Om in aanmerking te komen moet deze topvrouw blijk geven van visie, strategisch inzicht, leiderschapskwaliteiten en uiteraard persoonlijkheid. De kandidaten moeten tevens Belg zijn of in België wonen.
...

Om in aanmerking te komen moet deze topvrouw blijk geven van visie, strategisch inzicht, leiderschapskwaliteiten en uiteraard persoonlijkheid. De kandidaten moeten tevens Belg zijn of in België wonen. De uitreiking vindt plaats op donderdag 6 februari, net zoals vorig jaar in het prachtige Plaza-hotel in Brussel. Maar eerst mag u als lezer zelf de keuze maken en de top-drie bepalen via de online voting van 10 tot en met 17 januari. De portretten van de tien topdames vindt u op de volgende pagina's. De jury zal dan voor de vijfde keer de definitieve ICT Woman of the Year aanduiden. Voor de derde keer wordt ook de Young ICT Lady of the Year gekozen. Daarvoor kregen we 36 kandidaturen binnen van dames die niet ouder zijn dan 30 jaar. De jury maakte een selectie en bepaalde de top-10. Hun portretten vindt u eveneens verder in dit blad. De lezer mag ook hier de top-3 bepalen die zich vervolgens komt voorstellen aan de jury op 21 januari. Die jury staat onder leiding van Astrid De Lathauwer, algemeen directeur Acerta Consult. Als nieuwkomer op de arbeidsmarkt stond ze voor de klas, maar intussen staat Els Blaton (49) aan het hoofd van de Belgische afdeling van de Spaanse it-consultancy groep Everis. "Ik heb alle mogelijkheden gegrepen die zich voordeden", legt ze uit. De licentiate natuurkunde werkte een jaar als consultant in Parijs, en na haar doortocht in de Franse hoofdstad werd ze projectleider en dienst- en afdelingsverantwoordelijke bij Paribas Bank België, het latere Artesia. Het was de beginperiode van het elektronisch bankieren, en de uitdagingen dienden zich op een presenteerblaadje aan. Eind 2001 ging Blaton aan de slag bij Axa, waar ze de motor was achter heel wat veranderingen. Naar aanleiding van de acquisitie van Winterthur in 2006, nam ze als 'deputy cio' de leiding over alle it-teams. De agenda werd grondig overhoop gegooid: de fusie van de it-systemen werd absolute prioriteit. Van 2007 tot 2013 was Blaton cio voor Axa Belgium, waar ze naast het stroomlijnen van het it-departement ook de sourcing strategie implementeerde. In 2013 wordt Els ceo bij Everis. Hier is het haar taak om het merk bekender te maken op de privémarkt. "Ik ben momenteel een topteam aan het samenstellen", klinkt het. "We hebben al een mooie positie bij de Europese instellingen, maar willen nu toch ook in de privé marktaandeel veroveren. Binnen de twee jaar streef ik naar een verdubbeling van onze omzetcijfers."Geen naam die zo sterk verbonden is met het webagentschap The Reference als die van Anja Cappelle. Ze werkt er eigenlijk al haar hele carrière en is er sinds de overname door Emakina in 2007 managing director. Na haar studententijd (Germaanse in Leuven) startte ze als journalist bij The Reference om er voor één van de eerste e-zines in ons land te schrijven, de Internet Business Summary. Al snel belandde ze ook aan boord van het webagentschap zelf, als project manager. KBC was haar grootste klant, waar The Reference, zo vertelt ze zelf, enkele heroïsche dingen presteerde, onder meer met het vroege elektronische bankieren (Cyber TV), en rond gsm-bankieren (toen nog via wap). Ze groeide doorheen de jaren door tot accountmanager en salesmanager, tot Emakina kwam en zij bij The Reference Alexander Van de Rostyne mocht opvolgen. De uitdaging daar was enerzijds de harde kern van The Reference-anciens mixen met het juiste vers bloed en anderzijds die sterke groei in goeie banen leiden. Voor 2014 ligt de focus op het integreren van de verschillende competence