geen overdrijving. In 1988 was hij mede-oprichter van Digiline, en van 1992 tot 1996 vice-president sales en marketing van Digipass - producent van de gelijknamige authenticatieproducten en een onderdeel van de Digiline groep. In 1996 werd het bedrijf overgenomen door Vasco Data Security International, het Belgisch-Amerikaanse securitybedrijf. Daar maakte hij sinds de overname deel uit van het management, om in 2002 president en coo van Vasco Data Security Int. te worden. Met het Digipass gamma, dat zowel eenvoudige tokens als producten met toetsenbord en kaartlezers omvat, heeft het bedrijf sindsdien een leidende positie veroverd op de wereldmarkt voor sterke authenticatie (twee factor authenticatie). Daarnaast heeft Vasco doorheen de jaren ook nog andere producten uitgebracht of overgenomen, zoals bijvoorbeeld aXs Guard - de Belgische producent van authenticatie-'appliances'. De crisis in de bankwereld - een belangrijke klantengroep voor Vasco - heeft het bedrijf aangezet tot een herziening van de omzetcijfers voor 2008, maar toch zal een groei worden geboekt met behoud van de aangekondigde marges. In het voorbije jaar investeerde Vasco in infrastructuur, waaronder een nieuw logistiek centrum in Asse (bij Brussel), en nieuwe producten, zoals de aankondiging van een sterkere paswoordbescherming voor 'software as a service'-omgevingen. Meer focus op de best renderende markten (zoals de BRIC-groeilanden en de meer 'mature' markten in Europa) en op non-bancaire marktsegmenten, moet het bedrijf door deze barre tijden loodsen. Béatrice Van Bastelaer werd in september 2005 benoemd tot commissaris van Easi-Wal, belast met e-government en administratieve vereenvoudiging. Haar strategie is erop gericht de gebruiker/burger (opnieuw) centraal te plaatsen in het denkproces. Zij maakt daarbij werk van een referentiekader voor generieke processen om het delen van informatie tussen administraties te bevorderen en concrete oplossingen aan te reiken (onder meer wat de vormgeving van formulieren betreft, authentieke bronnen, ergonomie en transparantie in overheidsopdrachten). "Wij hebben vanaf 2005 gezaaid. Het oogsten moet nu beginnen", meent ze. "Alle tools zijn geïnstalleerd; de mandatarissen kunnen ze vanaf nu gebruiken. Onze rol is nu een pluridisciplinaire, diagnostische hulp inzake vereenvoudiging en e-government aan te bieden." Half februari zal Béatrice Van Bastelaer aan de Waalse regering de conclusies van haar actieplan 2005-2009 voorleggen. Daarna zal ze het volgende strategisch plan van Easi-Wal (dat na de verkiezingen moet worden goedgekeurd door de nieuwe regering) beginnen voorbereiden, als haar mandaat verlengd wordt weliswaar. Maar Béatrice Van Bastelaer heeft er vertrouwen in en is kandidaat voor een nieuw mandaat van 5 jaar, "op voorwaarde dat de uitdagingen ambitieus zijn". Intussen verheugt ze zich op de fusie van de it-teams van het ministerie van het Waals Gewest en dat van 'Equipement et Transports' in het kader van de SPW (Service Public de Wallonie). Tussendoor blijft deze moeder van drie ook nog actief binnen de CIO Club Wallonie-Bruxelles die dit jaar, naast twee grote conferenties, themalunches zal opzetten met het oog op "meer informele netwerking ". Toen hij bijna vier jaar geleden aan boord van Cisco Belux stapte, keek iedereen op. Pol Vanbiervliet, nu 58, was immers 10 jaar lang bij gsm-operator Mobistar aan de slag geweest. Inmiddels is hij erin geslaagd om de omzet van het sterk technologiegedreven Cisco te verdubbelen, mede dank zij de overname van Scientific Atlanta. Nu Cisco doorgroeit naar het consumentensegment, zal hij zijn ervaring in de distributiesector ongetwijfeld te gelde kunnen maken. Zijn loopbaan begon Vanbiervliet bij Burroughs, maar eind '83 stapte hij over naar HP waar hij de pc-business mocht aanpakken. In die tijd kwamen de eerste HP deskjet printers op de markt, toen nog voor het gigantische bedrag van 8.000 euro per stuk. "Als HP vandaag nog bestaat, dan is het grotendeels aan de printers te danken." Na vijf jaar kiest Vanbiervliet in '88 voor Compaq