De wireless lan markt doet het goed. In het derde kwartaal van 2013 ging de wereldwijde omzet van wifi-apparatuur er met een meer dan gezonde tien procent op vooruit. Marktonderzoeker Dell'Oro Group verwacht zelfs dat de groei de de komende jaren alleen maar zal versnellen. Tegen 2018 moet de totale wireless lan markt al goed zijn voor 12,3 miljard dollar, wat 45 procent méér is dan eind 2013.
...

De wireless lan markt doet het goed. In het derde kwartaal van 2013 ging de wereldwijde omzet van wifi-apparatuur er met een meer dan gezonde tien procent op vooruit. Marktonderzoeker Dell'Oro Group verwacht zelfs dat de groei de de komende jaren alleen maar zal versnellen. Tegen 2018 moet de totale wireless lan markt al goed zijn voor 12,3 miljard dollar, wat 45 procent méér is dan eind 2013. De groei wordt voornamelijk gedreven door de introductie van de 802.11ac-technologie: een radiostandaard die eigenlijk pas in januari van dit jaar (eindelijk) officieel goedgekeurd werd door IEEE. De ontwikkeling van de technologie - die een opvolger is van 802.11n, die op zijn beurt volgde op 802.11g/b/a - ging al in 2011 van start. In het derde kwartaal van 2013 werd wel al volop 'enterprise-class' 802.11ac-materiaal verkocht. Maar wat het interessant maakt, is dat al het ac-materiaal dat tot nu verkocht werd en wordt, nog niet het onderste uit de kan haalt. Ac-wifi komt namelijk in twee golven. "We spreken over 'wave 1' radio's. We verwachten echter nog veel meer van 'wave 2' radio's in de komende twee jaar", zegt Chris DePuy, vp wireless lan research bij Dell'Oro Group. Wireless-ac routers, access points, bridges, repeaters, kaarten en usb-sticks halen nu in theorie doorvoersnelheden tot 1.300 Mbit/s in de 5 GHz frequentieband. De 'wave 2' radio's zullen theoretisch tot maximaal 3,46 Gbit/s (!) kunnen halen. Dat moet mogelijk worden door de introductie van onder meer slimmere antennes en technologie als 'multi user mimo' (multiple input, multiple output). Opmerkelijk volgens DePuy is dat de nieuwe ac-systemen aan lagere prijzen verkocht worden dan de oudere n-apparatuur. "We verwachten dat dit de adoptie van 802.11ac-devices in bedrijven sterk zal bevorderen", klinkt het. De grootste groei in de markt is voor rekening van Cisco Systems en Ruckus Wireless, naast relatieve nieuwkomer Ubiquiti Networks. "In de Benelux zien we een vergelijkbare groei als in andere Europese regio's", weet Gordon Thomson, director enterprise networking & security voor de emear-regio bij Cisco. "We zien heel wat kleinere spelers opduiken die op de korte termijn voor concurrentie zullen zorgen, maar we zien aan de andere kant ook dat de markt heel snel consolideert en we verwachten ook dat dat verder gaat gebeuren", zegt Thomson. Hij ziet de wireless lan markt in drie groepen uiteenvallen. "De grootste concurrentie vinden we in de 'connectivity'-instapgroep. Het gaat om spelers die in eerste instantie iedereen willen connecteren op een veilige manier - denk ook aan byod. Daar moeten we durven toegeven dat er enkele sterke concurrenten zitten", legt Thomson uit. Maar klanten die voorbij dit stadium zitten, horen volgens de man in een tweede groep thuis. "Zij willen hun wifi-netwerk monetiseren, informatie uit het netwerk halen, begrijpen hoe mensen van het netwerk gebruik maken en op basis daarvan zakelijke beslissingen nemen", zegt Thomson die het voorbeeld van een Amerikaanse koffieketen geeft. Die analyseert via het wifi-netwerk hoeveel mensen aan de winkel passeren en past zijn openingstijden daaraan aan. 'Crowd control' op evenementen is een ander voorbeeld. Of ook nog: in een luchthaven in real-time nagaan waar de meeste mensen zich bevinden en waar ze naar toe trekken, om dan bijvoorbeeld tijdig extra mensen aan de paspoortcontrole in te zetten om te lange wachtrijen te vermijden. "Maar ook het hele verhaal waarbij je kortingsbonnen of speciale winkelaanbiedingen kan pushen naar het mobiele device van een bezoeker, past hierin. Ik denk dat wifi-spelers hier veel beter voor geplaatst zijn dan bijvoorbeeld Apple. Hun iBeacon-technologie werkt immers maar met één specifieke toestelreeks." De derde groep ten slotte zijn bedrijven die intensief met video bezig zijn in combinatie met wifi. "60 procent van de datatrafiek in wifi-netwerken op school is al voor rekening van video, dus we moeten ons daar sowieso op voorbereiden", zegt Thomson. Cisco denkt hier het verschil te kunnen maken via een eigen asic-design. "Alle andere leveranciers kopen hun gigabit-wifi off the shelf, alleen wij ontwikkelen we de chip zelf waardoor we voor betere streaming-performantie kunnen zorgen. Ook onze integratie met de bekabelde omgeving moet het verschil maken", beweert Gordon Thomson nog die in dit segment dan weer quasi geen concurrentie zit. "Enkel Aruba Networks zie ik op termijn nog wel doorgroeien tot dit niveau." Ruckus Wireless is een van de sterke groeiers in het enterprise-segment van de wifi-markt. "Cisco heeft meer dan de helft van de markt in handen. Aruba volgt op ruime afstand (10 à 14 procent) en wij vechten met HP