Ketens of middelgrote ondernemingen kunnen al snel budgetten vrijmaken voor een strakke website inclusief seo en sea. Maar e-commerce trekt ook jonge starters aan die een nichemarkt opzoeken. Dat gat in de markt ontdekten ook Kristof Nizet en Goedele Soetemans met Katchoo.be. Regenlaarzen voor vrouwen. "Omdat er veel vraag en weinig aanbod naar was", legt Nizet uit. "Intussen nemen we er ook kinderlaarzen en paraplu's bij, want het is natuurlijk een impulsaankoop en je wil je klantbestand zo goed mogelijk monetiseren."
...

Ketens of middelgrote ondernemingen kunnen al snel budgetten vrijmaken voor een strakke website inclusief seo en sea. Maar e-commerce trekt ook jonge starters aan die een nichemarkt opzoeken. Dat gat in de markt ontdekten ook Kristof Nizet en Goedele Soetemans met Katchoo.be. Regenlaarzen voor vrouwen. "Omdat er veel vraag en weinig aanbod naar was", legt Nizet uit. "Intussen nemen we er ook kinderlaarzen en paraplu's bij, want het is natuurlijk een impulsaankoop en je wil je klantbestand zo goed mogelijk monetiseren." Nizet en Soetemans kunnen door hun professionele achtergrond als traffic manager en zelfstandig pr-consultant veel zelf doen. Verder gaat het voor een groot deel om optimalisatie. "Ga voor een product met een laag retourpercentage. Je staat immers zelf in voor de verzending. Een doos van twee kilo kost zes euro per verzending plus de labels en de doos zelf. Bij ons ligt dat percentage op 1,7 procent, maar daar hebben we ook werk in gestoken. Op onze productpagina's staan duidelijk alle afmetingen. Mensen weten hoe groot de laarzen zijn en daardoor heb je veel minder retours." Katchoo.be bestaat ruim twee jaar en wordt binnenkort uitgebreid met Snoepzoet.be, een online snoepwinkel met fysiek verlengstuk in Mechelen waarbij er lessen zijn getrokken uit de eerste winkel. "De fout die we niet meer maken is een product in verschillende maten en variaties. Hoe groter de variaties, hoe groter de stock en hoe minder geld je aan marketing kan uitgeven. Kies ook voor een zekere niche zodat de concurrentie beperkt blijft en hou ook rekening met het product zelf. Voor horloges maak je een extra kast vrij, voor schoenen is dat een kamer, maar voor grasmachines moet je meteen een magazijn huren." Verder raadt hij aan dat je je producten grondig test voor je ze aankoopt. "Dat kan met een focusgroep, of de mening van fans. Een truc is om ze in je shop te zetten als 'uitverkocht', dan kan je in je statistieken nagaan hoe vaak die pagina is bekeken om de interesse te meten. Of je geeft mensen de kans om hun e-mailadres na te laten met de maten die ze willen voor wanneer het product beschikbaar is. Je kan ook werken met preorders. Dan kan je daar je inkoop op afstemmen. Maar geef wel een duidelijke datum mee. Anders krijg je ontevreden klanten. De investering in seo en sea is bij Katchoo twee procent van de omzet, een stuk lager dan bij Torfs. "We hebben een nicheproduct met een goed conversiepercentage. Vandaag hebben we meer concurrentie, maar we hebben ook al een publiek van trouwe klanten opgebouwd." Wel blijft het volgens Nizet lonen om tijd te investeren. "Word niet lui zodra je verkoop begint te lopen. Elke minuut die je er insteekt door teksten te schrijven of je nieuwsbrief te verbeteren, genereert extra verkoop." Dat kan ook door zelf extra productfoto's te maken. "We hadden laarzen waar er op drie maanden tijd drie paar van zijn verkocht. Toen we er extra foto's van namen, hebben we er in de drie dagen nadien vijf paar verkocht. En dat hoeft niet altijd heel professioneel te zijn. Een Pinterest-board of Instagrams helpen ook."