centers bij The Reference, die elk een digitale discipline voor hun rekening nemen (mobile, crm, social, e-commerce,...). Cappelle, samenwonend en moeder van 2 kinderen, houdt het in haar vrije tijd liever analoog: dan tennist ze of werkt ze vol overgave in haar moestuin.Het voorbije jaar was druk voor Joke Dehond. Eind 2012 werd ze immers, samen met haar man Klaas Bals, co-ceo van Inventive Designers - het bedrijf dat haar vader, Guy Dehond, mee heeft opgericht en een sterkhouder is geworden, eerst in de wereld van AS/400-iSeries, en vervolgens in de markt van elektronische documenten. Hoewel al jong in contact met computers gekomen, sloeg de vonk bij Joke Dehond pas over tijdens haar studies computerwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Omdat een groot bedrijf haar niet echt lag, tekende ze uiteindelijk toch bij Inventive Designers, waar ze een bedrijf met stevige focus op eigen technologisch kunnen aantrof. Joke Dehond trad in die traditie door als eerste in België het Electronic Document Professional certificaat te behalen van Xplor - de wereldwijde vereniging van document-specialisten waar Dehond nu zelf zetelt in de certificaat-commissie. Inventive Designers blijft ook nog actief in organisaties als het World Wide Web Consortium (W3C) in het kader van de Web Cryptography werkgroep. Zelf legt Joke Dehond zich toe op communicatie, strategie en business development, en denkt daarbij onder meer aan saas-mogelijkheden voor de kernproducten Scriptura (bouwsteen voor Tax-On-Web) en Intellistamp (digitale handtekening). Daarnaast heeft ze gelukkig wel nog tijd voor haar gezin met twee zoontjes, en wat hobby's als recreatief lopen, (veel) lezen, architectuur en mode.Sinds ze drie jaar geleden benoemd werd tot het hoofd van Xerox Belux, heeft Ingrid Gonnissen haar stempel op het bedrijf gedrukt. Xerox steunt nu op drie grote afdelingen die focussen op de grote ondernemingen/publieke instellingen, de kmo's en de grafische sector. Als een sterke aanhanger van een persoonlijke managementsaanpak wil Ingrid Gonnissen ook de creativiteit van haar medewerkers stimuleren, waarbij ze de nadruk legt op het werken met multidisciplinaire teams. "Ik geef mensen zoveel mogelijk vrijheid zodat ze zelf beslissingen kunnen nemen en zelf verantwoordelijkheid nemen daarover. Dat laat me ook toe om hun sterktes te ontdekken en hen te helpen om ze te verbeteren, en om eventuele lacunes op te vullen", zegt Gonnissen. "Ik hecht ook erg veel belang aan de werkomstandigheden en de communicatie tussen de teams. In 2013 heb ik daarom de operationele units moeten hergroeperen in ons gebouw en in onze zusterbedrijven verspreid over verschillende sites." De open aanpak van Gonnissen vertaalt zich eveneens in de partnerstrategie op technologisch vlak. Die beschouwt ze als essentieel om het aanbod van het bedrijf te verrijken, om zo bedrijven in verticale markten te kunnen bedienen. Dankzij de distributiekanalen kan Xerox zich ook concentreren op grote projecten, en dan meer bepaald rond managed print services met apparatuur van verschillende merken.Mensen die opkomen voor zichzelf, en die sterk in hun schoenen staan: daar is Saskia Kinds wel voor te vinden. De 43-jarige managing director van USG ICT Professionals houdt duidelijk van een 'no nonsense'-aanpak. Resultaten en oplossingen primeren, maar wel met respect voor de eigenheid, sterktes, competenties en waarden van iedere werknemer. Vooraleer ze bij USG ICT Professionals aan de slag ging, werkte ze na haar opleiding 'economische en sociale wetenschappen' in Bergen ruim zes jaar bij Keppel Seghers als human resources manager. It kwam pas in haar leven in 2007. Ondertussen is Saskia Kinds ook vp