Unified communications (uc) leek het beloofde land met integratie van telefonie, e-mail, videoconferentie, chat en data, gekoppeld aan presence management. In de praktijk staat deze technologie al lang niet meer zo hoog op de prioriteitenlijst van de it-manager. Mobiel, cloud en business intelligence (big data) staan vandaag op de agenda. Dat blijkt ook uit de cijfers van ComputerProfile die zowat 2.700 interviews afnam bij Belgische bedrijven met meer dan 50 werknemers. 11,4 procent van de respondenten geeft aan dat het een unifie...

Unified communications (uc) leek het beloofde land met integratie van telefonie, e-mail, videoconferentie, chat en data, gekoppeld aan presence management. In de praktijk staat deze technologie al lang niet meer zo hoog op de prioriteitenlijst van de it-manager. Mobiel, cloud en business intelligence (big data) staan vandaag op de agenda. Dat blijkt ook uit de cijfers van ComputerProfile die zowat 2.700 interviews afnam bij Belgische bedrijven met meer dan 50 werknemers. 11,4 procent van de respondenten geeft aan dat het een unified communications oplossing in huis heeft. De kmo-sector tot 200 medewerkers heeft er weinig boodschap aan. Opvallend is wel dat de belangstelling toeneemt naarmate de ondernemingen groter worden. Het gaat dan vooral om grote gebruikers van Microsoft dat met zijn Lync-oplossing de helft van de uc-adepten op haar conto kan schrijven. Daarmee heeft Microsoft de jongste jaren een mooie veroveringstocht achter de rug en zou het in totaal dus toch omgerekend zowat 5 procent van alle Belgische bedrijven opgetekend hebben. Cisco palmt samen met Microsoft zowat drie kwart marktaandeel in. In Wallonië staan beiden opvallend nog sterker dan in Vlaanderen en Brussel. De rest van het tiental uc-leveranciers verdelen de buit onder elkaar. Siemens, Avaya, Mitel en Acatel-Lucent zijn daarbij de belangrijkste concurrenten. Siemens doet het beter in Wallonië, Avaya haalt een sterke score in Brussel, terwijl Alcatel-Lucent dan weer vooral in Vlaanderen en grotere voet aan de grond heeft. Maar het is wel duidelijk dat de traditionele telefoniespelers er niet in geslaagd zijn om deze markt naar zich toe te trekken. Zij moeten alweer de duimen leggen voor de desktopdominantie van Microsoft en de netwerk- en voip-voorsprong van Cisco. De videoconferentiemarkt is ouder, matuurder en heeft nog veel potentieel. Slechts één op vier bedrijven heeft het in huis. En ook hier, hoe groter de onderneming, hoe evidenter. Meer dan de helft van de bedrijven met meer dan duizend werknemers maakt er gebruik van. Cisco wist duidelijk waarom het Tandberg in de lente van 2010 overnam. Tandberg heeft een Belgisch marktaandeel dat bijna vier keer groter is dan Cisco. Samen duikt Cisco met 30 procent van de geïnstalleerde oplossingen als nummer twee op en moet het enkel Polycom (35,8 %) laten voorafgaan. Polycom staat beresterk in Wallonië terwijl Tandberg dan weer goed scoort in Vlaanderen. Opvallend is dan weer de top-3 positie van Microsoft dat ruim één op de vijf van de gebruikers overtuigde. Het toont ook alweer hier de dominantie van Windows op de desktop. Lifesize en Sony verdelen verder de koek en laten kruimels achter voor de anderen.Luc Blyaert