dat toen in België van start ging. Hij werd gevraagd voor een functie in de hoofdzetel in München, maar dat leek hem een brug te ver. Begin '96 wordt hij door wijlen John Cordier aangetrokken om het distributieknaal voor Mobistar uit te werken. Aanvankelijk weifelt hij, maar de uitdaging spreekt hem wel aan. Mobistar haalde trouwens vrij snel een marktaandeel van zo'n 30 procent. Bij Cisco was het doorbijten. Het bedrijf zat al enige tijd zonder general manager, de troepen moesten opnieuw gealigneerd worden en de technologie was en is een harde noot om te kraken. Ook de wekelijkse financiële rapportering op maandag was nieuw voor hem. Of hij nog hogerop wil bij Cisco? "Ik doe deze job graag, maar mijn ambitie is niet om hiërarchisch door te groeien. Mijn grootste plezier is dat ik andere mensen kan laten doorgroeien. Hij bekleedt al 20 jaar een leidinggevende topfunctie. Zijn stijl is open, direct en joviaal, maar laat niemand onberoerd: je bent mee of niet. De 57-jarige Jean-Claude Vandenbosch is een deel van de Belgische ict-biotoop. Na wetenschappelijke studies aan de universiteit van Brussel trekt hij naar Burroughs, maar in '84 start zijn loopbaan als verkoper pas echt. Bij Hewlett-Packard klimt Vandenbosch snel op. Nauwelijks vijf jaar later wordt hij al ma-naging director HP Belux. In '99 maakt Vandenbosch, die graag een golfballetje slaat, de switch naar de telecomsector. Na een moeilijke opstartfase wil de nieuwe gsm-operator KPN Orange (nu Base) stabiliteit. Jean-Claude Vandenbosch moet de Orange brand lanceren. In '99 wordt hij aangetrokken door Belgacomtopman John Goossens en mag hij de wireline business unit leiden, goed voor zo'n 2,7 miljard euro en 12.000 werknemers. Hij speelt een belangrijke rol bij de uitbouw van het breedband adsl-aanbod en de dominante positie van Belgacom. De nieuwe topman Didier Bellens legt andere accenten en in 2004 stapt Jean-Claude Vandenbosch over naar het Nederlandse Getronics en krijgt er het zitje van general manager Belux. Hij verzeilt opnieuw in de it-wereld. Met net geen 900 medewerkers slaagt hij erin de omzet elk jaar met 10 procent op te trekken, van 84 naar ongeveer 120 miljoen euro in 2008. Een kwartiertje joggen, elke morgen rond 6u15, houdt hem scherp. Hij werd ooit getipt als nieuwe burgemeester van Linkebeek, maar dat bleek een loos gerucht. Hoewel hij die job ongetwijfeld ook met de nodige flair zou uitoefenen. Zijn eerste sollicitatie na zijn studies wiskunde, het eerste bedrijf waar hij aan de slag ging: Bart Van Den Meersche, die dit jaar 52 wordt, heeft na 27 jaar IBM waarschijnlijk blauw bloed door z'n aderen stromen. "Als je carrière wil maken, zal je je moeten scheren", klonk het destijds. Die baard, getrimd weliswaar, is er nog steeds niet af, maar de carrière is er toch gekomen. In 1994 komt hij voor het eerst echt bovendrijven, hij tekent dan een zevenjarig contract van 100 miljoen dollar met Kraft Foods. Het is een van de eerste outsourcingdossiers zoals we die nu kennen. In 1998 leidt hij het departement 'strategic outsourcing' en een jaar later mag hij zich 'director strategic outsourcing & integrated services' noemen. Sinds 2001 is hij country manager van IBM België en Luxemburg, waar vandaag zo'n 2400 mensen werken voor een omzet van zo'n 800 miljoen euro. Hij noemt het een prestatiegedreven bedrijf. "Goeie krachten worden daardoor nog beter. Zwakke krachten moeten afhaken." Hoewel de helft van die medewerkers minder dan 5 jaar geleden aangeworven werd, gaat Van Den Meersche gaat er prat op dat hij zeker een derde van hen bij naam kent. "Op basis van strepen krijg je geen respect van mensen." Dat de rol van de country manager doorheen de jaren fundamenteel is veranderd, deert hem niet. "Waar de beslissing genomen wordt, is niet belangrijk. Wel hoe je die beslissing kan beïnvloeden." Werken blijkt een hobby voor levensgenieter Van den Meersche, die gehuwd is en vader van 3 kinderen. Om echt te ontspannen is een reis naar Italië voor hem het summum. Ook sport kan hem bekoren: joggen, fietsen, zwemmen of skiën. Wanneer