We hebben geen eigen netwerk in Wallonië, maar we vervolledigen onze service wel met connectiviteitsdiensten van derde partijen om een complete oplossing te bieden", zegt Stijn Vander Plaetse, vice president product & marketing bij Telenet for Business. "Dat gebeurt vooral op vraag van grote klanten. Als er kmo's zijn met een Waalse vestiging dan kunnen we daar glasvezel inkopen en al hun vestigingen op één netwerk zetten. Maar een kmo met één vestiging in Aarlen kiest waarschijnlijk minder snel voor ons omdat we minder verkopers hebben in die regio."
...

We hebben geen eigen netwerk in Wallonië, maar we vervolledigen onze service wel met connectiviteitsdiensten van derde partijen om een complete oplossing te bieden", zegt Stijn Vander Plaetse, vice president product & marketing bij Telenet for Business. "Dat gebeurt vooral op vraag van grote klanten. Als er kmo's zijn met een Waalse vestiging dan kunnen we daar glasvezel inkopen en al hun vestigingen op één netwerk zetten. Maar een kmo met één vestiging in Aarlen kiest waarschijnlijk minder snel voor ons omdat we minder verkopers hebben in die regio." Vander Plaetse benadrukt dat het Mechelse kabelbedrijf niemand wil overslaan, maar wel strategische keuzes maakt. "We hebben de beslissing genomen om te investeren in Vlaanderen en Brussel, met een superkrachtig netwerk, en dus minder uit te breiden op geografisch vlak. Zo zetten we momenteel fel in op de verbindingen naar bedrijfsparken." Het bedrijf steunt voor de zakelijke markt op vaste telefonie en internettoegang, maar ook op zakelijke tv-diensten. Bijvoorbeeld ziekenhuizen die voor honderden kamers tegelijk diensten afnemen. "Voor telefonie leveren we zelf geen pabx'en, maar we voorzien wel een hele voice-oplossing met bijvoorbeeld sip trunks en marketingnummers, dus we bieden wel een volledig gamma en een volledige oplossing aan onze partners." Maar bovenop die diensten is er ook een focus op de zogenaamde enabling services. "We hebben een paar jaar terug C-Cure overgenomen en bij Telenet for Business geïntegreerd. Vandaag telt deze afdeling een veertigtal medewerkers die exclusief beveiligingsdiensten leveren op netwerkniveau en informatiebeveiliging doen onder meer voor banken en ziekenhuizen. Vandaag richten we ons met onze securitydiensten vooral op de grootzakelijke markt." Een andere overname van Telenet, Hostbasket, speelt vandaag zijn rol bij de clouddiensten van het bedrijf. "We doen niet enkel traditionele hosting maar bieden ook dedicated en dynamische cloudoplossingen aan." Het mobiele netwerk, waarvoor Telenet terugvalt op de zendmasten van Mobistar, wordt minder uitgespeeld op de zakelijke markt. "Zo'n tien procent gebruikt onze mobiele telefoniediensten en die breiden we momenteel verder uit. We zijn op dat vlak gelukkig met de resultaten uit de enquête." Zo mikt het bedrijf met zijn mobile employee plan op kmo's waarbij de werkgever zelf kiest hoeveel het bedrijf per maand betaalt voor het gsm-abonnement van de werknemer. De rest van de factuur is voor de gebruiker. De werknemer neemt zelf een mobiel abonnement dat bij zijn behoefte past, en kan profiteren van alle lopende promoties. Ook hebben de kleinzakelijke klanten hun eigen business helpdesk. "Zij hebben vaak heel andere vragen, dus is het belangrijk om daarin te investeren," aldus Vander Plaetse. Voor de nabije toekomst is het ook uitkijken naar het netwerk van de stroomleveranciers. "We hebben een team dat er bij Telenet mee bezig is. Onze ingenieurs hebben alles in kaart gebracht. Stel dat er blackouts komen, dan heeft onze backbone de nodige redundantie en back-up voor energie. Als het om een redelijke termijn gaat, enkele uren, dan kunnen we dat opvangen. Er zijn ook genoeg back-upoplossingen in onze datacenters en headends (waar het tv-signaal wordt verwerkt voor distributie, nvdr). Op ons core netwerk hebben we alle voorzieningen getroffen en hetzelfde geldt voor Mobistar, onze mobiele partner. Maar alles is natuurlijk onder voorbehoud. Het blijft afwachten hoe zwaar de pannes zullen zijn." Pieterjan Van Leemputten