Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het sociale netwerkplatform Ning en de populaire videosite YouTube bannen alle erotisch materiaal van hun webpagina’s. Hoewel ze met erotiek heel wat pageviews en dus ook inkomsten kunnen binnenrijven, hebben beide bedrijven beslist dat ze juist hun voordeel kunnen doen met het inperken van seksueel getinte content.

Ning, een platform waarop iedereen die dat wenst een eigen sociaal netwerk kan aanmaken, kondigde begin dit jaar aan dat het de adult-georiënteerde communities op zijn platform niet langer zou ondersteunen. Volgens oprichtster en ceo Gina Bianchini van Ning zijn de adult entertainment netwerken op haar platform goed voor minder dan 1 procent van de bijna 700.000 netwerken die intussen al gebouwd zijn.

“Dit is geen filosofische beslissing, maar een praktische”, aldus Bianchini. “We moeten disproportioneel veel geld en manuren steken in het ‘Red Light District’ op Ning, omdat er ons voortdurend copyrightschendingen gemeld worden, en omdat er bijna dagelijks fotomateriaal gepost wordt dat illegaal is.”

Nog volgens Bianchini zijn adverteerders niet geïnteresseerd in de adult netwerken op haar platform, waardoor er niet genoeg geld in het laatje komt om uit de kosten te geraken. “Anderzijds willen we adverteerders die er als de dood voor zijn dat hun boodschap naast expliciet materiaal zou komen te staan, ook niet afschrikken.” De videosharing-site YouTube (onderdeel van Google) stelt zich sinds begin 2009 ook heel wat strenger op ten opzichte van erotisch getinte filmpjes. Onlangs kondigde het bedrijf een nieuwe reeks van maatregelen aan die er moeten voor zorgen dat adult content geen kans meer maakt op het platform.

YouTube staat er al langer om bekend expliciet en illegaal materiaal meteen van zijn site te gooien, maar vanaf nu gaat de Goo-gle-dochter ook video’s met suggestieve of seksueel getinte content aan banden leggen. Het bedrijf heeft zijn zoekalgoritme intussen al zo verfijnd, dat expliciete filmpjes niet langer komen bovendrijven in de populaire ‘top ranked’-lijstjes, en dat video’s die zichzelf aanprijzen met een aangebrande foto, steevast naar de onderste regionen verwezen worden.

Scott Rubin, de woordvoerder van YouTube, benadrukte in de New York Times dat de maatregelen er niet gekomen waren na één of ander incident, en dat ze niets te maken hadden met het feit dat YouTube meer reclame-inkomsten moet genereren. “Het enige wat we willen doen, is de YouTube ervaring verbeteren voor onze bezoekers.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content