Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

De energiegroep SPE werd in september 2005 omgevormd tot een volwaardige, eengemaakte onderneming met de merknaam Luminus. Sindsdien heeft het bedrijf zich op de integratie van de diverse partnerbedrijven én hun it-systemen gestort. Die integratie is nu grotendeels afgerond, zodat it voortaan een ‘facilitator’ voor de business kan worden.

De op één na grootste energiegroep in België ontstond uit de hergroepering van diverse Waalse (vooral Luikse) en Vlaamse bedrijven, actief in de gas- en elektriciteitssector. Het gaat dan om SPE (elektriciteitsproducent), Luminus (‘retailer’ van gas en elektriciteit), en CityPower, ALE Trading en ALG Négoce uit het Luikse. Het bedrijf produceert elektriciteit, commercialiseert gas en elektriciteit bij residentiële én commerciële/industriële klanten, en oefent een ‘trading’-functie uit (aankoop en verkoop) in elektriciteit.

Data News: Ik neem aan dat uw it-afdeling na de oprichting van SPE-Luminus de handen vol kreeg met de integratie van alle it-diensten?

Pierre Hotterbeex: De verschillende bedrijven hadden inderdaad hun eigen it-platform: bij Luminus gebeurde alles intern, ALE en ALG hadden dit uitbesteed bij NRB, en SPE had in 2004 nog zijn beide it-departementen samengevoegd om zich te schikken naar de werking van een Europese partner. [In die tijd werd Pierre Hotterbeex tot cio van SPE benoemd, nvdr. ] In 2005 werden al die afdelingen dus samengevoegd tot één. En precies twee maanden geleden hebben we de it gefuseerd met het CPO of ‘corporate program office’ dat instaat voor het projectbeheer binnen het bedrijf voor rekening van de businesses. Doel is een algemeen beeld van de vraag te krijgen. Het it-departement werd daarbij herdoopt tot ‘Business Solution’ om te tonen dat wij end-to-end oplossingen willen aanbieden aan de businesses.

DN: Hoe verliep die hergroepering?

PH: Na een inventarisatie van oplossingen en competenties werden zowel de toepassingen als de teams geïntegreerd, zonder aan de sites te raken. Die blijven in Hasselt, Seraing en Gent (met specialisatie voor elke site) om de it dicht bij de business te laten aansluiten. Een van de grote projecten van 2006 was de 6 verschillende ‘retail’-systemen, waaronder Axapta en enkele eigen applicaties, te integreren binnen de SAP van Luminus, het grootste systeem. Maar daar bleeft het niet bij: alle energieportefeuilles werden geïntegreerd in Zainet, een tool van Sunguard, om productie en aankoop of verkoop van energie evenals de bijbehorende risico’s te optimaliseren. Overigens beschikt niemand anders in heel Europa over een dergelijke geïntegreerde tool.

In 2006 hebben we ook de vrijmaking van de Waalse residentiële energiemarkt voorbereid, wetende dat wij op 1 januari 2007 de standaardleverancier van verschillende distributienetbeheerders zouden worden. Het ging dus niet alleen om de integratie van zo’n 550.000 aansluitingspunten maar ook om de aanpassing van onze systemen aan de wetgeving en installatie van een callcenter waar 160 mensen instaan voor klantenonthaal.

DN: En die integratieprojecten liepen door in 2007?

PH: Vorig jaar hebben we de integratie van de SAP-systemen van SPE en Luminus verder dan de ‘retail’ doorgetrokken: logistiek, aankoopbeheer, tijdregistratie, financiën, SAP CRM en BW voor ‘business intelligence’, met integratie van de financiële processen. Dit project werd begin januari afgerond. De systemen voor personeelsbeheer – administratief en loonbeheer – werden eveneens in SAP geïntegreerd, hoewel we met SD Worx werken voor het beheer van de eigenlijke uitbetaling.

DN: Ook in 2008 blijft het consolideren van de it-infrastructuur een groot project?

PH: Met de integratie van onze SAP-systemen hebben we ons aantal klanten verdubbeld. Ook het aantal gebruikers is bijna verdubbeld. [Meer dan 800 SAP-gebruikers, terwijl SPE-Luminus ongeveer 1.000 werknemers telt, nvdr. ] Een robuustere infrastructuur was nodig. We hebben in het zog daarvan ook een datacenter opgezet en uitbesteed bij NRB. Vandaag volgen we dezelfde aanpak voor de Windows-servers. Het datacenter hiervoor hebben we ook weer uitbesteed bij NRB, met Sun-hardware en platformvirtualisering van VMware, maar het beheer ervan is in handen van Atos Origin.

DN: Integratie was echter niet uw enige prioriteit?