voor de derde plaats. Gezien onze groei van de laatste maanden, ziet het er naar uit dat wij de derde plaats wel binnen hebben", zegt Spencer Hinzen, regional sales director Southern Europe en verantwoordelijk voor de Benelux-regio bij Ruckus Wireless. Ruckus Wireless is in 2004 ontstaan vanuit de cpe-markt (customer-premises equipment, zoals settopboxen, routers, gateways e.d., nvdr) met producten die het kabel-televisiesignaal doorstuurden. "Een markt met flinterdunne marges en zo heeft Ruckus in 2008 de omslag naar de enterprise wifi-markt gemaakt", herinnert Spencer Hinzen ons. "In al die tijd is wifi geëvolueerd van nice to have naar need to have en is het een vervangingsmarkt geworden. Veel bedrijven hebben al een wifi-oplossing, en willen die nu als gevolg van de toevloed aan smartphones en tablets vervangen door een betere die aan de hogere eisen voldoet", weet Hinzen. "In heel wat devices zit trouwens geen Ethernetpoort meer, en moet je dus de facto een wifi-netwerk gebruiken." Hoe Ruckus het verschil met de concurrentie tracht te maken, willen we graag weten. "Wij trekken voluit de kaart van innovatie. Heel veel access points lijken qua performantie enorm op elkaar en dat komt omdat ze ofwel bij Qualcomm, ofwel bij Broadcom hun chipset halen. Wij doen het anders en koppelen enkele van onze patenten aan het gebruik van de chipset. Het antennepatroon bijvoorbeeld ontwikkelen we helemaal zelf, waardoor we efficiënter zijn in het gebruik van de frequentie en het kanaal. Via BeamFlex optimaliseren we het bereik voor elk device in het netwerk: een technologie die trouwens door Cisco geïmiteerd werd (Beamforming, nvdr). Met BeamFlex heb je 25 tot 40 % minder access points nodig ook." "De concurrentie mikt vooral op het optimaliseren van de back end, terwijl wij het radio-gedeelte optimaliseren. En ja, daar zijn best nog veel mogelijkheden om verbeteringen door te voeren", aldus Hinzen. Ruckus Wireless staat vooral sterk bij kmo's en kleinere ondernemingen. Grootste klant in België is Katoennatie. Maar ook de Aveve Groep is met 30 winkels, 20 kantoren en 3 magazijnen een belangrijke referentie, net als het bouwbedrijf Renotec. Aerohive is ook zo'n relatief jong bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in enterprise wifi. "Al van bij de opstart in 2006 werkt onze oplossing zonder een controller", vertelt Eduard Meelhuysen, sales director Northern Europe. "Precies omdat wij zo laat op de markt kwamen, konden wij destijds die keuze maken. Andere fabrikanten konden dat niet omdat rond 2000 er gewoon te weinig processorkracht aanwezig was om zonder een controller te werken. Zes jaar later was dat processorprobleem verleden tijd, zodat wij wifi access points konden bouwen met een ingebouwde switch. Het grote voordeel van controllerloos te werken, is dat het systeem perfect schaalbaar én kostenefficiënt is", weet Meelhuysen. Sinds 2009 worden de producten ook op de Belgische markt verkocht, met succes. Het afgelopen jaar ging de omzet in de Benelux er met zo'n 50 procent op vooruit. "Het is niet alleen de markt die er op vooruit gegaan is, we hebben ook marktaandeel kunnen inpikken. We focussen voor de verkoop trouwens volledig op de channel: dat onze producten zonder controller en feature licenseless verkocht worden, maakt dat ze ook uiterst geschikt zijn voor verkoop via het kanaal." Met feature licenseless wordt trouwens bedoeld dat alle functies in de access points standaard aanwezig zijn; als klant betaal je met andere woorden niks extra om een bepaalde functie te willen gebruiken. Ondertussen heeft Aerohive ook producten die het 'wired' netwerk (switches, routers,...) bedienen. "Wifi is volgens ons in de eerste plaats een middel om iets anders te doen. En dan kom je al snel in een bekabelde omgeving terecht. Precies daarom hebben we nu ook switches en routers waarmee klanten een volledig netwerk kunnen opbouwen op basis van zowel 'wired' als 'wireless'. Mét één managementsysteem", voegt Meelhuysen daar graag aan toe, "iets wat partijen als Cisco ook beloven maar in de praktijk niet in één stukje software kunnen leveren", geeft hij nog snel een sneer aan 's werelds grootste netwerkleverancier. De komst van 802.11ac ziet Aerohive als een manier om hun netwerktopologie nog beter uit te spelen. "We spreken over een doorvoersnelheid van 1,3 Gbit/s. Met pakweg 50 access points heb je dan al snel een héle grote controller nodig. Je ziet ook hoe onze concurrenten daarom nu naar controllerless evolueren voor hun grote, high density omgevingen. Controllers are dead", zeggen wij niet voor niets. In Belux werkt Aerohive met drie distributeurs: Exclusive Networks, Kappa Data en MultiCap. In principe werken de oplossingen over alle sectoren heen, maar in de praktijk staat Aerohive in ons land vooral sterk in de ziekenhuiswereld. Heel wat universitaire ziekenhuizen zijn klant waaronder de UZ Antwerpen. Maar volgens Meelhuysen is ook de retailsector een groeiende markt in ons land. In Nederland is de Zeeman-keten bijvoorbeeld een van de belangrijke klanten. Kristof Van der Stadt