De cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau IHS Screen Digest zijn duidelijk: 96 % van alle mobiele apps die in 2011 gedownload werden, waren gratis apps. En als het al moeilijk was om betalende apps te rechtvaardigen, dan wordt dat in 2012 zo goed als onmogelijk, stellen de onderzoekers. De concurrentie met de gratis alternatieven is simpelweg te groot. IHS raadt ontwikkelaars dan ook aan om in te zetten op freemium-apps, waarbij de basistoepassing gratis wordt aangeboden, en er binnenin de apps betaald wordt voor extra content of features.
...

De cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau IHS Screen Digest zijn duidelijk: 96 % van alle mobiele apps die in 2011 gedownload werden, waren gratis apps. En als het al moeilijk was om betalende apps te rechtvaardigen, dan wordt dat in 2012 zo goed als onmogelijk, stellen de onderzoekers. De concurrentie met de gratis alternatieven is simpelweg te groot. IHS raadt ontwikkelaars dan ook aan om in te zetten op freemium-apps, waarbij de basistoepassing gratis wordt aangeboden, en er binnenin de apps betaald wordt voor extra content of features. "Je app van meet af aan betalend maken, bemoeilijkt het groeipotentieel", zegt ook oprichter Tom Vroemans van de Antwerpse app-bouwer Appstrakt. "Er zijn heel wat gebruikers die een toepassing willen testen voor ze in de buidel tasten. Een ander voordeel van het freemium-model is dat ontwikkelaars wel relevante functionaliteiten móeten ontwikkelen als ze willen dat gebruikers ooit betalen. Dat maakt de apps vaak veel aantrekkelijker." "Het concept van de in-app aankopen lijkt steeds beter te werken", beaamt innovation manager Thomas De Vos van The Reference. "Eén en ander past in het idee dat je pas betaalt op het moment dat je iets nodig hebt. Als dat proces technisch gesproken zo eenvoudig mogelijk gehouden wordt, slaat het sterk aan. Door het 'verlaten' van het betaalmoment worden impulsaankopen gestimuleerd, en creëer je loyauteit. Mensen die je applicatie vaak gebruiken doen meer in app-aankopen, waardoor ze trouwe gebruikers worden." Eén van de klassieke voorbeelden komt van Evernote. De basis-app, die dienst doet als digitaal geheugen, is gratis. Wil je alle toeters en bellen gebruiken, moet je vijf dollar per maand betalen. In de eerste weken na de lancering kon Evernote 30.000 gebruikers aantrekken. Meer dan de helft hield het niet veel later voor bekeken. Het aantal klanten zakte zelfs terug tot 11.000, maar die doorbijters kwamen wel regelmatig terug." Intussen telt Evernote 20 miljoen gebruikers, waarvan er 800.000 maandelijks 5 dollar opleggen, goed voor een omzet van 30 miljoen dollar per jaar. "Na de lancering was slechts een half procent bereid om te betalen", vertelde oprichter Phil Libin onlangs op LeWeb in Parijs. "Maar sindsdien gaat het in stijgende lijn. Als je de mensen niet expliciet om een bijdrage vraagt en je geeft hen de tijd om je app te leren waarderen, volgt de rest vanzelf." Opvallend is dat Android-gebruikers minder geneigd zijn om bij te dragen dan iOS-adepten. Hoe komt dat eigenlijk? "In de eerste plaats omwille van piraterij", zegt De Vos. "Er zijn meer gehackte (betalende) apps beschikbaar voor Android dan voor iOS. Daarnaast is er natuurlijk de 'open en gratis' mentaliteit van Android-gebruikers. Alles kan en alles mag, en de developers delen hun code in de beste open source traditie." "iOS-gebruikers zijn doorheen de jaren vertrouwd gemaakt met de betalingsmechanismen van Apple, en voelen zich intussen comfortabel in het ecosysteem van dat bedrijf", gaat Vroemans verder. "Apple heeft zijn klanten in de voorbije jaren 'omgevormd' van Mac-gebruikers tot iTunes-klanten, en van iTunes-gebruikers tot iCloud-afnemers. Die werkwijze heeft geleid tot een enorm trouwe basis, die veel sneller geneigd is om apps te honoreren." "Het profiel van Android-gebruikers is ook anders", besluit De Vos. "Je kan een Android-telefoon kopen vanaf 100 euro. Daardoor trekken Google en co. veel klanten aan die minder kapitaalkrachtig zijn, en dus minder geneigd om in de buidel te tasten. Tenslotte zorgt het verplichte validatieproces van Apple voor een betere kwaliteit. Minder waardevolle apps vinden ook minder snel hun weg naar de App Store. Dat geeft Apple-gebruikers een geruster gevoel, waardoor ze sneller geneigd zijn om het geld te laten rollen."Frederik Tibau