Phillip Vandervoort in 2007 aantreedt als general manager voor Microsoft Belux, is hij zeker niet aan zijn proefstuk toe. Zeker wat multinationals betreft. Of zelfs wat 'international' aangaat, aangezien Phillip Vandervoort ter wereld kwam in Salt Lake City. Na studies aan de Groep T (industrieel ingenieur elektromechanica) - later gevolgd door een MBA aan de UCL en het Executive Program van de Stanford Graduate Business School - volgt al meteen een eerste multinational, DuPont de Nemours. Voor dit bedrijf verblijft hij al bijna drie jaar in de VS. Terug in België tekent hij voor de job van cio bij Union Minière, gevolgd door drie jaar general manager van Union Minière Engineering. Dat laatste moet allicht de ultieme droomjob zijn voor een industrieel ingenieur, gezien de "verkoop van complete zink- en koperraffinaderijen in Brazilië, Australië, Rusland, Korea..." Toch kiest hij daarna voor een job dichter bij huis, als cio bij Interbrew. Maar ook hier verzeilt hij in managementjobs, eerst als president van Interbrew France en nadien als Business Unit president (Centraal Europa) bij Inbev. De oprichting in 2005 van Medical Precision (op verzoek van zijn vader en broers die in de medische sector actief zijn) is een terugkeer naar de technologie. Maar alweer krijgt hij een managementrol aangeboden, bij Roland Berger, actief in 'strategic consultancy'. Dat zitje leidt hem dus naar Microsoft Belux, waar hij al de verhuis naar nieuwe kantoren mocht vieren - kantoren die een technologische showcase vormen van hoe Microsoft het kantoor van de toekomst ziet. Geert Van Peteghem, 37, staat sinds drie jaar aan het hoofd van het Belux-filiaal van EMC. Na een start als verkoopleider bij Spector Photo Group en PTC, trok hij zeven jaar geleden naar EMC. Hij was niet alleen overtuigd van het groeipotentieel van data in alle domeinen, ook het bedrijf zelf trok hem aan: "een vrij horizontale organisatie met een open geest en een duidelijke kijk op haar toekomst." Er is nog iets dat hij erg op prijs stelt: verandering. "Ik zeg vaak dat EMC eigenlijk staat voor Everything Must Change. Het bedrijf vernieuwt zichzelf elk jaar opnieuw, zonder ooit af te wijken van zijn visie." Niet alleen EMC verandert. De wereld en de economische context evolueren constant, en dat heeft gevolgen voor het beleid van het filiaal. "Wij moeten meer dan ooit voorbereid zijn. Niet alleen op de volgende 6 maanden, ook op 2 of 3 jaar." Het recept? "Drie businessplannen opstellen in plaats van een: een best case, een middle case en een worst case. Wij hebben vertrouwen in de toekomst maar we mogen niet blind zijn. Niemand weet wat er gaat gebeuren." In die context zijn "luisteren, luisteren en nog eens luisteren van belang. Eerst naar de klanten, maar ook naar de markt, de medewerkers en de concurrenten." De overnames (beveiliging, virtualisering, opslag, ...) en de convergentie van de verschillende terreinen hebben onvermijdelijk een impact op de rol van Geert Van Peteghem. België blijft gelukkig sterk verankerd: "Onze goede resultaten werden in 2008 nogmaals bevestigd, met een nog sterkere groei dan in 2007. Wij hebben nu een kritieke massa bereikt. We zijn geen piep-klein landje. Daardoor kunnen wij 80 tot 90% van de expertise die nodig is om onze oplossingen bij de klanten te implementeren en te ondersteunen intern houden." De Gentse historica Rita Verreydt leidt een van de grootste it-dienstenbedrijven van het land. Nochtans kwam ze veeleer toevallig terecht in de sector. Na acht jaar les geven in het middelbaar onderwijs, belandde Verreydt bij Promedia in Antwerpen, waar ze advertenties verkocht. Enkele maanden later stroomden de aanbiedingen van concurrerende bedrijven al binnen. Met de kleine start-up Gitek, die toepassingen voor computersystemen verkocht, koos ze voor de minst voor de hand liggende optie. "Het risico was misschien groter, maar de carrièrevooruitzichten waren dat ook". Vandaag maakt Gitek integraal deel uit van de Capgemini-dochter Sogeti, ontstaan uit de fusie tussen Gitek, Transiciel en Ariane II. De it-dienstenonderneming