Waar de zakelijke tabletmarkt in de afgelopen jaren toch vooral een aangelegenheid voor één dominante speler leek te zijn, namelijk Apple, is er op de smartphone-markt veel meer aan de hand. De partijen die enkele jaren geleden nog het grootst waren op het vlak van zakelijke smartphones zijn in een snel tempo terrein aan het verliezen. Voor alle duidelijkheid: we hebben het dus uitsluitend over het gebruik van smartphones in bedrijven en dus niet over de gewone consument wat mogelijk een ander beeld oplevert.

Het marktaandeel van de Apple iPhone bij Belgische bedrijven met minstens 50 werknemers, bedraagt volgens Computer Profile 'maar' 19 procent. HTC klokt af op 14 procent, gevolgd door Nokia met 10 % en Samsung met - ietwat verrassend? - slechts 8 procent. Het lijkt er dus op dat de populaire Galaxy-toestellen van Samsung vooral door consumenten gekocht worden en weinig ingang vinden in het bedrijfsleven. Of mogelijk reageert de bedrijfsmarkt iets trager dan de consumentenmarkt, en houden de cijfers onvoldoende rekening met de 'bring your own device' trend die alsmaar speelt in bedrijven. Hoe dan ook valt op dat Nokia zich met 10 % marktaandeel al bij al nog relatief goed staande houdt, als je weet dat die 10 procent volledig op conto is van de restanten van het Symbian-platform.

Het aandeel van Symbian is in de laatste 2oe jaar vrijwel constant gebleven. Volgens Computer Profile lijkt het er op dat er een groep gebruikers is die beschikt over een smartphone met Symbian die niet jaarlijks of tweejaarlijks een nieuw model telefoon uit wil of mag zoeken.

BlackBerry houdt stand

We schreven het eerder al in Data News, maar in tegenstelling tot heel wat andere Europese landen houdt de Blackberry van RIM vrij goed stand in ons land. "In België bestaat de 'installed base' van RIM nog voor de helft uit bedrijven", vertelde Belgisch sales manager Hans Peerlinck nog in Data News 18/2012 (23/11/2012). De cijfers van Computer Profile lijken dat te bevestigen. Met 48 procent is de dominante positie van Blackberry op de Belgische zakelijke markt nog steeds aanwezig, al is die wél tanende. Opvallend daarbij is dat de afname van het Blackberry-gebruik in België minder snel gaat dan in Nederland. In België daalde het gebruik van Blackberry in de periode eind 2010 tot medio 2012 met 13 procent. Ter vergelijking: in dezelfde periode daalde het Blackberry-gebruik in Nederland met 36 procent.

Zoeken naar Microsoft

Minder goed vergaat het Microsoft. Toestellen die draaien op een besturingssysteem van Microsoft vormen een steeds kleinere groep. In de afgelopen 2oe jaar is het aandeel van deze toestellen gedaald met circa 75 procent. Dat de toestellen met de oudere versies met Windows Mobile snel dalen, is uiteraard de logica zelve. Maar minder logisch is dat ze in een sneller tempo aan het verdwijnen zijn dan de aanwas van toestellen op basis van Windows Phone 7 en Windows Phone 8. Dat een speler als Nokia de introductie van het al in september vorig jaar aangekondigde Lumia 920 vlaggenschip bijvoorbeeld andermaal uitstelde tot eind februari, laat ook niet uitschijnen dat er op korte termijn veel verbetering te verwachten valt.

Wie dan wel de winnaars van het afgelopen jaar waren, vraagt u? Apple zag zijn aandeel stijgen van 1 procent medio 2010 naar 19 procent nu. Maar belangrijker is de groep toestellen met Android. Die is ondertussen niet veel kleiner meer dan de zakelijke iPhone-markt. Android-toestellen vormen inmiddels een aandeel van 17 procent in het totaal. Daar is echter maar anderhalf jaar voor nodig geweest, de eerste zakelijke Android-smartphones verschenen medio 2011. Veruit het populairst is Android in het onderwijs waar bijna 60 procent van de smartphones een robot-logo draagt. Ook voor Android-toestellen ligt het gebruik het laagst in de transportsector. Vooralsnog is de transportsector het meest trouw aan Blackberry, die binnen deze branche nog steeds 80 procent van het totaal vormt.

Kristof Van der Stadt