PH: Klopt. In het ‘retail’-domein hebben we crm-projecten gelanceerd, we hebben nieuwe producten en diensten ontwikkeld, evenals aangepaste tarieven. Het is immers onze ambitie een ‘one-stop shopping’ te worden voor energie. We hebben in 2007 ook businessprocessen en it-tools geïnstalleerd om onze eigen ‘shipper’ te worden in het gasdomein. Dat betekent: zélf het gastransport beheren en niet langer uitbesteden. Dat betekent wel een heel nieuw vak leren.

We hebben ook het ‘grid fees’-project gelanceerd. Dat slaat op de bijdragen die SPE-Luminus betaalt voor het transportnet. Bedoeling is de facturen van de netbeheerder beter te controleren. Dan is er nog het hoger vermelde integratieproject dat halverwege 2008 afgerond moet zijn. Die consolidatie van de infrastructuur in één ennkel en redundant datacenter met verbeterde DRP voorziet ook een geoptimaliseerd netwerk en uniformisering van de werkposten. Zo zullen we op 2,5 jaar tijd al onze systemen geïntegreerd hebben.

DN: Daarna zal uw aandacht allicht naar klantenrelatiebeheer gaan?

PH: Onze toekomstige projecten krijgen twee grote oriëntaties. Er is enerzijds die grote klantgerichtheid – wat wij ‘Customer Obsessed’ noemen – met plannen voor een analytische crm-oplossing om onze klantportefeuille beter te kennen en te segmenteren en de klanten met een optimaal aanbod te benaderen. Daarnaast voorzien we ook een operationeel crm-systeem met optimalisering van de interne processen om die klanten beter te bedienen. Anderzijds zijn er de ‘e-services’ waarmee we producten en diensten zullen aanbieden via het internet. En tot slot gaan we sleutelen aan de ‘time to market’ van onze producten en diensten om scherper te kunnen concurreren. Wij gebruiken al 2 jaar SAP CRM, maar we willen migreren van een op de meter gerichte oplossing naar een ‘customer centric’-systeem.

En er staat dit jaar nog meer op de agenda. We willen voortgaan met de optimalisering van onze businessprocessen om de productiviteit te verhogen en het beheer van gas en elektriciteit overdag te optimaliseren. Wij willen ook een portaal voor een interactief intranet opzetten zodat onze werknemers voor bepaalde hr-operaties aan selfservice kunnen doen en we een ‘e-learning’-systeem op basis van SAP kunnen aanbieden.

DN: En wat met ‘business intelligence’?

PH: ‘Business intelligence’ vormt ongetwijfeld een van onze grootste projecten in de komende jaren. Het is inderdaad tijd om hier een zowel solide als flexibele architectuur uit te bouwen. Zonder goede ‘reporting’ is het immers niet mogelijk goede beslissingen te nemen. We denken er momenteel over na. Wij gebruiken SAP BW, maar ook andere tools. Gezien de diversiteit van onze behoeften zal één tool voor ons allicht niet volstaan.

DN: Kunt u nog iets vertellen over het budget van het it-departement?

PH: Het IT-departement heeft intern 80 mensen in dienst en werkt daarnaast met 70 externe krachten, en daar zit onze snelle groei voor een groot deel tussen. De interne teams werken vooral rond projectbeheer, ontwikkeling en onderhoud van toepassingen, met hogerop nog een architectuurgedeelte, en een deel van het infrastructuurbeheer. Wij staan ook in voor het ‘process and data management’ om te helpen bij de procesmodellering en bij databeheer tussen de verschillende departementen. In de toekomst willen we bepaalde basisspecialisaties zoals functionele analyse ook weer intern halen. Wij kennen overigens een laag verloop onder onze informatici, vooral dankzij het aantrekkelijke werk en de lokale vestigingen. Maar we zijn toch nog op zoek naar informatici.

Wat ons it-budget betreft: dat stijgt. Het bedraagt nu 30 miljoen euro of 1,5 procent van onze omzet. Voeg daarbij 11 miljoen euro voor realisatie van projecten voor rekening van de ‘business’.

DN: Is het belangrijk om in het directiecomité te zetelen?

PH: Dat is fundamenteel om de de alignment van ‘business’ en it te garanderen. Als de cio niet in het directiecomité zit, heeft hij niet hetzelfde informatieniveau als zijn collega’s en geraakt hij niet bij de ‘hogere’ informatie. Dat vertraagt onvermijdelijk het alignment proces. Deelnemen aan de zakelijke discussies helpt bovendien om het vak beter te begrijpen en de it in de juiste richting te loodsen. Temeer omdat it bij SPE-Luminus écht centraal staat in onze businessprocessen.

DN: Maakt u al werk van groene IT?

PH: Eerst even duidelijk stellen dat 12 procent van onze productiecapaciteit uit hernieuwbare energie komt. SPE-Luminus is daarmee de meest groene energieproducent. Om dan terug te komen op it: dank zijn het integratieproces en de virtualisering zullen we het energieverbruik in onze datacenters met 35 procent kunnen terugschroeven. z

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content