telt belangrijke klanten in het bankwezen, de farmasector en de automobielindustrie. Rita Verreydt kreeg de opdracht de verschillende onderdelen van Sogeti te integreren, en vandaag wil de ceo vooral aan de naambekendheid van haar onderneming werken. Dat doet ze onder meer door samenwerkingsverbanden met hogescholen op poten te zetten. "Onbekend maakt onbemind", weet ze. "En dat merk je soms aan de rekrutering." Ook in de crisis gaat Verreydt voluit voor groei. "De klantenportfolio van Sogeti is erg uitgebreid, waardoor we relatief weinig risico lopen", klinkt het nog. "Bovendien zijn we een belangrijke partner van publieke instellingen zoals de EU. De publieke sector heeft maar weinig last van de economische neergang." Eén en ander zorgt ervoor dat de agenda van Verreydt overvol zit. In haar vrije uurtjes neemt de topvrouw graag een boek ter hand, maar het blijft doorgaans bij wishful thinking. Eén van haar grote dromen is met haar drie kinderen door Zuid-Amerika, Afrika of Australië te trekken.Hans Vets (46) is sinds 2004 chief executive officer van het Belgisch-Luxemburgse filiaal van de Nederlandse it-dienstenleverancier en integrator Ordina. Op die paar jaar tijd wist hij het bedrijf aanzienlijk te laten groeien. Het doel van 2004 - het bedrijf naar 50 miljoen omzet, 5 miljoen winst en 500 mensen in 5 provincies loodsen op 5 jaar tijd - werd eind 2007 op een haar na gehaald. Toen klokte de omzet van Ordina Belgium af op 47,5 miljoen euro. 5x5 moest dan maar meteen plaats ruimen voor een nieuw plan: Droomvlucht 2010. Onder meer in Wallonië ziet Ordina nog heel wat opportuniteiten om verder te groeien. Vets is een man die zijn buikgevoel volgt. Een businessplan is nodig, maar ook het 'gevoel' moet goed zitten. Zelf zegt hij vaak dat hij heel wat opgestoken heeft van de ondernemerscultuur in Nederland. Zijn eerste job was nog als it'er bij Philips Hasselt, maar al gauw stak hij de grens over en werd hij it-verantwoordelijke bij Daf Trucks in Eindhoven. Na nog een aantal it-functies, onder meer bij Origin Nederland waar hij voornamelijk rond SAP werkte, richtte hij in 1999 de Belgische tak van The Vision Web op. De SAP-serviceprovider ging uiteindelijk op in Ordina, waar Hans Vets een écht Belgisch bedrijf wilde van maken. Met uitsluitend Belgische medewerkers én met de duidelijke ambitie om mee te spelen in de hoogste regionen van het ict-landschap. In Nederland mag Ordina dan met wat problemen kampen, in België zat er eind 2008 nog geen haar in de boter. Voor het Belgische Zetes, specialist in de identificatie van personen en goederen, werd 2008 "zo goed als verwacht". "Ons orderboek was nog nooit zo goed gevuld als in december van afgelopen jaar", verklaart een erg tevreden Alain Wirtz, oprichter en ceo van Zetes. De omzet zal evenwel stabiel blijven omdat enkele contracten tot begin 2009 werden uitgesteld. In de afdeling goederenidentificatie blijft de voedingsdistributie veruit de belangrijkste klant (in eigen land onder meer de getrouwheidskaart en voice commando's bij de magazijnprocessen in de depots van Colruyt). Naast de overname van Bopack is ook de doorbraak in Groot-Brittannië het vermelden waard. Daar werden 2 grootschalige projecten binnengehaald. Dat de eID dit eerste halfjaar uitgereikt wordt aan buitenlanders en binnenkort ook aan min-12-jarigen zal een forse impact hebben op de afdeling personenauthenticatie. En in 2011-2012 wordt de SIS-kaart vervangen door de eID. Die is dan 5 jaar in gebruik en aan vernieuwing toe (snellere kaarten). Ook internationaal blijft Zetes belangrijke contracten binnenrijven. We denken aan de organisatie van de verkiezingen in Congo, de nieuwe biometrische kits voor Togo en de biometrische registratie van het leger in Burundi. Bovendien werd de eID ook in Israël ingevoerd, een erkenning van de kwaliteit en de veiligheid van de Belgische oplossing. "Zetes zal in 2009 blijven werken aan zijn organische groei maar blijft openstaan voor overnames." Wat Alain Wirtz niet belet tijd vrij te maken in zijn drukke agenda voor sport en familie.