De World Press Photo Foundation wil het dagdagelijkse leven in beeld brengen met behulp van actuele, interessante en vooral pakkende foto's, en brengt ook het beroep van fotojournalist onder de aandacht. De jaarlijks weerkerende World Press Photo Contest is zelfs één van 's werelds meest in het oog springende en prestigieuze wedstrijden rond het thema.
...

De World Press Photo Foundation wil het dagdagelijkse leven in beeld brengen met behulp van actuele, interessante en vooral pakkende foto's, en brengt ook het beroep van fotojournalist onder de aandacht. De jaarlijks weerkerende World Press Photo Contest is zelfs één van 's werelds meest in het oog springende en prestigieuze wedstrijden rond het thema. De website van de organisatie wordt bezocht door miljoenen fotografen, en wordt voortdurend geüpdatet met nieuwe content en met nieuwe artikels. Tijdens de eerste week van december kunnen geïnteresseerden van over de hele wereld hun meest opvallende beelden uploaden, in de hoop dat ze er door de professionele jury worden uitgepikt. "Vooral tijdens die periode durfde de site wel eens plat te gaan", vertelt Drupal sales lead Capgemini België Maarten De Schepper. "De organisatie ging in het verleden voor een vrij beperkte en klassieke hostingconfiguratie, en bij zowat elke grote load ging het platform onderuit." De sites van de Nederlandse organisatie draaiden al een tijdje op Drupal 7, maar aanpassingen werden slechts op ad hoc-basis doorgevoerd, van een fulltime ondersteuning was nauwelijks sprake. In 2012 werd dan maar beslist om het hele online-landschap te outsourcen naar een externe partner. "World Press Photo heeft vooral gekozen voor Capgemini omwille van onze uitgebreide Drupal-factory in Bangalore", aldus De Schepper. "Drie tot vier ontwikkelaars werken nu fulltime aan het WPP-platform, alle ontwikkeling wordt van daaruit gedaan. Het gevolg is dat de organisatie veel sneller kan inspelen op vragen van gebruikers, en dat de time to market voor aangepaste websitemodules flink is ingekort." Om een mouw te kunnen passen aan de hostingproblemen, koos het Drupal-team van Capgemini voor het managed cloud platform van Acquia (1/3e hosting, 2/3e managed services; Acquia is het Drupal-dienstenbedrijf dat door de bedenker van het open source cms Dries Buytaert werd opgericht in Boston. "Het cloud-platform van Acquia is natuurlijk uitermate geschikt voor uit de kluiten gewassen Drupal-websites", oppert De Schepper. Het biedt ook op maat gemaakte apps en tools die interessant kunnen zijn voor instelling zoals WPP." "Sinds we met dit project gestart zijn eind 2012, hebben we niet enkel de prestaties van de sites opgeschroefd, maar ook heel wat modules opgefrist. Er wordt eigenlijk contant gesleuteld aan het platform." "Recent nog hebben we de online shop onder handen genomen. Die is nu heel wat gebruiksvriendelijker dan vroeger, en zal ook op extra drukke momenten niet meer onderuit gaan. Idem dito voor de site van de wedstrijd. Overigens hebben we ook het hele fotoarchief naar het platform gebracht. Voordien was dat een aparte applicatie." "Het grote voordeel van die integratie is dat fotografen en andere bezoekers nu snel foto's kunnen opzoeken en door het archief kunnen bladeren. Ze hoeven daarvoor niet langer een andere app te gebruiken." Intussen heeft Capgemini ook de erp-software van Salesforce.com gelinkt aan het Drupal-platform van World Press Photo. "Wanneer een webgebruiker nu zijn mailadres en andere informatie achterlaat op de sites van WPP, komen die gegevens meteen op de juiste plaats in de backend terecht", klinkt het nog. Frederik Tibau