Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Systeembeheerder Wim Allegaert van 11.11.11 heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. “Aanvankelijk koos ik deels uit idealisme voor de ngo, maar vandaag hou ik van mijn job omdat hij zo boeiend is.”

Na zijn studies industrieel ingenieur werkte Wim Allegaert (31) enkele jaren als laborant. “Ik kwam pas in aanraking met ict toen ik op vrijwillige basis systeembeheer begon te doen voor een vzw die zich bezighield met natuurbehoud en milieu. Toen ik in 2008 op een vacature voor 11.11.11 viel, dacht ik meteen: dit is mijn job. 11.11.11 houdt zich misschien minder met milieu en meer met gelijke kansen en een eerlijke verdeling van de welvaart bezig, maar de job deed ik al in zekere zin, en ik sta ook achter de principes van de ngo.”

“Aanvankelijk speelde idealisme dus zeker mee in mijn keuzes, al ben ik zeker niet heiliger dan de paus. Vandaag hou ik echter vooral van mijn job omdat hij zo boeiend is. In de privé zou ik meer kunnen verdienen, welja, maar is het gras niet altijd groener aan de andere kant? 11.11.11 is een goede werkgever, en ik krijg uiteindelijk heel wat vrijheid, ik kan mijn ding doen. In een privébedrijf is dat minder vanzelfsprekend.”

Wim oppert dat een ngo zoals 11.11.11 wel kleinschalig is en met kleine budgetten moet werken, maar dat de uitdagingen er niet minder om zijn. “Volgens sommige leveranciers is onze it-omgeving ingewikkelder dan die van heel wat privébedrijven”, benadrukt de ingenieur. “We moeten met ons team van drie dan ook heel wat gedaan krijgen.”

“Zo bieden we niet enkel ondersteuning aan onze medewerkers (een kleine 80 voltijdse equivalenten), maar besteden we onze infrastructuur ook uit aan 7 kleinere partner-ngo’s, om de kosten te delen. Die ondersteuning kan gaan van de installatie van een eenvoudig internetlijntje tot de implementatie van hele computersystemen.”

“Ik werk wel als beheerder, maar moet dus ook mijn ‘klanten’ tevreden houden, en dus ook commercieel ingesteld zijn. Het is een hele uitdaging om ‘mijn’ standaarden onderhandeld te krijgen. Maar dat maakt de job ook zo boeiend.”

FUNDRAISING

De meest specifieke it-tool bij 11.11.11 is de fundraising-database. “Die database is erg belangrijk voor de contacten met onze donoren”, gaat Allegaert verder. “Het is eigenlijk onze manier om aan datamining te doen. In eerste instantie verzamelen we informatie over giften van onze donoren en over events waar die mensen aanwezig waren, en op basis van die informatie proberen we gepersonaliseerde contacten te leggen.”

Allegaert is ook verantwoordelijk voor de automatisering van de fiscale attesten die 11.11.11 uitdeelt, en voor de sites waarop jongeren kunnen intekenen. “Het wordt steeds moeilijker om nog jonge mensen te vinden die de straat op willen trekken, contacten leggen gebeurt nu online, via websites. Ook die dingen moeten wij allemaal integreren in de back-end.”

“Er is al gespeeld met het idee voor een iPad-app om donoren te ronselen op straat. Als je de data uit die app in real time kan koppelen aan onze centrale database, dan kan je erg kort op de bal spelen en enkele uren na het fysieke contact al een gepersonaliseerde boodschap uitsturen.”

TEAM

Allegaert gaat meestal voor volledige oplossingen, bij betrouwbare leveranciers. “We hebben geen budgetten om zelf apps te schrijven of om een team met techneuten aan te trekken. Gelukkig komen we in aanmerking om goedkopere software aan te kopen via het SOCIALWare programma van Microsoft voor vzw’s en ngo’s.” (zie ook DataNews 06/14)

“Vroeger koos 11.11.11 vaak voor open source, maar wanneer je geen specialisten in huis hebt, raak je zo al snel in de problemen. Bovendien vind je nauwelijks ondersteuning voor die producten.”

Of onze systeembeheerder ook op lange termijn bij 11.11.11 zal blijven? “In de 5 jaar dat ik hier werk heb ik nog nooit gedacht om van job te veranderen. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, en ik kan mijn ei nog steeds kwijt. Wat zou ik dan elders moeten gaan zoeken?”

Frederik Tibau

“Volgens sommige leveranciers is onze it-omgeving ingewikkelder dan die van heel wat privébedrijven”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content