Belgium voor USG Professionals, het koepelmerk van 7 sterke merken waaronder ook USG ICT Professionals. Het voordeel van deze functie is dat ze via andere USG Professionals merken zoals HR en Finance ook bredere it-projecten kan uitvoeren, aangevuld met vakkennis van de andere disciplines. "De kracht van multidisciplinaire expertenteams zal niet alleen bedrijven maar vooral ook ict-professionals versterken." Saskia Kinds gaat er prat op dat USG ICT de ongeveer 300 consultants die verbonden zijn aan het bedrijf ook persoonlijk kent én hun carrière helpt plannen. Saskia Kinds is getrouwd en heeft een zoon van 17. "Het gezinsleven is perfect te combineren met mijn carrière, maar ik maak wel duidelijk de scheiding tussen werkweek en weekend." In haar vrije tijd houdt Saskia van tennissen en leeft ze zich graag culinair uit.Toen Dominique Leroy eind augustus 2011 haar job als ceo van Unilever België inruilde voor een baan als verkoopsverantwoordelijke bij Belgacom, was al duidelijk dat ze zou doorgroeien tot de directie. Sinds 1 juni 2012 is ze executive vice president voor de consumer business unit - een rol waarin ze Scott Alcott opvolgde - en is ze verantwoordelijk voor 35 % van de groepsomzet oftewel 2,3 miljard euro in 2012. Na haar studies aan de Solvay Business School, ging ze meteen aan de slag bij Unilever. Op 24 jaar tijd groeide ze door in onder meer marketing, finance, verkoop, logistiek en general management. Sinds 2007 was ze de Belgische country manager en vice president customer development, om dan uiteindelijk naar Belgacom over te stappen. Een van haar belangrijke recente externe projecten was de lancering van de 'personal cloud' voor residentiële klanten. Intern wil ze vooral ook de ict-systemen vereenvoudigen om de service naar de klanten te verbeteren en efficiënter te maken. Dominique Leroy, die houdt van muziek, reizen en sport (lopen, fietsen, skiën en alpinisme), is ook erg actief in verschillende organisaties zoals Women on Board, UBA en Young Professional Organisation. Stilzitten is aan Nancy Steels niet besteed, zoveel is duidelijk. Na de verkoop van Orqua aan Centric en een sabbatjaar om wat meer tijd met haar dochters te kunnen doorbrengen, ging ze in 2010 van start met een nieuw bedrijf. En dat heeft meteen stevig de wind in de zeilen gekregen. Naast de klassieke activiteit van het plaatsen van consultants bij bedrijven - een vijftigtal momenteel - ging in het voorbije jaar ook een nieuwe 'business unit' van start, in casu een permanente rekruteringsservice. Meteen een schot in de roos, stelt Nancy Steels zelf, waarbij niet alleen zuivere it-profielen, maar ook meer business-gerichte profielen (met ict-inslag) aan bod komen. Op korte tijd werden al een 50-tal personen geplaatst, met een significante omzet. Voor het eigen team vormt dat een stevige belasting - want heel wat bijleren - maar begin volgend jaar moet het team dan ook groeien, rekent Steels voor. AsecrIT heeft een eigen pakket voor deze activiteit geschreven en voorts is het nu ook een kwestie om naast de ict-afdeling van de klant, ook andere personen te contacteren 'om te zien wie in dat bedrijf, in die cultuur past'. Zelf heeft Nancy Steels een goede balans gevonden tussen zakendoen en familieleven, als moeder van twee dochtertjes. Daarnaast is er ook nog tijd voor CrossFit - een intensieve vorm van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert. En voorts? "Happiness is the key to success!" "We hebben een uitstekend jaar achter de rug, een double digit groei," steekt de gedreven Petra Tiels meteen van wal. De managing director van SOA People is sterk met deze SAP-specialist begaan. "We houden vast aan de omzetprognose van 100 miljoen euro tegen 2017. Vandaag is het bedrijf met zo'n 200 medewerkers in België, goed voor geconsolideerd zo'n 30 miljoen euro voor de Belux-entiteit. Het begin 2013 overgenomen Gentse Opteon is geïntegreerd en na Nederland wordt er ook gedacht aan acquisities in Duitsland. "Cloudoplossingen zitten in de pijp," aldus de 44-jarige handelsingenieur van de Solvay Business School. Na haar studies ging ze aan de slag bij de financiële dienst van het Mercedes Benz Coordination Center om nadien te landen bij Belgacom Directory Services. Eind 1995 gooit ze haar loopbaan over een andere boeg en begint Petra Tiels als financiële SAP-consultant om het uiteindelijk tot country manager van IDS Scheer te schoppen. Vandaag is ze managing director en zetelt ze in de executive board. Petra Tiels heeft twee zoontjes van 5 en 7 jaar, houdt van lekker eten, skiën en een goed boek. Het jongste oeuvre was van Khaled Hosseini: 'En uit de bergen kwam de echo'. Bij Petra Tiels komt die echo vanzelf, van overal.In het najaar was ze nog te zien in het 'Leading Ladies' programma van Kanaal Z, de 45-jarige Pascale Van Damme heeft het afgelopen jaar dan ook heel wat initiatieven genomen. De managing director van Dell Belux, goed voor 150 werknemers, die steevast afgevaardigd wordt op het Woman World Forum, werkte onder andere samen met de Antwerp Management School om jonge vrouwelijke studenten in hun loopbaankeuze te begeleiden. Haar stelregel is dan ook dat ze 'heel bewust niet alles top-down regelt. Ik geef jonge mensen zelf veel verantwoordelijkheden en betrek hen bij mijn beslissingen. Pascale Van Damme is tevens actief als bestuurslid bij de American Chamber of Commerce en de Wise groep. Wise probeert binnen de Dell groep vrouwelijk talent te stimuleren. Dat leidde afgelopen zomer ook tot de Dell Women's Entrepreneur Network (DWEN) conferentie in Istanboel. Met de universiteit van Gent was ze ook in een debat te gast als lid van de 'Wijze vrouwen' groep. Pascale Van Damme, meervoudig Belgisch roeikampioene, heeft een zoontje, Matthew, van net geen twee jaar. Ze begon haar loopbaan bij de koerierdienst TNT en werkte vervolgens bij Belgacom en Base. Sinds 2004 is ze aan de slag bij Dell, sinds ruim vijf jaar als managing director. Vandaag is Hilde Van den Dungen site manager van de Mechelse vestiging van Sopra Banking Software. Daarnaast is ze ook Global Account Manager voor een aantal strategische accounts waaronder ING en Belfius. Nochtans liggen haar roots in een heel andere sector. Na een diploma rechten aan de KU Leuven werkte Van den Dungen zeven jaar aan de balie van Antwerpen. Nadien ging ze aan de slag bij Anhyp dat samen met IPPA opging in Axa. Zo kwam ze in aanraking met de producten van Business Architects (een onderdeel van Sopra Banking Software) waarnaar ze in 2004 de overstap maakte. Vier jaar later werd ze vice-ceo om in 2011 general manager van Business Architects International te worden. Vandaag werken er een 50-tal personen in Mechelen. 2013 was voor Van den Dungen het jaar dat het eerder overgenomen Callatay & Wouters werd geïntegreerd. "Dat is intussen zo goed als helemaal achter de rug" zegt Van den Dungen. Sinds 1 januari is Business Architects International volledig opgenomen in Sopra Banking Belgium." De grote uitdaging in de komende jaren ligt in het nieuwe aanbod van Sopra Banking. Door de overname van Callatay & Wouters in België, het Franse Delta Informatique en het Engelse Tieto werd een nieuwe strategie met bijhorend aanbod uitgewerkt. Zo werd er in Mechelen, onder leiding van Van den Dungen, een Originationplatform voor kredieten ontwikkeld dat nu wereldwijd door Sopra Banking Software wordt aangeboden. ALLE INFO OP WWW.DATANEWS.BE/SHEGOESICT